Nincs toxikus főnökimidzs és megfélemlítő bőrfotel, van viszont váratlan lecke az életképes üzletről, hibakultúráról és kezdeményezésről. Megnéztük az RTL új üzleti realityje, Az álommeló első részét.
Vasárnap véget ért a Cápák között ötödik évada, de ezentúl sem maradunk üzleti reality nélkül. Balogh Levente Szentkirályi-vezér elnöki asszisztenst keres magának, amit az RTL napi sorozatában követhetünk. A jelölteknek a tét havi bruttó hárommillió forintos fizetés, Leventének a cápaimidzs továbbfejlesztése (és egy új munkatárs), az RTL-nek pedig, hogy képes lesz-e úgy hat héten keresztül naponta leültetni elég embert egy újabb üzleti reality elé.
„A Cápák között-tel vállalkozókat akarunk edukálni, Az álommelóval pedig menedzsereket”
– foglalta össze Balogh Levente a műsor célját a nyilvánvalón túl. A menetrend szerint 24 jelölt (nem versenyző – emelik ki a készítők, hiszen egy állásra jelentkeztek) adásról adásra kap különböző munkakörökre utaló feladatokat. Ezeket hol csapatban, hol egyedül kell teljesíteniük, miközben Levente két segítője, dr. Krasznai István ügyvéd és Farmosi Larisza közgazdász minden lépésüket figyelik, és rendszeresen beszámolnak a főnöknek.
Ahogy szűkül a kör, úgy kapnak majd a jelöltek egyre összetettebb feladatokat, és ahogy a realitykben lenni szokott, minden adásban elbúcsúzunk valakitől. A győztes, akit végül kiválasztanak, elnyeri
- az egy évre határozott idejű szerződéssel járó elnöki asszisztensi pozíciót,
- a bruttó 3 millió forintos fizetést,
- egy felső középkategóriás céges autót,
- telefont
- és egyéb juttatásokat.
Donald Trumptól Balogh Leventéig
Az álommeló eredetije egy amerikai, The Apprentice című licenc, ami többek között arról híres, hogy az épp letartóztatás alatt álló exelnök, Donald Trump tizennégy évadon keresztül kereste benne munkatársait. A két műsor közötti hasonlóságok azonban a licencnél véget is érnek – a magyar verzió előnyére. Ebből szerencsére hiányzik az a toxikus főnöktoposz is, amiben Donald Trump olyan komfortosan lubickolt a kora kétezres évek amerikai tévéjének megengedő közegében.
Senki nem kiabál kirúgásról, nincs fekete bársonytapétás, bőrfoteles főnökiroda. A készítők láthatóan felnőttként kezelik a jelölteket, még akkor is, amikor azok nem veszik annyira komolyan magukat.
Másik fontos különbség, hogy míg az eredeti egy heti műsor, a magyar verzió napi lett. „A mi hozzáadott értékünk körülbelül 70 százalékos pluszt jelent ahhoz képest, amit láttunk és kaptunk” – mondta Varró Szabolcs, Az álommeló kreatív producere a műsor sajtótájékoztatóján a Forbesnak. Ez a lépés, valamint az, hogy a licenctulajdonossal sokat kellett egyeztetni a változtatásokról, hat hónapra nyújtotta a műsor előkészítését. A gyártási munkát ezúttal az UFA Magyarország végezte. Néhány jól működő feladatot megtartottak az Apprentice-ből, de a nagy részüket azokra a készségekre kellett szabniuk, ami Leventének fontos a pozíció várományosában: precizitás, megbízhatóság, kreativitás és terhelhetőség.
Ez lehet Az álommeló nagy erénye
Az első adás első tíz perce kicsit visszahozza az X-Faktor-válogatók katasztrófaturista hangulatát. A Millenárison berendezett Álommeló-irodában kétszáz jelöltből először ötvenet, majd huszonnégyet szűrtek ki egy online kérdőív és egy személyes interjúkör során. Már az első epizódból is látszik, hogy a készítők meg akarták tartani a Cápák között-tel megszólított nézőket, akik nem bánják, ha tanulnak is valamit egy tévéműsorból. De Az álommeló izgalmas is lett. Jóval izgalmasabb, mint azt az első tíz perc alapján gondolnánk, és valószínűleg egyre izgalmasabb lesz, ahogy szűkül a kör és komolyodnak a feladatok.
A kereskedelmi tévés szabályok többször megtalálták a metszetüket az érdekes üzleti tartalommal, a jelöltek erős karakterek, akik között diplomamunkát félbehagyó fiatal és második karriert építő, kétgyerekes özvegy is van.
Az első feladat során háromfős csapatokban virágot kellett beszerezni egy közös árukészletből, majd minél nagyobb profittal eladni. Minden csapat 150 ezer forintból gazdálkodhatott, de ők döntötték el, mire költik, hogyan áraznak, és hol adják el. Volt, aki azzal próbált ügyeskedni, hogy az összes rózsát felvásárolta a többiek elől, volt, aki megcélozta az Erzsébet térnél csatangoló turistákat, de profitot senki sem szerzett. A legeredményesebb csapat 42 ezer forintos árbevételről tudott beszámolni. István és Larisza rámutattak, hogy ha a beszerzési árakat összehasonlították volna a nagykereskedelmi árakkal, majd annál olcsóbbra árazták volna a virágokat, virágboltoknak értékesítve könnyebb lett volna profitot termelni.
És végül nem az távozott a műsorból, aki hibázott, hanem aki meg sem próbálta. Ez lehet Az álommeló nagy erénye.
A néző tanul valamit az életképes üzletről, az egészséges hibakultúráról, a kezdeményezés fontosságáról, de mindezt versenyszituációba csomagolva, változatos helyszíneken, szórakoztató karaktereken keresztül.
Egyre komfortosabb az üzleti reality az RTL-nek
Az első részből még nem derült ki, hogy Balogh Levente milyen főnök, pedig jól állt volna neki. Dramaturgiailag indokolt lehet, hogy az elején kevesebbet jelenik meg, és csak egy szűk kör kerülhet közelebbi kapcsolatba vele, de egy másik hiányosság, hogy segítői egyelőre nehezen találják a helyüket az üzlet és a reality határán. Farmosi Larisza öt éven át volt Balogh Levente gazdasági vezetője és segítette a munkáját a Szentkirályinál. Krasznai István a Krasznai Ügyvédi Iroda tulajdonosa és vezető ügyvédje, Balogh Leventének és cégbirodalmának több mint tíz éve jogi tanácsadója. És bár tényleg fontos, hogy a segítői élvezzék Levente bizalmát, Larisza és István egyelőre inkább a szakmai vonalat hozzák, mint a szórakoztatót. Ebből még épülhet jó karakter, szükség is lenne rá, hiszen őket többet nézzük, mint Leventét.
Úgy tűnik, az RTL rátalált egy műfajra, amivel új nézőkhöz juthat el, és elkezdett benne otthonosan mozogni.
Az üzleti reality sikere a Cápák közöttnél sem jött azonnal, de az ötödik évadra a csatorna egyik vezető műsora lett. A cápákból, a vállalkozásokból és a nézőkből elkezdett kiépülni egy ökoszisztéma, és ha Az álommeló erre is építeni fog, bőven lehet sok évados, sok spin-offos projekt. És még a TV2 sem másolja.