Az online számlázást újragondoló Billingóról korábban már mi is írtunk. A cég alapítója és vezetője, Sárospataki Albert volt a ReBusiness podcast legújabb adásának vendége, ahol Pistyur Veronikával beszélgetett a jó vezető ismérvei mellett nemzetközi terjeszkedésről, szilikonos melltartópántról és a szandál-zokni kombóról is. Podcast-mustra.
„A kockázatvállalási hajlandóságom igen magas”
„Sokszor nagyobbat álmodom, sokkal merészebb vagyok, és ez megnyilvánul az extrém sportokban is. Bungee-jumping, repülőből kiugrás, búvárkodás; kipróbálom, amit csak lehet.”–ecsetelte lelkesen Sárospataki Albert, a Billingo alapítója és vezetője. „Engem mindig a kíváncsiság hajtott, ez mind a vállalkozásban, mind a magánéletben abszolút megjelenik. Kíváncsi vagyok az újra. Mindig megnézem, hogyan lehet a dolgokat másképp csinálni. A Billingo is így született.”
Megalakulásukkor, 2014-ben 65 számlázót számoltak össze, őrültnek nézték őket társaival, hogy minek akarnak „a Dunába vizet önteni”. Sárospataki állítása szerint azonban az számít a leginkább, hogy mennyire tudsz kitűnni a piacon, mennyire vagy észrevehető és miben tudsz mást mutatni, ehhez pedig nagyon másképp kellett gondolkodniuk, mint a többi szereplőnek.
„Kaptunk olyan e-maileket az ügyfelektől, hogy ne tegeződjünk velük, mert nem állapodtunk meg ebben”
A jelenleg több mint százezer felhasználóval rendelkező Billingoval a kommunikációban találták meg ezt a másságot. A tegeződés fontos eszközük volt, ami miatt kaptak hideget-meleget. „Sokaknak nem is tetszett, és kikérték maguknak, írtak az ügyfélszolgálatra, hogy ne tegezzük őt, mert nem állapodtunk meg ebben.” Ezzel egyidőben Sárospataki állítása szerint vadabb, merészebb kreatív kommunikációs kampányokat indítottak el.
„Összehasonlítottuk a szandál-zoknit, a szilikonos melltartópántot és a kézi számlatömböt egy képen és az volt a közös, hogy mindegyik ciki. Ezzel próbáltuk meg a kézi számlatömböt szembeállítani az online számlázással, és ezt olyan szimbolikus dolgokkal helyeztük egy szintre, mint a szandál-zokni.” Tudatosan meg akarták osztani a közvéleményt:
Valaki azt mondta, hogy „jó, én soha nem fogok Billingózni, menjetek a francba!” Míg más azt mondta, hogy „Úristen, mekkora királyak vagytok!”
A Billingo megalapításakor kristálytiszta elképzelésük volt: legyen a platform trendi, közvetlen, és ami a legfontosabb: nagyon egyszerű. Elsődleges célközönségük a fiatalok voltak, azon belül is a szabadúszó vállalkozók, akik egyedül dolgoznak, nekik pedig egy könnyen kezelhető, átlátható felületet szerettek volna létrehozni.
„Volt szerencsém nagyon sokat bukni”
Sárospataki az indulásáról is mesélt, sosem volt alkalmazott, tinédzserkora óta különböző vállalkozásaiból tartotta el magát. „A szüleim is vállalkozók voltak, könnyen tudtam kapcsolódni ehhez a szemlélethez, és én mindig vágytam arra, hogy legyen egy kis üzletem, manufaktúrám, vagy bármi, amit saját magam csinálhatok.” Az első három próbálkozása viszonylag hamar meg is bukott, mire húszévesen egy olyan buszos utaztatásos céget épített fel egy üzlettársával közösen, aminek a bevétele megközelítette a kétmilliárdot kicsivel több mint egy év alatt. A sikersztorit azonban a 2008-as válság elmosta. „Olyan szinten mentünk le a legaljára, hogy akkor nyáron esténként gyertyával világítottunk otthon. Az volt az egy szerencsénk, hogy volt éjszakai áram, az az egy megmaradt, mert éppen kikapcsolták az áramot, és ezért volt meleg vizünk.”
Élelmessége és a megoldás iránti hajlandósága vezette ki a gödörből: termékértékesítéssel kezdett el foglalkozni, és körülbelül 2 év után folytatta tovább az építkezést.
A hármas „mesterkombó”, amire érdemes egy vezetőnek odafigyelnie
Vizionárius vezetőként jellemzik Sárospatakit, szerinte ez abban nyilvánul meg, hogy könnyedén egyensúlyoz a tudatos jelenben való lét és a folyamatos jövőbe tekintés között. „Vizionáriusként tudd elképzelni, hogy milyen lesz a jövő év, milyen lesz öt év múlva, és hogy mi az a cél, amit el szeretnél érni, és hogyha húzunk egy egyenest, akkor lásd, milyen lépéseken keresztül tudnánk elérni addig a célig.”
Három dolgot emelt ki a beszélgetés során, amik elengedhetetlen kellékei egy jó vezető eszköztárának: az alázat, a fókusz és a kitartás.
„Ez az a hármas mesterkombó. Hogyha pókerpartit játszanánk, és ez a három kártya nálam lenne, akkor biztos, hogy mindig nyernék.”
A fókusz abban támogatja, hogy mindig akkor és arra az egy adott pontra tudjon koncentrálni, amivel éppen foglalkozik. „Alázat nélkül nem lehet tárgyalni, sem üzletelni, sem beszélgetni, sem élni. Ha ezt valaki megérti, akkor egész egyszerűen teljesen más kapuk nyílnak ki előtte. A kitartás pedig szerintem azért fontos, hogy ha érnek sikertelenségek, akkor azokat helyén tudd kezelni, tudd, hogy azok érted és nem ellened vannak. Tehát abból neked tanulnod kell, azt azért kapod, mert az okkal jön akkor abban a pillanatban. És vagy az van, hogy egyszerűen nem az az utad, és vedd észre, hogy neked más úton kell menned, vagy hogyha tényleg olyan típusú sikertelenség ér, akkor tudj továbbmenni.” – mondta Sárospataki.
A beszélgetésből többek között kiderül, hogyan vált Sárospataki „kevésbé jó fej” vezetőből a Vállalható Üzleti Kultúráért nagykövetévé, de szó esik egószelídítésről és űrutazói ambíciókról is.
Az adást itt lehet meghallgatni.