Legutóbb több mint 150-en jelentkeztek a vállalkozók által lelkes fiataloknak tartott Mentorship mentorprogramba, ahol ingyen osztják meg az érdeklődőkkel tudásukat a tapasztaltabbak. A programba végül nagyjából 15 ember került be. Olyan párossal – Rajnai Richárddal és Keserű Balázzsal beszélgettünk, akiknél a mentorálás vége saját cég alapítása lett. Családi vállalkozás helyett cége inkább megrendelője édesapja cégének.
Már a standokon az októberi magazin. Lapozz bele!
„Kicsit látens dolog, amikor azt gondolják az emberek, hogy ha a választáson jó helyre ikszelnek, jobb hely lesz a világ. Ehhez képest, ha magunk mellé nézünk, ott van lehetőség, ha foglalkozunk vele, tényleg jobb hely lehet a világ. Nem kell nagy dolgokra gondolni, mindenki a legjobb tudását megtanítja a másiknak” – vallja Rajnai Richárd, a Kötéltechnika Kft. tulajdonosa, az immár harmadik éve szerveződő Mentorship nevű, vállalkozással kacsintgató fiatalokat támogató ingyenes program egyik mentora.
Keserű Balázs és Rajnai Richárd – fotó: Orbital Strangers
„A családomnak építőanyag-kereskedése van, ebben kezdtem dolgozni. Az édesapám 65 éves, és szeretné átadni a vezetést, bennem alkalmas jelöltet látott. Ezért jelentkeztem a Mentorshipre, hogy ezt a vállalkozást tudjuk fejleszteni a mai modern szemléletek szerint” – mondja ezt már Keserű Balázs, Richárd mentoráltja. Aki egyébként kiesett a felvételin (150-en jelentkezőből választottak ki 15 körülit), nem ért el elég pontot – viszont minden mentor egyénileg is pontoz, és Richárd úgy érezte, neki tudna a legtöbbet segíteni, így azután, hogy megkapta az értesítést a kieséséről, jött egy telefon is, hogy mégis kezdjenek el dolgozni. Aztán a munkából a mentorálás végére saját cég lett, mentorból és mentoráltjából pedig barátok.
Nincs mindenkinek tízezer négyzetmétere
Balázs a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen (BME) végzett építészmérnökként, majd néhány évig egyéni vállalkozóként dolgozott a szakmában.
„Egyre sürgetőbb volt a hívás Kecskemétről, hogy segítsek be. Azzal, hogy erre a pályára mentem, azért ez benne volt, hogy a családi céget tovább tudom majd vinni. Bennem is mindig ott motoszkált, hogy oda bármikor visszamehetek. Tavaly nyáron volt egy krízis a cég életében, amikor nagyon kellett az én segítségem. Végül október környékén haza is költöztem, és tudtam félig vezetőként félig alkalmazottként dolgozni a családi vállalkozásban” – meséli.
A családi vállalatot, a Metróker Kft. 1993-ban alapították, ennek megfelelően is működteti Balázs édesapja, György: a kezdő vállalkozó azt vette észre, hogy az informatikai rendszereket nem használják ki eléggé, például nincsenek beépítve az eladásba, a belső kommunikáción is volt mit javítani.
„Éreztem, hogy ez fantasztikus lehetőség, nem mindenkinek adatik meg egy tízezer négyzetméteres telep, ami építőanyag-kereskedéssel foglalkozik, és én ezt megváltoztathatom, ráadásul mérnöki szemlélettel, és valami újat tudok hozni, ne csak egy Tüzép legyünk, amiből sok van ott” – mondja. Ehhez már segítőt keresett, valakit, aki a szemléletét tudja formálni, ehhez kapóra jött a program.
Csak legyen mindenen vonalkód
„A generációm elsőre tökéletest akar létrehozni, alapvetően így működtem. Legyenek teljesen rendben az üzlettérben lévő dolgok, minden felcímkézve, vonalkódozva” – utal rá Balázs, hogy rendrakással kezdett volna. Ehhez képest Richárd útmutatására teljesen mással kezdett foglalkozni: fókuszt kerestek, azt, hogy ki az ideális ügyfél, ki az, akinek az ő munkájuk eredménye hozzáadott érték. Hónapok munkájával eljutottak oda, hogy az építőipari kivitelezőkre kell koncentrálni, és valódi kapcsolatokat kialakítani. „Ilyen üzletágban, mint az építőipar, ahol bejön valaki egyik nap, és a másik nap ott hagy neked több millió forintot, ahhoz nagyon nagy bizalom szükséges” – magyarázza Balázs.
A fókusz keresése nem volt véletlen, és valószínűleg itt látszott meg a mentorprogram igazi ereje. „Balázs nem az első mentoráltam, úgyhogy tudtam, hogy nem feltétlenül technikai segítség kell, hanem mentális beállítottság. Sok vállalkozónál általában pénzfókusz van, és az a kérdés, hogy mivel lehet sok pénzt keresni.De a jó kérdések azok, hogy mit is csinálsz egyébként? Ki is vagy te?” – mondja Richárd.
„Direkt impulzív kérdéseket tettem fel neki, hogy ti nagy raktár vagytok, eladod és kerestek két forintot rajta? Mert egyébként egy raktár vagytok, akiket egy webshop lenyom a jövő hónapban. És hiába van 10 ezer négyzetmétered, egy webshop nem fog raktározni, és úgy küldi olcsóbban. Hol van a hozzáadott érték?” – hozott konkrét példát is, hozzátéve, hogy saját vállalkozásáról azt szokta mondani, hogy „köteleket csomóznak”, szóval nem azzal van a probléma, hogy egyszerűnek tűnő dolgot csinálnak, hanem hogy mivel tudnak a piacon maradni.
Rajnai Richárd és Keserű Balázs – fotó: Orbital Strangers
Ebből Balázs már rájött, hogy ő mérnök, látott már építést, tud létrehozni olyan rendszereket, amivel az egész hatékonyabb lesz, tudja milyen terv alapján mikor mi kell a beruházónak, és azt időben, a megfelelő pillanatban tudja leszállítani – ezért pedig külön fognak fizetni. Az egyik első eredmény egy állványkalkulátor lett: kiderült, hogy ebből sok van kihasználatlanul a raktárban – és amint az ügyfelek könnyedén ki tudták számolni, hogy mennyi kell nekik és az mennyibe kerül, egyből megjött a kereslet is.
Nem az a tipikus generációváltós történet
Balázs eredetileg úgy gondolta, hogy először beletanul, aztán idővel átveszi a céget édesapjától, de aztán nem sikerült mindkettőjük elképzelésének megfelelően együttműködniük: amikor valami új dologba kezdett, amivel korábban nem is foglalkoztak, kritika érkezett, „nem hagyott igazából érvényesülni” – fogalmaz.
Úgy érezte, elment a határokig. Így végül új céget alapított Épadat Kft. néven. Ebben a cégben összetett megközelítéssel foglalkozik tervezéssel, tervezés kivitelezésével. Projekt-menedzsereknek nyújt segítséget, a terveket is tudja olvasni, és akár ő is tervezhet, így könnyű az együttműködés, a fő hozzáadott értéke pedig, hogy tudja, mikor kell minek ott lennie, így a projekt-menedzser foglalkozhat mással.
Balázs emellett elkezdett több forrásból beszerezni dolgokat, olyan termékeket is, amik egy klasszikus Tüzépre kevésbé jellemzőek, például ablakokat és ajtókat – így teljes szolgáltatást tud nyújtani ügyfeleinek, a családi vállalkozásból pedig meg tud venni mindent, amit ott árulnak, így bár nem ott dolgozik, megrendelőként bevételt generál. Alkalmazott majd cégvezető helyett üzleti partner lett.