Mindkét oldal érdekeit képviselve, minden résztvevőt értékelve, a csalókat kiszűrve köti össze az albérletet keresőket a kínálókkal, valamint lakótárskeresőt is indított egy nagyra törő új magyar vállalkozás. A Rentingo.com sikere attól függ, milyen gyorsan tud nagy ügyfélszámot elérni, sok értékelést begyűjteni.
Nem csak egy nagy katyvasz a magyar albérleti piac, de a felívelés bevonzott egyre több a csalót is – nem véletlenül óriási a bizalomhiány a lakást kiadók és a potenciális bérlők között. Ezzel szembesülve érezte úgy egy magyar vállalkozópáros, hogy kell egy olyan rendszer, amely úgy hozza össze a kiadókat a bérlőkkel, hogy mindketten maximálisan biztonságban érezhetik magukat. És még sokkal olcsóbb is, mintha a szokásos közvetítői díjat kellene fizetniük.
Az egész onnan indult, hogy egy kolléganőjük sírt az irodában. Kiderült, hogy kitették az albérletéből, keresett újat, talált is megfelelőt, le is foglalózta, de amikor költözött volna, zárt ajtókat talált, szerződő partnere felszívódott.
Tipikus albérletcsaló áldozata lett, akiről később kiderült, hogy nyolc másik emberrel eljátszotta ugyanezt.
De a csalókon túllépve, hogyan is fest a magyar hosszú távú bérlakáspiac? A bérlők attól tartanak, hogy a főbérlő lelép a kaucióval, vagy beleszól mindenbe. Felbukkanhat egy kibírhatatlan szomszéd, vagy hirtelen kitehetik a lakásból. A lakáskiadó meg arra parázik rá, hogy a nem jól kiválasztott bérlő lelakja a lakást, aki aztán nem fizet, mégse tudja kitenni. Vagy mindent szétdúlva távozik fizetés nélkül. Közben a közvetítők hátán is jó nagy púp a bérlés, a lakást ugyanannyiszor kell megmutatniuk, mint eladásnál, de a jutalék (egy havi bérleti díj) eltörpül a lakáseladással elérhetőnél (a lakás értékének legalább 2-3 százaléka). Nem is különösebben érdekeltek abban, hogy megbízható bérlőt vigyenek – ami eladásnál nem gond, az eladó a pénzzel távozik, de kiadásnál annál inkább, ott fontos a korrekt kapcsolat a felek között.
Még mindig sok a csaló és kevés a bizalom az albérletpiacon.
Az ötlet tehát az, hogy egy profi internetes felületen kell összekapcsolni az egymáshoz leginkább passzoló vevőt és eladót. Ebből született meg néhány hónapja a Rentingo.com. Danóczy Balázs és Blum Péter régóta ismerik egymást és először még külön-külön, majd közösen is több sikeres céget alapítottak és építettek fel. Nevükhöz fűződik a Portfolio.hu, a Házipatika.com és a Petissimo is. A Rentingón több mint másfél évet dolgoztak, mielőtt eljött az élesítés napja.
De nem kizárólag a magyar piacra szánják. Úgy gondolják, hogy az ötlet, a rendszer világszerte megáll és igazából nincs hasonló. Magyarországot tesztpiacnak szánják, aztán ha működik, jöhet a terjeszkedés.
A Rentingo egyik legfontosabb vállalása, hogy – ellentétben a kizárólag a kiadókat képviselő, tőlük jutalékot kapó közvetítőkkel – mindkét oldalt egyszerre képviseli. Fő jellemzője pedig, hogy mindenki értékel mindenkit. Nem csak akkor, ha létrejött egy tranzakció, hiszen abból viszonylag kevés van. De akkor is, ha a rendszer segítségével kapcsolatfelvételre került sor a potenciális vevő és az eladó között – ez az a pont, ahol már fizetni kell néhány száz forintot. Minél több pozitív visszhangot kap valaki, annál jobb esélyekkel indul akár bérlőként, akár lakáskiadóként. Persze ehhez az kell, hogy a leginkább egymásnak való keresőt és kínálót ismertesse meg egymással, ehhez pontosan felméri mindkét oldal preferenciáit.
A Rentingo.com nyitóoldala – a magyar startup az albérletpiacon vágna rendet.
Lakótársak keresünk!
Az albérletkeresésen túl lakótárskereső funkció is van a rendszerben, a tulajdonosok ettől várják, hogy gyorsabban felpörög majd. A lakótársnak jelentkező, illetve a lakótársat kereső is részletesen feltölti preferenciáit (a bulizahatnéktól a rendszeretetig), s ha az első kettő stimmel, akkor mutatja meg a rendszer a másik oldal kínálatát. Részleteket, fényképet pedig csak akkor fed fel, ha egymásra klikkeltek a felek. Ezért már fizetni kell, egy kreditet, aminek az ára most 300 forint, de persze van freemium is a rendszerben, lehet ingyen krediteket gyűjteni és az első két kapcsolatfelvételért nem kell fizetni.
Egyértelműnek tűnik, hogy a rendszer sikere attól függ, sikerül-e gyorsan komoly ügyfélszámot elérni – ekkor lesz akkora kínálat, illetve értékelésszám a rendszerben, hogy érdemes legyen benne keresni.
Ezzel a tulajdonosok is tisztában vannak, azzal is, hogy a keresleti és kínálati oldalt egyensúlyban tartva kell nőni. Mivel az egyetemi tanévkezdéskor csúcsra jár a lakótárskeresés, ennek a résznek a megismertetésére gyúrnak rá a következő hetekben. A kampány elsődlegesen a Facebookra irányul, hiszen jelenleg jobb híján ott, ismerősi körben kajtatnak a legtöbben lakás, vagy lakótárs után.
A Rentingo tehát azt ígéri, hogy az ingatlanközvetítőknek fizetett összeg töredékéért hozza össze a megbízható bérlőket a bérbeadókkal, illetve az egymáshoz illő lakótársakat. Természetesen hamarosan visszatérünk majd arra, hogy mennyire vevő a piac az új szemléletű oldalra, milyen gyorsan sikerül feltornázniuk a felhasználószámot.