Válság? Hol?

  „Újra 36 óráznunk kell” – mondja Novotni Anna, a Hajdu alelnöke. Először fordul elő, hogy címlapsztorink alanya arról beszél, hogy mi történt már meg náluk (és nem arról, hogy adott […]

A Forbes 2019. szeptemberi címlapja

Bővebben

Forrás: Tibi atya

Áll a bál Tibi atya fröccse körül: vita a szabadalomról

Tibi atya megjelent a csomagolt fröccsök piacán – egy versenytárs állítja, korábban szó volt együttműködésről, szerintük megkerülték őket a termék piacra vitelével. Komoly szabadalmi ügy lehet ebből, mert a piac egyelőre kicsi, de komoly előnyre tehet szert, aki először tud volument felmutatni eladásban. Tibi atya már megegyezett a Lidl diszkontlánccal is.

Közreműködött: Bánáti Anna 

Múlt héten írtuk meg a cég közlése alapján, hogy a Facebook-ról egy viccoldallal márka- és és offline üzletbirodalom építésébe kezdő Tibi atya dobozos fröccsöt hoz forgalomba. A részeges pap először az interneten lett népszerű, majd egyre több “valódi” kivetülése lett, elsősorban a vendéglátóiparban, kocsmái vannak és borkereskedése is, például. A múlt heti bejelentés szerint az eddigi profilt megtartva, de új termékkel most a kereskedelmi szegmenst céloznák meg. A márkát a háttérben a Humbák Művek Kft. menedzseli.

Dobozos fröccsöt dob piacra Tibi atya

Ahogy arról korábban is írtunk: noha triviálisnak tűnhet egy laikusnak, becsomagolt fröccsöt készíteni egyáltalán nem egyszerű dolog, több borásznak is beletörött már a bicskája. A fröccs népszerűsége miatt azonban többen is dolgoztak rajta az elmúlt években a magyar piacon, hogy valamilyen csomagolásban a boltok polcaira kerülhessen (Tibi atyával együtt három olyanról tudunk, akinek sikerült, lásd lejjeb, amit a piacról írunk). Így volt ezzel Vasuta Gábor is, akiről korábban írtunk: ő épületgépészként vágott bele a fejlesztésbe, az eredmény pedig a már kereskedelmi forgalomban is kapható Vasuta Fröccs lett. Ez nem dobozos, hanem palackozott formában kapható, de a technikai kihívások mindkét esetben hasonlóak.

70 évesen feltalálta a palackozott fröccsöt, most milliárdos üzletet csinálna belőle

A Vasuta Zrt. múlt héten a Tibi atya fröccsről szóló hírünk után komoly vádat fogalmazott meg újdonsült versenytársával kapcsolatban. “Egy évekkel ezelőtt meghiúsult együttműködés után, vélelmezhetően a Vasuta Zrt. elsőbbségi szabadalma alapján úgy indult piaci bevezetésre a Tibi atya fröccse, hogy a palackozott fröccs ipari előállításába az elsőbbségi szabadalom tulajdonosát megkerülve kezdett bele” – írták a Forbes.hu-nak. Ennek kapcsán több kérdést is eljuttatunk a felekhez.

A versenytárs szerint megkerülték őket 

Vasutáék szerint 2017 augusztus 22-én egy “együttműködésről szóló nyilatkozatot írtak alá, ami egy lehetséges együttműködésről szólt a Vasuta Palackozott Fröccs termékek Tibi atya nevével ellátott közös brandingeléséről/értékesítéséről, ez az együttműködés mindössze 2017. december 2-ig tartott”. Valódi együttműködés (szerződés, gyártás) ezt nem követte, mert a Humbák Művek nem fogadta el az általuk kért licenszdíjat – állítják Vasutáék. A Tibi atya csapata erre máshogy emlékszik, mint mondják közös ismerősön keresztül ültek le egymással tárgyalni, és valódi együttműködésre tényleg nem került sor. Azt mondják, azért, mert nem akartak környezetszennyező PET palackokat használni a fröccshöz, Vasutáék viszont ragaszkodtak a saját technológiájukhoz, gyártósorukhoz és a felhasznált borhoz is.

Vasuta Gábor feltaláló, a Vasuta Fröccs alapítója. Fotó: Sebestyén László / Forbes archív

A legnagyobb kérdés, hogy miért gondolják Vasutáék, hogy a Humbák Művek megkerülte őket? “A Tibi atya fröccs véleményem szerint csak azon elvek alapján készülhetett, mint a saját termékem, a Vasuta Palackozott Fröccs, mivel a palackozott fröccsöt nem tudják másképp előállítani, az eltérés maximum a más típusú borok használata lehet” – írta erre vonatkozó kérdésünkre Vasuta Gábor.

A feltaláló több formában is igyekezett levédetni az általa kifejlesztett eljárást és terméket. Az Artisjus Jogvédő Irodánál, mint saját szellemi termék (2012) jegyeztették be, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalától (SZTNH) 2013. április 30-tól elsőbbségi szabadalmat élvez P 1300272/23 számon, amely az EU 28 országában is bejelentésre került. 2017. január 10. óta 4698 lajstrom számú mintaoltalommal is rendelkezik. Az ezt igazoló hivatalos dokumentumokat is eljuttatták a Forbes.hu szerkesztőségének.

Egyúttal jelezték, hogy a szabadalmi mintaoltalom megsértése és szabadalombitorlás miatt ügyvédi felszólítólevelet küldtek a Humbák Művek Kft. részére.

Ebben azt is írják, hogy a Tibi atya termékének piacra dobásával “feltételezhetően jogosulatlanul hasznosítják a találmányt és a mintaoltalmat”.

A felszólításban – több másik mellett – hivatkoznak a szabadalmi törvény egy paragrafusára, ami a történet szempontjából igen lényeges.

Ezek szerint [19. § (7) bekezdés] “a terméket – az ellenkező bizonyításáig – a szabadalmazott eljárással előállítottnak kell tekinteni, ha a termék új, vagy nagymértékben valószínűsíthető, hogy a terméket a szabadalmazott eljárással állították elő, és a szabadalmas az adott helyzetben általában elvárható intézkedések megtétele után sem tudta meghatározni a ténylegesen alkalmazott eljárást. Különösen akkor valószínűsíthető nagymértékben, hogy a terméket a szabadalmazott eljárással állították elő, ha a szabadalmazott eljárás az egyetlen ismeretessé vált eljárás”.

Vagyis ezek alapján a Humbák Műveknek azt kell bizonyítaniuk, hogy saját eljárással készítették terméküket.

Vasutáék azt kérték a felszólításban, hogy a Humbák Művek hagyjon fel a dobozos fröccs gyártásával és kereskedelmével, valamint hívja vissza termékeit és reklámjait. Az üzletet csak akkor folytathatják, ha licencia-szerződést kötnek a szabadalom tulajdonosával, vagyis velük.

A Vasuta Fröccs. Fotó: Sebestyén László / Forbes archív

Tibi atya: saját eljárással dolgozunk

A Humbák Művek Kft. – több más tulajdonossal együtt – 2017 végén jegyeztetett be egy leánycéget, ez a Fröccsművek Kft. A társaságot azért hozták létre, hogy a Tibi atya márkázott – alkohol és egyéb élelmiszeripari – termékeit vigye piacra, ebből az első a dobozos fröccs lett. A terméket végül a Bubee Hungary Kft-vel mint szakmai partnerrel hozták össze, velük régebb óta együttműködnek (a két cég között nincs tulajdonosi összefonódás). A Forbes.hu által feltett kérdésekre a Fröccsművek válaszában csatolta azt a levelet is, amit Vasutáéknak címeztek az ügyvédi felszólításra válaszul. A levelet a Fröccsművek Kft. ügyvezetője, a Humbák Művekben is tag Patkó Dömötör írta alá. Ebben azt írja: “A Fröccsművek kft. saját technológiát alkalmaz, amelyet gyártónk a Bubee Hungary Kft. 2014 óta saját gyártósorával biztosít. Ez a technológia markánsan különbözik az Önök mintaoltalmi védettséget élvező gyártósorától.”

Fröccs a mémgyárból - Tibi atya bővíti a portfóliót.

Fröccs a mémgyárból – Tibi atya bővíti a portfóliót.

A Fröccsművek ráadásul azt mondja, a Vasutáék által megküldött mintaoltalmi okirat szerint az oltalom kezdete 2016. szeptember 1., a “Bubee Hungary Kft. által alkalmazott gyártósor és technológia időben is korábban került bevezetésre.” De mi a helyzet a szabadalommal? Vasutáék azt hamarabb, már 2013-ban beadták. A Fröccsművek azt mondja, átnézték a szabadalommal beadott dokumentumokat (valamint az ehhez csatolt ún. igénypontokat), és ezek alapján megállapítható, hogy

“az általunk használt technológia alapjaiban eltér Vasuta szabadalmától”.

Megjegyzik, a mintaoltalom alapja nem a Vasuta Zrt., hanem Vasuta Gábor maga. A levélben azt is írják mindezek alapján, hogy “jogi véleményünk szerint az Önök velünk szembeni igénye a fentiek alapján megalapozatlan”.

További kérdéseinkre elmondták, hogy a csomagolás és az ehhez szükséges szakmai háttér partnerüké, a Bubee Hungary Kft-é. A Fröccsművek szerint a dobozos fröccs olyasfajta eljárással készül, amit minden üdítőitalgyártó használ, ezért külön nincs is szükség arra, hogy azt bármilyen (jogi) eljárást levédessék.

A felek tehát nem értenek egyet. Annyi bizonyos, hogy igyekszünk lekövetni a fejleményeket, bárhogy is alakul a történet.

Kicsi a piac egyelőre, nem mindegy ki ér el először volument 

A Vasuta Fröccsről írt tavaly nyári cikkünkben kitekintettünk a piacra. A csomagolt fröccsel sok kereskedőnek volt rossz tapasztalata, a korábban elbukott vállalkozók inkább vízízű bort próbáltak meg fröccsként eladni, a bor íz nem igazán dominált ezekben. Vissza kell tehát szerezni a bizalmat, és formálni kell a szokásokat is. A dobozos sör teljesen elfogadott, a fröccs esetében van egy kis idegenkedés, a korábbi versenyzők miatt nem is alaptalanul. Ez az egyik probléma, a másik pedig a megfelelő terjesztés.

A piacon most három komolyabb versenyző van: Vasutáék, az ő termékeiknél valamivel drágább Bubble (neszmélyi borból osztrák üzemben készül) és a frissen piacra lépő Tibi atya. Utóbbinak hatalmas előny a már bejáratott márkanév (és az 1,3 milliós Facebook-követőtábor), valamint az, hogy termékeik odakerülnek – többek között – a Lidl diszkontlánc polcaira. Tibi atya tehát elég erős eladási csatornával kezd. Vasutáék tavaly amúgy azt nyilatkozták a Forbes.hu-nak, hogy a Bubble-t nem tekintik komoly versenytársnak, ” de a feltaláló – aki egykor a vámtörvénytől a társasági törvényen át az adótörvény módosításáig sok mindent elért már – úgy gondolja: ha kell, és esetleg indokolt lesz, perelni fog”, zártuk akkori cikkünket.

A Tibi atya ezek szerint komoly versenytárs.

 

„Ne félj megtenni egy nagy lépést. Egy szakadékot nem lehet két kis ugrással átszelni.”

Biblia, 1 Korintusiaknak 3,12-13