Az akkumulátoripar gyengélkedése rossz előjel a magyar gazdaság számára is, ahol a kormány húzóágazatnak szánta a szektort.
Mi történt? Ahogyan arról mi is írtunk, pénteken több száz, jobbára kölcsönzött munkaerőt és vendégmunkást rúgtak ki az iváncsai akkumulátorgyárból.
Kontextus. A dél-koreai anyavállalat legutóbbi negyedéves jelentése szerint számos nehézséggel küzdenek, köztük az akkumulátorok iránti visszaeső kereslettel, valamint korábban a selejtráta visszafogása is nehézséget okozott a magyar üzemeikben, írja keddi cikkében a Portfolio. Eredetileg az idei év elején nyitották volna meg új magyar üzemüket, de ezt végül a második félévre halasztották. A koreai anyavállalatot időközben bóvliba vágta az S&P Global Rating, pont az akkumulátoripar gyengélkedése miatt.
Miért fontos ez? Egészen a legutóbbi időkig növelte alkalmazotti létszámát a dél-koreai tulajdonú SK On Hungary Kft., a Komárom mellett, Iváncsán akkumulátorgyárat építő cégnél az Opten adatai szerint 2938-an dolgoztak március végén. Aztán áprilisban írt arról a G-enews koreai gazdasági portál, hogy az SK On leállította a munkaerő-felvételt a magyarországi Iváncsán található akkumulátorgyárában, mivel elérték a teljes igényt. Pedig az újabb, 30 GWh gyártási kapacitású 2,3 milliárd dollárnyi beruházás még nem fejeződött be. Aztán érkeztek a pénteki kirúgások, amit a kereslet visszaesésével indokolt a cég.
Hogyan tovább? 2023 utolsó három hónapjához képest 25%-os keresletcsökkenés volt a járműakkumulátorok piacán. Erre a problémára már az akkumulátoripari nagyhatalmi terveket dédelgető magyar kormány is felfigyelt, áprilisban Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egy EU-s támogatási programot szorgalmazott. Egyelőre az európai konjunktúra talpra állásától és a még nem kiforrott gyártástechnológia javításán múlhat az iváncsai gyár jövője. Sokat számíthat ez a magyar gazdaságnak is, mivel már a hazai ipari teljesítményen is nyomot hagyott az elmúlt időszakban a húzóágazatnak várt akkumulátorgyártás szenvedése.