A Netflix kontentbüdzséje 6 milliárd dollár, és az Amazon mostani Oscar-sikerei is arra sarkalják a stream-szolgáltatókat, hogy bemenjenek a moziba. Szó szerint: a vetítőteremben is pénzt akarnak keresni.
Kedden reggel az Amazon immár hivatalosan is az első nem hagyományos tartalomszolgáltató, amelyik a legmagasabbra jutott a filmszakmában: filmje, a Manchester by the Sea, hat Oscar-jelölést kapott. Versenyez a főbb kategóriák közül a legjobb filmek között is, míg egy másik, szintén általuk forgalmazott iráni film, a The Salesman a legjobb külföldi film díjáért szállhat versenybe – írja a Forbes.com.
Eddig ez az egyetlen terület, ahol a Netflix nyomában loholó Amazon lépéselőnyre tett szert. Jeff Bezos cége 2016-ban 10 millió dollárért vásárolta meg a Manchester by the Sea forgalmazási jogát a Sundance filmfesztiválon. Ez az ügylet csak egyike volt a cég tavalyi bevásárlásainak, amivel az Amazon igazolni akarta: komolyan gondolja a filmiparba való belépését. Az Amazon hagyományos módon (vagyis nemcsak online stream-en keresztül, ahogy a Netflix) forgalmazta a Manchestert, és 2016 novembere óta 39 millió dollárt keresett vele az amerikai mozikban. A film férfi főszereplője, Casey Affleck futhat az Oscarért (a Golden Globe-ot már megnyerte vele), Michelle Williams a női, Lucas Hedges a férfi mellékszereplők között, míg Kenneth Lonergan a rendezők és az eredeti forgatókönyvet írók között lesz versenyben.
Casey Affleck és Lucas Hedges a Manchester by the Sea c. filmben. Fotó: Amazon Studios
A Netflix is próbálkozott már hasonlóval, amikor 2015-ban a Torontói Filmfesztiválon 12 millió dollárért megvette a gyerekkatonáról szóló Beasts of No Nation jogait. A cég mindössze két hétig adta a mozikban a filmet, ezzel párhuzamosan pedig online is elérhetővé tette, ezzel 91 ezer dollárt keresett. A film ugyanakkor nem nyerte túl magát, Oscarra nem jelölték, mindössze egy mellékszereplős Golden Globe-jelölést kapott. A Netflix eddigi történetében öt Oscar-jelölést gyűjtött be, mindet dokumentumfilm kategóriában.
A Netflixet valószínűleg az Amazon sikere késztette arra, hogy próbálkozzon még, mondjuk 6 milliárd dollárnál nagyobb kontentbüdzséje van, megteheti. Nagybevásárlást tartott az idei Sundance fesztiválon, többek között 3 millió dollárért vette meg a The Incredible Jessica James jogait, amit feltehetőleg hagyományos módon forgalmaz majd.
Ha a mozikban nem is, a saját gyártású sorozataival tarol a Netflix. Nemrég Golden Globe-ot nyertek legjobb drámasorozat kategóriában, a The Crown című sorozattal, és ezzel történelmet írtak, ez az első komoly filmes díj, amit netes tartalomszolgáltató nyert.
A múlt héten pedig azt ünnepelhették, hogy utolsó negyedéves eredményeikkel túlszárnyalták a Wall Street várakozásait, egy negyedévben soha nem volt annyi előfizetőjük, mint az utolsóban. A Netflix a sikereket saját gyártású sorozatainak (pl. The Crown, Marvel’s Luke Cage, Gilmore Gorls: A Year in the Life) tudja be. Felhasználószámban (128 millió nézővel) verik az Amazont, mert utóbbinak csak 85,3 millió van. A sikerhez tehát nem kell Oscar a Netflixnek, de dicsekedni vele nem lenne rossz.
Az online tartalomszolgáltatók (OTT) piaca az Egyesült Államokban- Forrás: Forbes US
Az Amazonnak mindenesetre nem jönnek rosszul az Oscar-jelölések. Meg tudják velük keresni az újabb befektetések árát, mint például a 12 millió dolláros The Big Sick film jogait, amelyet szintén a Sundance fesztiválon találtak maguknak. A cég megduplázta a saját gyártású filmekre szánt költségkeretét, így készülhetett el a Last Flying Flag az Oscar-díjas Richard Linklatertől, vagy így forog majd a még cím nélküli új Woody Allen-film Kate Winslettel és Justin Timberlake-kal.