Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Már az autófeltörések sem olyanok, mint régen: a jövőben az autódat is meghekkelhetik

A hazai autók 77 százaléka rendelkezik olyan felszereltségi elemekkel, melyek kockázatot jelenthetnek. A magyar autótulajdonosok többsége nem tart kizártnak egy autós hackertámadást, derül ki az NRC Kft. és az NNG Kft. közös kutatásából. 

A megkérdezett autósok 90 százaléka (ez a magyar lakosságra vetítve 2,2 millió főt jelentene) gondolja úgy,  hogy egy ilyen támadás akár már ma is valós veszélyt jelent, ennek ellenére a kutatásban megkérdezettek mindössze 18 százaléka tartja magát tájékozottnak a témában. Pedig nem ártana az óvatosság:

az autótulajdonosok által birtokolt járművek 77 százaléka rendelkezik olyan felszereltségi elemekkel, melyek kockázatot jelenthetnek.

Ilyen például a lopásgátló rendszer, 44 százalék rendelkezik okos funkciókkal, 31 százalékukban van fedélzeti számítógép, 21 százalékuk pedig vezetést segítő funkcióval is rendelkezik. Mint az NNG-csoport részét képező Arilou Cyber Security ügyvezető igazgatója, Ziv Levi fogalmaz: „Sokan nem is gondolják, hogy milyen egyszerűen meg lehet hackelni egy autót, ehhez pedig még csak nem is kell, hogy felsőkategóriás legyen.” A vezető szerint a lopásgátló feltörésére akkor van lehetőség, ha a hacker az autótól 10-30 méterre tartózkodik, és kívülről-belülről ismeri az ilyen jellegű rendszereket. A navigációs rendszerek akár távolról is feltörhetők, és bár kritikus rendszerekhez ezeken keresztül nem lehet hozzáférni, az

elérhető, hogy az eredeti cél helyett valami egészen más helyszínre navigálják a sofőröket.

nng_auto

Az okos funkciók többnyire a telefon Bluetooth-kapcsolatán keresztül irányíthatóak az autóban, mivel azonban a telefon internetkapcsolattal is rendelkezik, ezen keresztül gyakorlatilag bármekkora távolságból be lehet hatolni az autók rendszereibe. Ha pedig a hacker alaposan ismeri az egyes funkciók interfészeit, akár a járművek biztonságkritikus rendszereihez is hozzáférhet. A legveszélyesebb ugyanakkor a vezetést segítő funkciók területe. Ezek többnyire nem kapcsolódnak az internetre közvetlenül, ha azonban valaki feltöri a jármű számos ECU-jának (electronical control unit – elektronikus vezérlőegység) egyikét, a vezetést támogató rendszerekhez is hozzáférhet, így pedig

akár totális kontroll alá is vonhatja a járművet.

Az Amerikai Egyesült Államokban már jogszabály tervezet is készült, ami arra irányul, hogy a közlekedési hatóságok szigorúbban szabályozhassák az autók rendszereire vonatkozó előírásokat és ezzel is csökkentsék egy esetleges kibertámadás kockázatát. A brit kormányzat pedig augusztus elején adott ki egy kiberbiztonsági útmutatót, amivel fel szeretnék hívni az autógyártók figyelmét a terület fontosságára. A jövőben az autógyártóknak egyre több erőforrást kell fordítaniuk a területre, így valószínűleg egyre többet fogunk hallani az autóipari kibervédelemről – áll az NNG sajtóközleményében. A 18-59 éves magyar lakosságra vonatkozóan reprezentatívnak tekinthető kutatást 1000 fő bevonásával végezték az adatfelvétel többszörösen rétegzett korcsoport, nem, végzettség és lakóhelytípus jellemzők alapján.

Oszd meg!

"Minden embernek joga van életében egy nagy őrültséghez."