A jövőre készül a Lamborghini is: búcsút kell mondani a tisztán robbanómotoros meghajtásnak. Nehéz újrapozicionálni egy sportautó-márkát, amikor a zöldforradalom épp a motorhangot készül parkolópályára tenni. A Lamborghini mögött azonban ott áll a Volkswagen, azaz az eurómilliárdos zöldítési szándék.
A Lamborghini épp az utolsó évnek fut neki, amiben még tisztán robbanómotor hatja az autóit. Az olasz luxusautó-márka már a plug-in hibridekkel teli jövőre készül.
A Volkswagen tulajdonában lévő cég értékesítési rekorddal zárta 2021-et, a 2022-es értékesítési jelentésben pedig röviden megjegyezték, hogy a következő 12 hónapban négy új terméket tervez bemutatni. Nem részletezték, hogy melyeket, de valószínűleg csak hibrid modellekre gondoltak. Stephan Winkelmann, a Lamborghini vezérigazgatója 2023-at jelölte meg, mint a hibrid modellek értékesítési kezdetét.
Többször hangsúlyozta, hogy az idei lesz az utolsó év, amikor csak tisztán robbanómotoros autókat gyártanak.
A cég 1,5 milliárd eurót különített el az új hajtásláncra való átállásra, és egy új, tisztán elektromos típust is kilátásba helyezett, bár ez utóbbi csak az évtized második felében érkezhet. Annyit elárult róla, hogy négyajtós lesz, a designon pedig még bőven dolgoznak.
A szakma közben találgat, hogy melyik lehet a négy modell, amit még idén bemutatnak. Az Aventador már közel egy évtizedes – a típus frissített verzióját már kiszúrták tesztelés közben, idén biztos, hogy hivatalosan is bemutatják. A Lamborghini Huracán a 2014-es Genfi Autószalonon mutatkozott be, így ideje van egy frissítésnek. Az Urus, a városi terepjáró pedig, amely típus rekordszintre lökte az értékesítési számokat, elmúlt négyéves, így egy ciklus közepi ráncfelvarrás időszerű lehet.
Rekordév a válság közben
A luxusipar érzéketlen a válságokra, ezt láthattuk a hazai luxusautó-értékesítésen is. Nincs ez máshogy a nemzetközi színtéren is: a Lamborghini rekordévet tud maga mögött, a befektetői tájékoztatójuk szerint 8405 autót értékesítettek világszerte, ami 13 százalékos növekedés 2020-hoz képest.
Korona? Válság? Rég ment ilyen jól a magyar luxusautópiac
A cég marzsa közelíti az 20 százalékot, ami nagyon jónak tűnik, de összevetve a konkurenciával annyira nem kiemelkedő. A Ferrari az én első kilenc hónapjában 25 százalékos marzzsal dolgozott. A 2021-es jelentést csak márciusban teszi közzé a cég, a vezérigazgató szerint olyan tartományban lesz, „ami mindenki meglep majd.”
Különösen az Urus hasított tavaly, a városi terepjáróval az olasz gyár új vásárlói szegmenst céloz, az autó kevésbé harsány, kevésbé ”lamborghinis”. Több, mint ötezer darabot adtak el belőle világszerte.
A luxussportautó-gyártók, mint a Ferrari vagy az Aston Martin komoly kihívással néznek szembe: hogyan lehet újrapozicionálni azt márkát, aminek központi eleme a brutálisan erős robbanómotor és az autók bődületes hangja. Az elektromos átállás pont azt a benzinszagot és motorhangot veszi el az autóktól, ami a brand egyik alappillére. Ebben a folyamatban a Lamborghini azért indulhat előnyből vetélytársaihoz képest, mert mögötte áll a Volkswagen, a világ legnagyobb autógyárának elkötelezettsége és eurómilliárdjai a zöld fordulat mellett.
Borítókép: A Lamborghini Urus. Forrás: Lamborghini // Facebook