Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Azt hitték, hogy én csak kávét főzök a férfi kollégáknak” – így épített motorbirodalmat Livia Cevolini

Livia Cevolini harminchat éves volt , amikor megalapította az Energica Motort, azt az olasz céget, amelynek fő profilja nagyteljesítményű elektromos motorkerékpárok gyártása. Az Emilia-Romagnában található olasz cég a „Motorok Völgyének” nevezett tartományból indult, ahol olyan cégek parkoltak mellette, mint a Lamborghini, a Maserati, a Ferrari és a Ducati.

Cevolini sikere nem könnyen jött: saját bevallása szerint keményen meg kellett dolgoznia az eredményekért. A motoripar klasszikusan férfiak uralta világában megdolgozott azért, hogy női mérnökként és cégvezetőként is elfogadják. Livia történetét az amerikai Forbes írta meg.

Advertisement

„A gépjárműgyártás, beleértve a motorokat, alapvetően egy férfias világ. De ez sem marad így örökké”

– mondja Cevolini. „Egyre több nő van, akiket szenvedélyesen érdekelnek a motorok, és akik bebizonyítják, hogy emellé jó üzleti érzékük is van.”

A 2000-es évek elején Cevolini mérnöknek tanult a Modenai Egyetemen, és úgy tippeli, a diákok nagyjából 90 százaléka volt fiú. Azt mondja, hogy az egyetemista lányok sokkal elkötelezettebbek voltak, de közel sem ugyanabban a bánásmódban volt részük, mint a fiú csoporttársaiknak. „A tanáraink és az osztálytársaink csak legyintettek, hogy mi, lányok, úgysem érthetjük meg, amiről itt szó van” – emlékszik vissza Cevolini.

livia-cevolini-credit-massimo-sestini-6-1200x800

 Livia Cevolini, alapító és CEO, Energica Motor/ Kép:Energica Motor Company & Massimo Sestin

„Az óra úgy zajlott, hogy a tananyag végén a tanáraink a lányokhoz fordultak és megkérdezték, sikerült-e megértenünk, amiről szó volt. Fel sem merült bennük, hogy ugyanezt a fiúktól is megkérdezzék, az nyilvánvaló volt, hogy ők értik. Amikor a lányok azt válaszolták, hogy értik, lehetett továbbmenni az anyagban.”

Ahelyett, hogy a tanárai és a fiú csoporttársaitól tapasztalt alacsony elvárások eltérítették volna, ebben találta meg a motivációját, hogy még jobb legyen. Úgy látszik, ennek meg is lett az eredménye: diplomázáskor a legjobbak között végzett.

Nem újságíró, mérnök!

Cevolini nemcsak az osztályteremben, hanem a munka világában is erős sztereotípiákkal találkozott. Még a diákévei alatt mérnöki munkát végzett a Ferrari Forma1-es csapatában, gyakran az egyetlen női csapattagként.

„Talán 16 vagy 17 éves lehettem, még tanultam. Bárkivel álltam szóba, arra gyanakodott, hogy vagy újságíró vagyok, vagy a kávét főzöm a többieknek. Eléggé meglepődtek, amikor kiderült, hogy mérnöki feladataim vannak” – emlékszik vissza.

A diplomázás után Cevolini sales- és marketingvezetőként dolgozott a CRP Groupnál, egy olyan olasz cégnél, amely a Forma1, a motorversenyzés és a repülőipar beszállítója.

De ami valójában Cevolinit érdekelte: a motorok. 2010-ben egy olyan csapatot hozott létre a CRP-n belül, amely elektromos versenymotorokat fejlesztett és gyártott. Négy évvel később visszatért szülővárosába, Modenába, és megalapította az Energica Motors-t, amivel ráfordulhatott a szélesebb tömegeket célzó, felhasználói elektromos motorbicikli gyártásra.

2016-ban Cevolini az olasz tőzsdére vitte az Energicát, hogy befektetőket keressen, akik elősegíthetik a cég nemzetközi növekedését. A vállalkozás ugyanebben az évben a kaliforniai Szilícium-vögyben nyitott sales és service outletet. Az Energica tőkeereje jelenleg 40 millió euró körül van.

Árral szemben

A CEO hangsúlyozza, hogy az Energica olasz részlegén dolgozó 45 alkalmazott 30 százaléka nő, és azért dolgozik, hogy ez az arány még magasabb legyen. Amikor ezt teszi, szembemegy az árral, hiszen az erősen gyökerező olasz tradíciók más szerepet szánnak a nőknek, arra bíztatva őket, hogy elsődleges fókuszuk a családi életen legyen.

„Olaszország ebben a kérdésben kissé le van maradva” – mondja Cevolini a munkaerőpiaci elvárásokról. „A nőknek mostanra lehetőségük van, hogy a család mellett jó állásuk is legyen, nem feltétlenül kell választaniuk a magánéleti és üzleti siker között.”

Hangsúlyozza azt is, hogy a női alkalmazottai magasan képzettek, szenvedélyesen dolgoznak és olyan képességek birtokában vannak, amivel kitűnhetnek. „Egyszerűen más szemszögből nézik ugyanazt a dolgot. Amit így, közösen összerakunk egy íróasztal mellett ülve, az sokkal jobb lesz.”

Cevolini máig hálás a családjának, amiért arra biztatták, hogy műszaki területet válasszon az egyetemen és hittek abban, hogy sikeres lehet az üzleti életben is. Reményei szerint egyre több lány választ majd reál irányt az iskolában és nagyobb százalékban lehet velük majd találkozni a mérnöki pályán is.

Az ENSZ Európai Bizottságának statisztikája szerint az olasz nőknek nem több, mint 15,6 százaléka tanult tovább a felsőoktatásban 2012-ben, amely jelentősen alulmarad az Európában átlagos 25,8 százalékhoz képest. Cevolini tanácsa azon nők számára, akik be szeretnének jutni a férfiak által uralt szakmai területekre, hogy koncentráljanak a szaktudásra, mert ez lehet az, amellyel ők is versenybe szállhatnak. „Ez a legjobb út arra, hogy megmutassuk, hogy vagyunk legalább annyira jók a szakmánkban, mint a férfiak. Azért tartok itt, ahol, mert értek valamihez és tudom, hogy hogyan bizonyítsam be.”

Cevolini a zöld ágazat vezető szereplőjének egyértelműen a Teslát tekinti és bár személyesen még nem találkozott az alapító Elon Muskkal, az iparág úttörőjének tartja.

„Amivel mi most küzdünk, az 2008-ban az ő harca volt. A Tesla az a példa, akiket biztosan követnünk kell. Keményen dolgoznak a motorért és a jobb teljesítményért. Biztos hátterük van. A legmagasabb szintű termékekkel dolgoznak és mindig nagyobb piacra vágynak. Megpróbálják folyamatosan a legjobbat nyújtani és a legjobb szolgáltatást a vásárlóiknak. Ez a helyes hozzáállás 2017-ben. Nem csak a termékről szól az üzlet.”

Cevolininek nincsenek olyan tervei, hogy az Energica Motor áttérne az elektromos autóiparra, de lát lehetőséget az elektromos hajókban és más közlekedési rendszerekben, szintén érdekli őket a megújuló energia és az okos úthálózatok témaköre. A cég tízéves tervében szerepel, hogy felkerüljön a NASDAQ-ra és más nemzetközi tőzsdepiacokra.

Muskhoz hasonlóan Cevolini is a kitartásban, az állhatatosságban hisz: biztos benne, hogy ezek nélkül a tulajdonságok nélkül nem tartana itt. Úgy gondolja, hogy mivel fiatalon találkozott már az egyenlőtlen bánásmóddal, megtanulta, hogy a rugalmasság milyen sokat jelent a hasonló helyzetekben és most ez vezeti el őt a virágzó szakmai sikerig.”

„Járd a saját utadat. Tanulj annyit, hogy ne lehessen nálad felkészültebb” – tanácsolja Cevolini. Azt javasolja, hogy vállalkozóként csak előre nézzünk, és ne szánjunk sok figyelmet annak, hogy a versenytársak vagy azok, akik nem hisznek a terveinkben, hogyan gondolkodnak. „Te magad növekedj. Senki más nem számít.”

 

(képaláírás: Livia Cevolini, alapító és CEO, Energica Motor)

 

„Tele vagyunk ötletekkel. Én a megoldásokat kedvelem.”