Nem a legszerencsésebb csillagzat alatt született a Highvibes nevű zero waste rendezvényszervező cég, de az alapítókat a járvány sem akadályozza meg abban, hogy megpróbálják megreformálni a rendezvényipart.
Két kérdés járt a fejemben július 27-én délelőtt, miközben a Szent István Bazilika melletti Kaptár közösségi irodába igyekeztem a Highvibes-szal való interjúra: milyen rendezvényszervező az, aki pont a járvány közepén indítja el új cégét, és mit árul el egy újságíróról, ha pont most talál érdekes és aktuális témának egy zero waste (azaz hulladékmentes) vállalkozást? Végül arra jutottam, az események a járvány alatt sem vesztek el, csak átalakultak, a környezetünk viszont továbbra is kellőképpen rohad ahhoz, hogy érdemes legyen megírni, hogyan venné fel a harcot a fenntarthatatlansággal egy háromfős hazai cég.
Pécsi Szabolcs és Körmendy Anna (Panka) több mint tíz éve dolgoznak a rendezvényszervezésben, Ruisz Gyurival egy közös barátjukon keresztül ismerkedtek meg. A Highvibest 2018-ban alapították: kezdetben klasszikus rendezvényszervezési munkákat vállaltak el, tavaly karácsonykor azonban úgy döntöttek, specializálódnak. Az új irány előkészítése nagyjából fél évet vett igénybe – viszont még így is ők lettek Magyarország első kifejezetten zero waste rendezvényszervezője.
Újrahasznosítás < újrahasználat
„Nincs annál kiábrándítóbb, mint amikor véget ér egy
fesztivál, és nekiállunk bontani. Nyilván ezért is van, hogy világszinten nézve
a legtöbb zöld törekvés a fesztiválokat érinti” – mondja Panka, és ő már csak
tudja. Férjével, Szabolccsal mindketten több mint egy évtizede dolgoznak a
szakmában, és bár fesztiválokon csak alkalmanként vettek részt, olyan márkáknak
rendeztek kisebb-nagyobb eseményeket, mint az EON, a Mariott, az Audi vagy a
Seat (de dolgoztak a 2017-es ritmikusgimnasztika Eb-n is). „Rájöttünk, hogy
mindig is zavart minket, amikor ott állunk bontáskor egy kétnapos esemény után,
és látjuk, hogy mennyi szemetet termeltünk” – mondja Szabolcs. „Egy Balaton
Sound bontás, na, az igazán kemény!” – teszi hozzá Panka.
A Highvibes célja az, hogy környezetbarát módon bonyolítson le eseményeket, a regisztrációtól kezdve a bontásig
– azaz eldobható poharak, szívószálak, papírtálcák, műanyag kóláspalackok, Dél-Amerikából idehozatott egzotikus gyümölcsök, 24 óra erejéig használt vörös szőnyegek, kidobásra ítélt ételmaradékok nélkül.
Mindezt úgy, hogy ne sérüljön az eseményeken részt vevő emberek komfortérzete.
„Amióta ez a gondolat megszületett, minden nap, minden döntés, minden egy dilemma” – mondja Panka, és rögtön sorolják a példákat: van-e értelme újrapapírt használni, ha az Franciaországból érkezik ide? Vagy: hiába hangzik jól, hogy a PLA biológiai úton lebomlik, ehhez 60°C és öt nap kell, azaz bedobhatjuk ugyan a poharat egy sima komposztálóba, mire esélyt kapna a természetes lebomlásra, már valószínűleg úgyis mindegy lenne a Földnek.
A trió alapvetően a körforgásosság jegyében egyébként sem az újrahasznosítás, inkább az újrahasználat híve. Az étkezések lebonyolításához üveget és porcelánt használnak, a rendezvények után megmaradt molinókat menhelyeknek ajánlják fel (árnyékolóként), a szőnyegek pedig a tervek szerint óvodákhoz kerülnek majd. „Mindig lesz olyan, amit le kell gyártani, de amit csak lehet, igyekszünk bérelni” – mondja Szabolcs.
A szervezésekben nonprofit szakértők tanácsait is kikérik. A
Felelős Gasztrohős Alapítvány segít nekik átnézni, hogy a különböző
cateringajánlatok megfelelően szezonálisak és fenntarthatóak-e, a Myforest a
karbonsemlegességükért felel, az ételmaradékokat a Budapest Bike Maffia
szállítja el. Utóbbit igyekeznek már a regisztráció során kontrollálni: a rendezvények
regisztrációs oldalát a Highvibes készíti, hogy jobban átlássák, melyik
napszakban pontosan hány vendégre számítanak. (Egy konferencián gyakran
előfordul, hogy valaki csak délután esik be, így egy-egy vendég akár több olyan
étkezést is kihagy, amivel a szervezők egyébként számolnának.)
„A fenntartható étkezésnek három pillére van: helyi, szezonális alapanyagok, kevesebb hús- és tejtermékfogyasztás, illetve a minél kevesebb élelmiszerhulladék
– mondja Szabó Eszter, a Felelős Gasztrohős Alapítvány kommunikációs munkatársa. – Amikor átnézünk egy, a Highvibes-hoz beérkező catering ajánlatot, ezek mentén haladunk. Télen például nem támogatjuk azt, ha valamelyik catering cég epret vagy paradicsomot szeretne felhasználni, és az egzotikus alapanyagok helyett is mutatunk hazai alternatívát. Figyelünk arra is, hogy mindig legyen vegetáriánus, esetleg vegán fogás is a kínálatok között. A rendezvények végén fontos, hogy a megmaradó élelmiszer eljusson rászorulókhoz – meleg ételt ugyan nem lehet odaadni, pogácsát egész nyugodtan. Az italok kapcsán inkább hazai termelői termékeket igyekszünk ajánlani, lehetőleg szívószál és műanyag csomagolás nélkül.”
A nyitottságnak ára van
Sajnos nem létezik a magyar nyelvben olyan igeidő vagy igemód, amivel le lehetne írni a Highvibes mostani munkáját, de ha lenne, valószínűleg a jelen és jövő idő kombinációja lenne, némi feltételes móddal megbolondítva. A helyzet ugyanis az, hogy az új szemlélettel a járvány kellős közepén, tavasz végén rukkoltak elő, ami azt jelenti, hogy noha kész tervük van mindenre, az új rendszerüket élesben még nem tesztelték, egyelőre csak online eseményeket szerveztek. Gőzerővel dolgoznak viszont őszi „megrendeléseiken”, amikre aztán vagy sor kerül, vagy nem – mindenesetre igyekeznek őket a lehető legrugalmasabbra formálni (azaz szükség esetén online-osítani). „Annál zöldebb persze sosem lesz egy fesztivál, mint amikor nem tartják meg” – mondja nevetve Gyuri.
Tavasszal fontolgatták, hogy elnapolják az indulást, de meg
akarták őrizni az elsőségüket. A konkurenciától viszont nem tartanak, sőt
készülnek is rájuk: úgy látják, sok minden könnyebben menne, ha lenne kivel
együttműködni, például közös raktárakban és beszállítókban már most
gondolkoznak.
A zöld pálfordulásra egyelőre nagyjából 8–9 millió forintot költöttek, ebben benne vannak Gyuri csapatának munkaórái, illetve a weboldal létrehozása.
„Ha nincs a COVID, ez egy év alatt meg is tudna térülni” – mondja Gyuri. (Első üzleti évét – még nem zöld cégként – a Highvibes Kft. 33 millió forintos árbevétellel zárta.)
„Az elmúlt években a fenntarthatóság és a digitalizáció egyaránt megjelentek a magyar rendezvénypiacon” – mondja Duca Andrea, a Magyarországi Rendezvényszervezők- és Szolgáltatók Szövetségének tagozatvezetője. Úgy látja, a legtöbb rendezvényszervező nyitott a zöldítésre, de ez sok esetben drágíthatja a rendezvényeket: „Sokszor az ügyfelek költségvetése az, amin elvérzik ez a vonal, de látszik, hogy az igény megvan rá. Arról viszont nem tudok, hogy lenne olyan az iparágban, aki a Highvibes-hoz hasonlóan csak hulladékmentes rendezvényszervezést vállal. Lehetőségként mindenki felajánlja, de egyelőre kevés olyan esemény van, ahol ez ténylegesen meg tud valósulni.”
Borítókép: Sebestyén László