Sikeres az Apatigris című RTL-es sorozat, közel van a külföldi értékesítés licencként. Amúgy sem ártana a szakmának odafigyelnie a termék elkészülte után is: tévés és filmes szakemberek beszélgettek arról, hogyan lehetne megteremteni a magyar sorozatgyártás hosszú távú, exportképes jövőjét.
Közel a megállapodás az RTL Klub Apatigris című sorozatának nemzetközi piacra értékesítéséről, ezt a gyártócég, a Paprika Studios vezérigazgatója, Erdős Ákos említette a Friss Hús Rövidfilmfesztivál egy szakmai eseményén a pénteki napon.
- Az Apatigris az RTL Klubon futó sorozat, jelenleg a harmadik évad forog.
- Az első évad 10-16 százalékos közösségaránnyal futott a 18-49-es célcsoportban.
- A főszerepeket Scherer Péter, Michl Juli, Rujder Vivien és Schmidt Sára játsszák.
- Az első évad rendezője Herczeg Attila, a második évadé Kovács Dániel Richárd volt.
- A forgatókönyvírók Köbli Norbert és Csurgó Csaba.
- A történet szerint Scherer Péter karaktere, Labanc Péter egy középkorú, egyedülálló apa, aki, miután lányai kirepültek, eszeveszett randizásba kezd. Az élet azonban úgy hozza, hogy lányai visszaköltöznek hozzá, és a család mindenféle vicces szituációba keveredik az új életük összehangolásával.
A magyar filmipar nem piaci alapon működik
A sorozatok jövőjéről szóló beszélgetésen Erdősön kívül ott volt Herman Péter, az RTL Magyarország kreatív producere, Zachar Balázs, a Proton Cinema producere és Fülöp József animációs filmrendező, a Mome rektora.
Az Apatigris sikerén keresztül a beszélgetés fókusza hamar a hosszú távú, akár nemzetközi siker lehetőségei felé kanyarodott. Fülöp szerint a jelenlegi magyar támogatási rendszer nem ökoszisztémát épít, hanem csak arra koncentrál, hogy a magyar filmes kultúra valahogy életben maradjon.
„Szülessenek filmek, de hogy utána mi történik velük, már senkit nem érdekel”
– mondta a rektor.
Zachar szerint „a magyar tízmilliós piac kicsinek nagy, nagynak kicsi”, ezért tartalmilag kell innovatívnak lenni, és olyan formátumokat fejleszteni, amire beránthatnak koprodukciós partnereket Európából. A résztvevők szerint tévedés, hogy a niche tartalom nem értékesíthető sikeresen, csak sokkal nagyobb és nehezebb munka megtalálni az értékesítési csatornákat, adott esetben finomhangolni kell a fejlesztést fókuszcsoportos visszajelzések alapján. De abban mindenki egyetértett, hogy a magyar sorozatgyártás hosszú távú sikeréhez arra van szükség, hogy minden szereplő elkezdje keresni, hogyan tud a tartalom önálló életre kelni. Mindez most azért nem sikerül, mert a filmszakma nem piaci alapon működik.
Egy 150 millió forintos epizódbüdzsé már nem tud megtérülni Magyarországon
– hozta fel Zachar a konkrét példát.
Még néhány érdekesség a beszélgetésből, a teljesség igénye nélkül:
- Bár az Apatigrist kimondottan exportcélra fejlesztették, ez nem jelenti azt, hogy a készülő Zámbó Jimmy-sorozat, A Király (aminek a 30. forgatási napján tart az RTL) nem találhatja meg a külpiacait célzottan magyar közönségnek szánt tartalomként.
- Herman emlékeztetett, hogy lehet üzleti modellel kezdeni a sorozatgyártást, de ne felejtsük el, hogy az alkotóra is szükség van, ez pedig nem mindig megy megrendelésre.
- Szintén Herman hozta fel, hogy a remake-ek (átdolgozott filmek, sorozatok) üzletileg nagyon sikeresek, de már az eredetikre is nagyon nagy a kereslet (a Nyerd meg az életed! -et és A nagy pénzrablást hozta fel példaként), ami egy újabb példa arra, hogy a jó tartalom megfelelő üzleti háttérrel megtalálhatja a közönségét.
Borítókép: Schmidt Sára, Michl Juli, Rujder Vivien és Scherer Péter