Továbbra is pengeélen táncol a benzinkutas szakma, de ezt csak akkor fogja elhinni a közvélemény is, ha tényleg százával zárnak be a töltőállomások.
A mai kormányülés után Orbán Viktor miniszterelnök Facebook-videóban jelentette be, hogy július elsejéig fenntartják az eredetileg májusig tervezett árstopokat, beleértve ebbe a 480 forintban maximalizált benzinárat is.
„Egyelőre várjuk a közlönyt, hogy megtudjuk a részleteket, nehéz előre látni, amíg nem tudjuk, lesz-e kompenzálás, támogatás” – mondta a Forbes.hu-nak Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu ügyvezető igazgatója.
Támogatás lesz?
Ha a kutak továbbra is kapják a literenkénti 20 forintos támogatást, addig tudnak dolgozóiknak munkabért fizetni, nagyrészt fedezni a rezsijüket. De egyre csak élik fel a tartalékaikat, próbálnak költséget csökkenteni, a helyzetük továbbra is kritikus.
Bujdos elmondta: a 20 forintos támogatás is gyakorlatilag 16 forint, mert azzal, hogy a piaci árú gázolajat bevezették a piacon, a benzinkutak szállítási költségei nőttek, tehát ők maguk sokkal drágábban kapják a szállítmányozó cégektől az üzemanyagot, mint a piaci árú gázolaj bevezetését megelőzően.
„Minden megy tovább úgy, ahogy eddig. Van egy piaci szektor, amelynek mind a kiskereskedelmi, mind a nagykereskedelmi ágának részvállalásával az árstop finanszírozását várja el az állam.
Nyilván az állam is nyújt finanszírozást a jövedékiadó-csökkentéssel és az MSZKSZ (Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség) részére fizetendő tagi hozzájárulás elengedésével, de az arányokat tekintve ez a kisebb rész”
– fejtette ki Bujdos.
Ársapka nélkül egyébként a benzin ára literenként 591 forint, a gázolajé 674 forint lenne.
„A kutak esetében több 10 és 100 milliós beruházásokról beszélünk. Ezeket nyilván senki nem adja fel azért, mert átmenetileg nem nyereséges, vagy éppen veszteséges. Ettől függetlenül nem biztos, hogy mindenki kihúzza a végéig.”
Ellátási gondok
Lokálisan lehet számítani ellátási problémákra, a kutak ugyanis korlátozva kapnak ellátást a nagykereskedőtől, ezért készlethiányt jelenthetnek. A helyzetet az generálja, hogy a nagykereskedők továbbra sem lépnek vissza ilyen veszteségek mellett a piacra – kizárólag a MOL biztosít jelenleg üzemanyagot a független kutaknak.
„Amíg ezek a szereplők nincsenek jelen a piacon, addig a MOL nem lesz képes abban az ütemben és tempóban ellátni a benzinkutakat, amilyenre szükség lenne.”
A kutak leadják a heti igényüket, melynek 66 százalékát igazolja vissza a MOL.
Tranzittankolás
A már eddig is megtapasztalt tranzittankolás kissé mérséklődött, de mivel a piaci gázolajár is jóval olcsóbb, mint a környező országokban, Nyugat-Európában, továbbra is „élhetetlenek” például a soproni benzinkutak az átjáró osztrák tankolóktól, de ugyanez igaz a Szlovákiához, Szerbiához közeli területeken.
Mennyiségi korlátozás
Az ellátás folytonosságának biztosítása érdekében március óta érvényben lévő szabályozások szerint
- a 7,5 tonna feletti gépjárműveket, kamionokat és a 3,5 tonna feletti külföldi rendszámú teherautókat csak a nagynyomású kútoszlopoknál lehet tankolni, ahol a gázolajat piaci alapon értékesítik,
- a személygépkocsik és a 7,5 tonna alatti magyar teherautók továbbra is 480 forintos literenkénti áron juthatnak üzemanyaghoz, hasonlóan a mezőgazdasági erőgépekhez, függetlenül attól, hány tonnát nyomnak.
Bujdos szerint gyakorlatilag az adott hálózat dönti el, hogy mennyiségében mennyit biztosít az egyes tankolóknak.
Mi lesz?
Pengeélen táncol a szakma, de jelen körülmények között nem sok remény van arra, hogy elmozdulás történik.
„Nem tudom, mégis mi változna július elsejétől.”