A régióban elsőként Budapesten teszi lehetővé az Aldi, hogy termékeit online is megvehessék a vásárlók. Mostantól közel 3000 árucikket, egyebek mellett friss zöldséget, gyümölcsöt, húst, tejterméket, pékárut és tisztítószereket is lehet rendelni a boltival forintra megegyező áron, és ehhez saját webshopot sem kellett fejleszteniük. Az ötletet és az online platformot egy magyar startup, az üzleti modelljét a járvány miatt idén már többször újratervező Roksh hozta, a bevásárlást és a kiszállítást is az ő személyes bevásárlóik végzik. Egy 250 milliárd forint forgalmú multilánc és egy kétéves kis magyar startup gyümölcsöző egymásra találásának exkluzív háttere és tanulságai következnek – a felek a Forbes.hu-nak beszéltek először a részletekről.
Az alaphír rövid: az Aldi Magyarország Élelmiszer Bt. együttműködést írt alá az online bevásárlási szolgáltatást nyújtó magyar startuppal, a Roksh-sal – tudatta a Forbes.hu szerkesztőségével a legnépszerűbb hazai diszkontlánc. A megállapodás értelmében a jövőben az Aldi kínálatából közel 3000 – zömében saját márkás élelmiszer, illetve egyes nem-élelmiszer jellegű – termék lesz online rendelhető a roksh.com weboldalon.
Ez azért is nagy szó, mert aldis élelmiszerek online vásárlására eddig csak az Egyesült Királyságban volt lehetőség (ott a diszkontláncnak saját webshopja van). Az Aldi Magyarország anyavállalatához, a Hofer csoporthoz tartozó országok – Ausztria, Svájc, Szlovénia, Olaszország és Magyarország – közül viszont nálunk lehet elsőként élelmiszert online rendelni és kiszállíttatni, és ehhez az Aldinak nem is kellett saját webshopot fejlesztenie, hanem „csak” leszerződnie egy harmadik fél online platformjával.
A szolgáltatás egyelőre Budapesten, budapesti irányítószámokkal vehető igénybe, de azt ígérik, folyamatosan figyelik a vásárlói visszajelzéseket és igényeket, ezek alapján döntenek majd a szolgáltatás esetleges földrajzi kiterjesztéséről.
Jóllehet a lényeg ennyi, a hátteret megismerve a történetnek legalább három tanulsága van. Egyrészt megmutatja, hogy a Covid-helyzetnek vannak előremutató következményei, vagy legalábbis felgyorsít és kikényszerít pozitív változásokat. Másrészt bebizonyítja, hogy ma sokkal gyorsabban is meg lehet valamit valósítani, ha azt igazán akarják, mint ahogy korábban gondolták.
Harmadrészt jó példa arra is, hogy egy kisméretű, rugalmas és a technológia oldaláról jövő startup is sikerrel kopogtathat egy lényegesen nagyobb FMCG multivállalat kapuján. Csak kell hozzá egy erős stratégia és kellő ütemérzék.
Régi igény, innovatív megoldás
Az, hogy a vásárlók régóta és nagyon hiányolták az Aldi termékeit az online térből, azt a Rokshnál és az Aldinál is folyamatosan érezték.
„Minden hónapban végzünk vásárlói kutatásokat, hogy tudjuk, milyen irányba érdemes fejlesztenünk, és mindig az jött ki, hogy az Aldit látnák a legszívesebben. Korábban is volt erre igény, de a koronavírus-járvány óta ezt fokozottan érezzük. A vásárlók jó minőségű és jó áron beszerezhető termékeket szeretnek rendelni, és úgy érzik, hogy ezt az Alditól megkapnák” – mondja Kövesdi Áron, a Roksh társalapító CEO-ja a felméréseik tapasztalatairól.
Hasonló tapasztalatokról számoltak be megkeresésünkre az Aldinál is: „a vásárlóink régi igénye, hogy minél egyszerűbben és kényelmesebben, házhozszállítással is meg tudják vásárolni az áruházlánc termékeit”. Bernhard Haider, az Aldi Magyarország ügyvezető igazgatója ezért azt mondja:
„Nagyon örülünk a Roksh-sal kötött együttműködésünknek, hiszen jelentős lépést teszünk a számunkra fontos online élelmiszer-kereskedelem irányába. Egy innovatív magyar startup ötlete találkozott vásárlóink régi vágyával, és a Roksh segítségével oda is el tudjuk juttatni termékeinket, ahol nincs a közelben áruházunk.”
A kezdő lépést tehát a Roksh tette meg az Aldi felé, valamikor áprilisban jelezték, hogy szívesen bevennék a termékeiket az értékesítési platformjukba. „Meglepett, hogy mennyire pozitívan reagáltak – mondja Kövesdi Áron. – Kiderült, hogy feléjük is folyamatosan jelezték a vásárlók minden csatornán, hogy szeretnék a házhozszállítást, de azért még így is szokatlan volt ennyire nagy összefogást és gyors reagálást látni egy ekkora cégen belül.”
Cserébe az Aldi is kifejezetten pozitív tapasztalatokat szerzett a közös munka során, és ez nemcsak a megoldás innovatív jellegét érintette, hanem például azt, hogy mint írják,
„a fiatal cég rendelkezett egy vízióval, amiben hitt, céltudatos és eredményorientált volt”.
Az FMCG szektorban egy-egy ilyen új szolgáltatás elindítása általában 1,5-2 évet is igénybe vehet, itt most 6-7 hónap alatt jutottak el a nulláról oda, hogy bejelenthessék a Roksh-sal közös indulást. Ehhez kellett a Covid-helyzet, egy agilis startup színre lépése és mindkét fél rugalmassága: lett rögtön projektterv feszes ütemezéssel, nyár elején nekiálltak a fejlesztéseknek, szeptemberre már tesztvásárlásokat végeztek, és novemberre eljutottak az együttműködési megállapodásig.
„Az Aldi minden új termékét és szolgáltatását alaposan teszteli, bevizsgálja, mielőtt a fogyasztók azzal az üzletekben, vagy a virtuális térben találkoznak. A vírushelyzet második hulláma azonban egyértelműen felgyorsította a megjelenést a Roksh platformján és némileg lépéskényszerbe is hozta a feleket” – mondja Bernhard Haider. Az áruházlánc tehát eredetileg lényegesen hosszabb tesztfázist szeretett volna élesítés előtt, de a jelenlegi külső körülmények miatt inkább a novemberi elindítás mellett döntött.
A közös munka során három fontos szempontra figyeltek különösen: az online rendelhető termékek köre a lehető legszélesebb legyen (friss pékárutól, zöldségeken át a húsokig minden), pontosan ugyanolyan áron legyenek elérhetők, mint a boltokban, és online is élvezetes legyen a vásárlói élmény.
„Ez utóbbi volt a legnehezebb – mondja Áron. – Egy külön Aldi aloldalt fejlesztettünk, ezt a cég arculatához testre szabtuk, az összes termékét befotóztuk, tettünk hozzá leírásokat, árakat, húsz emberünk többsége ezen dolgozott.”
És természetesen az Aldinál is sok erőforrást lekötöttek az előkészületek. Webshopot ugyan nem kellett fejleszteniük, így Bernhard Haidert idézve „a beruházás mértéke nem összehasonlítható egy saját webshop költségeivel”, de több osztály számos munkatársa dolgozott ezen a projekten. „Sok különböző aspektust kellett megvizsgálni – az online rendelhető termékek körét, a rendelés és a fizetés menetét, jogi, higiéniai és kényelmi szempontokat egyaránt figyelembe kellett venni.”
Az újratervezés éve
2020 mindenkitől rugalmas alkalmazkodást kíván, a Rokshtól pedig már több menetben kikényszerítette az újratervezést. Ahogy arról március végén írtunk, az eredendően élelmiszerek árának összehasonlítására 2018-ban indított Smartkosár idén év elején – már – Roksh néven ott tartott, hogy közben online élelmiszerbolttá is vált, akkor még úgy, hogy az oldalán összeállított bevásárlókosarat átirányította az adott áruház webshopjára, és éppen a nemzetközi terjeszkedést fontolgatta az online FMCG-értékesítésben kifejezetten erős Csehországban, Németországban és Angliában.
A koronajárvány első hulláma aztán átírta a terveket, és mivel az online bevásárlás sok nagy üzletlánc hálózatában nehézkessé vált és akadozott, szinte néhány nap alatt egy új modellre álltak át. Létrehozták a saját FMCG piacterüket és beleálltak a logisztikába és a házhozszállításba.
Ahogy aztán a járvány első hulláma lecsengett, a nyári békeidőben megint újragondolták a feladatukat, és elengedték a legkevésbé profilukba illő lábat, a raktározást. Addigra a nagy piaci szereplőknél is helyreállt a rend, sehol nem volt áruhiány, a Roksh-modell pedig működhetett tovább a már jól bejáratott saját platformmal és egy személyes bevásárló, házhozszállító csapattal.
A vásárló tehát felmegy az oldalukra, kiválasztja a neki szimpatikus boltot (most épp két nagy hiper Tescót vagy Auchant, továbbá a G-Robyt, a Prímát, a Reált, a Pékműhelyt vagy a Fagyifutárt), leadja a rendelését, amit a Roksh személyes bevásárlói megvesznek és házhoz visznek. Ez egészült ki most novemberben – a nagy diszkontláncok közül elsőként – az Aldi közel 3000 termékével.
Munkalehetőség két napon belül
Kívülről nézve a projekt legérzékenyebb pontja a kiszállító partnerek száma, a személyes bevásárlói kapacitás. Jelenleg 50 ember dolgozik a bevásárláson és kiszállításon, de mint Kövesdi Áron mondja, hetente van új felvétel, folyamatos a toborzás.
„Az új belépőknek azt tudjuk ígérni, hogy két napon belül munkába tudnak állni, és ez most nagyon sokaknak jól jön. Két extrém változást látunk a munkaerőpiacon, vannak, akik munka nélkül maradtak, nekik ez egy jó lehetőség, és vannak, akiknek viszont még több lett a munkájuk, nekik meg jól jön, ha valaki bevásárol helyettük. Ez a két hatás egyszerre segíti a mi üzletünket is, kereslet és kínálat szerencsésen húzza egymást.”
A reggel 8 és este 8 között dolgozó személyes bevásárlók rugalmasan, nem feltétlenül mindennap, és nem feltétlenül egész nap kell, hogy munkát vállaljanak a Rokshnál, van például olyan partnerük, aki kismamaként a kora délutáni órákban tud boltba, majd a címekre menni, más esténként tud plusz munkában ilyesmit vállalni. Mindenki egy hétre előre jelezheti, hogy mikor, hány órára vethető be, ezért cserébe a Roksh rendelkezésre állási díjat fizet nekik, és címenként is ad juttatást.
A munkák szervezését egy ennyire rugalmas rendszer persze nem könnyíti meg, de itt jön be az, hogy a Roksh alapvetően egy IT-cég, fejlesztettek is maguknak egy belső mobil alkalmazást, amiben átlátják, ki, mikor ér rá, vagy hogy például autóval vagy motorral dolgozik-e, s e szerint hol, merre, mekkora csomagot lehet rábízni. Mindez annak is a kulcsa, hogy alacsonyan tartsák a költségeket, hogy optimalizálják a fuvarokat, és hogy flottul teljesíthessék a rendeléseket.
„Egyedi vásárlói élményt szeretnénk adni, aminek például része, hogy a bevásárlóink személyesen felveszik a kapcsolatot a vevőkkel, és ha mondjuk éppen nem kapható a boltban szép és friss zsemle, akkor meg tudják beszélni, hogy vigyen-e inkább kiflit” – mondja Áron.
Nem akadály az sem, ha a vásárló a koronavírus miatt éppen karanténban van, a Roksh ilyenkor is kiviszi a csomagot, csak ezt a megrendelés leadásakor megjegyzésként fel kell tüntetni. A személyes bevásárló ebben az esetben felveszi a vevővel a kapcsolatot telefonon és leegyezteti, hogy a csomagot az ajtó előtt hagyja – nincs szükség fizikai érintkezésre, a vásárlás összegét bankkártyával előre ki lehet fizetni.
Van még tartalék
A hazai FMCG szektor (nem tartós fogyasztási cikkek) online kereskedelmének elmúlt évekbeli bővülését 30-40 százalékosra teszik a különböző iparági elemzések, de ez a teljes internetes forgalomnak még mindig elenyésző része. Az elmúlt hónapokban a járvány látványos élénkülést hozott, a Roksh statisztikái is azt mutatják, hogy „már nemcsak a 35-55 éves családanyák, hanem a 16 éves gimnazistáktól a 90 éves nénikig minden korosztály elkezdett élelmiszert (is) rendelni, és a kényelmi faktor miatt feltételezhető, hogy sokan hosszú távon is megtartják ezt a szokásukat”.
Ami az Aldit illeti, az áruházlánc is jelentős növekedési potenciált lát a piacban, és hisz benne, hogy a most elindított újszerű bevásárlási szolgáltatás nemcsak Magyarországon, hanem a közép-európai régióban is sikeres lehet.
Az idei üzleti terveiket most ennek fényében nem írták át, de arra számítanak, hogy a karácsonyi forgalom a korábbi évek tendenciájához hasonlóan kiemelkedően magas lesz, decemberben eléri az éves bevétel 10 százalékát, és ezt egészítheti ki a roksh.com-on megrendelt házhozszállítás értéke.
Az Aldi Magyarország egyébként 2019-ben 246 milliárd forintos bevétellel és 7,4 milliárdos adózott eredménnyel zárta az évet, és Bernhard Haider azt mondja, 2020-ban is dinamikusan, lényegesen a piaci átlag felett bővült, ez mind a vásárlók számára, mind a forgalomra igaz.
„A pandémiás helyzet következtében az emberek ritkábban mennek ugyan vásárolni, de akkor több terméket és nagyobb mennyiséget tesznek a kosarukba, hiszen sokan mások helyett végzik el a bevásárlást, a kosárérték így az év folyamán nőtt az előző évhez képest.”
Hogy mindez a Roksh szempontjából hova futhat ki, azt most még nehéz pontosan előrejelezni, de a távlati terv valami olyasmi, hogy nagyjából a napi bevásárlás Amazonjává váljanak. Vagy ahogy Áron mondja: egy komplett FMCG piactérré, mint amilyen például az amerikai Instacart.
„Az Aldi egy nagyon nagy lépés, és szeretnénk, ha a jövőben nemcsak Budapesten, de minden nagyvárosban is ki tudnánk szolgálni a vásárlóikat, illetve elkezdtük előkészíteni a külföldi indulást. Jövőre, az év második felében szeretnénk megjelenni az első külföldi piacon.”
Nyitókép: Bernhard Haider és Kövesdi Áron a Mészáros utcai Aldiban (Fotó: Sebestyén László)