Az autópályakezelők november 10-ével átálltak téli üzemmódra. Idén nemcsak a Magyar Közút felelős a magyarországi úthálózat üzemeltetésért, hanem szeptember 1. óta az autópályakoncessziót 35 évre elnyerő, Mészáros Lőrinc- és Szíjj László-közeli Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) is.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. a jogszabályi előírások szerint minden év november 10-én átáll a téli üzemmódra áll. Ez azt jelenti, hogy 80 mérnökségén keresztül, 12 órás váltott műszakokban, 0-24 órában végezhetnek hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákat, írták csütörtöki a Forbes.hu-nak is eljuttatott közleményükben.
A Magyar Közút mintegy 31 ezer kilométernyi fő- és mellékúton, illetve ezen belül 291 kilométernyi autóúton (pl. M0, M2, M43 stb.) és további több mint 1000 kilométernyi külterületi kerékpárúton végzi majd el a szükséges hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákat. Mint írják, tavalyhoz képest ugyanakkor változás, hogy
2022. szeptember 1-től 1237 kilométernyi autópálya koncessziós kezelésbe került, így azokon a szakaszokon a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) látja el a téli üzemeltetési feladatokat.
Mit kell tudni az MKIF-ről?
A kormány idén májusban hét darab – útügyi referenciákkal nem rendelkező – magántőkealapot hozott ki győztesnek az évszázad tenderén, amely a gyorsforgalmi közúthálózat 35 éves bővítéséről, fejlesztéséről, üzemeltetéséről, karbantartásáról szól.
A magántőkealapok a 2058-ig tartó projektre összesen nyolc céget alapítottak, mindegyiket MKIF előtaggal. A 35 éves sztrádakoncesszió elnyerésében érintett pénzalapokat Mészáros Lőrinc és állandó „koalíciós” partnere, Szíjj László érdekeltségei kezelik, az összefonódásokról és a cégekről a Válasz online írt részletesen. Lázár János építésügyi miniszternél a magyar forgalmi hálózat pénzügyileg kevésbé kiaknázható része maradt.
Hol szórják majd a sót?
Az MKIF összesen több mint 1200 kilométeren végzi az üzemeltetést és a fenntartást, többek között:
- az M0 és Bicske (M1)
- az M0 és Balatonvilágos (M7)
- az M0 és Gyöngyös (M3)
- az M7-esen Balatonvilágos és Letenye
- az M1-es autópályán Bicske és Hegyeshalom
- az M3-as autópályán Gyöngyös és Vásárosnamény
- az M4-esen Vecsés és Törökszentmiklós
közötti szakaszokon.
Saját honlapjukon nemrégiben az MKIF is közölte, készülnek a télre: többek között 145 munkagéppel, és 36 000 tonna útszóró sóval. Ők is azt ígérik, hogy a kritikus téli időszakban 24 órában dolgoznak.