A 35 éves koncessziós időszak alatt 684 milliárd forintot kereshet Szíjj László és Mészáros Lőrinc az autópályák üzemeltetésén – számolta ki a G7.
Tavaly szeptemberben vette át az állami gyorsforgalmi utak java részének üzemeltetését az állami Magyar Közút Nonprofit Zrt.-től egy 35 éves koncesszió keretében a Mészáros Lőrinc és Szíjj László tulajdonában lévő MKIF – Magyar Koncessziós Infrastruktúra-Fejlesztő Zrt.
A G7 cikke szerint az MKIF Zrt. szinte a teljes árbevételt továbbadja más vállalkozásoknak, amikben Szíjj és Mészáros magántőkelapjai a tulajdonosok. A birtokolt vállalatok bevétele magasabb, mint a koncesszió összes kiadása: 2022. szeptember 1-je és december 31- e között, tehát 4 hónap alatt 6,5 milliárd forint adózott eredményhez jutottak, ami 15 százalékos profitrátának felel meg.
Ha abból indulunk ki, hogy 2023-ban minden egyes sztrádakilométer fenntartása nettó 116 millió forintba kerül, akkor az MKIF-vállalkozások haszna évesítve 19,6 milliárd forint lehet, becsülte meg a lap, így jön ki 35 évre a közel 700 milliárd forintos csillagászati összeg.
Az MKIF reakciójában azt írta, a koncesszió „hosszú távú befektetés”, szerintük „az első négy hónap után ez a kérdés nem időszerű”.
Borítókép: Biatorbágy látképe, elõtérben az M1-es autópálya, mellette az 1-es fõút 2023. július 27-én.