Milyen diétát követ Chick Corea? Mennyibe került Quincy Jones szállodai lakosztálya? Mit tesz a koncertszervező, ha az éjszaka közepén érkező sztár éhes, de nem akar a Mekiben vacsorázni? Mit köszönt meg Suzanne Vega a színpadról név szerint Attilának? És hogyan lehet egy koncertet hatékonyan reklámozni óriásplakátok nélkül? Az öt éve jazzkoncerteket szervező Get Closer alapítói, Kleb Attila és Vető Balázs ezt mind elmesélik az augusztusi Forbesban. Nézd, új dizájnt kapott a lap!
„Mennyit is buktunk az első koncertünkön, Balázs? Talán ötmilliót?” „Á, nem, csak 4,8-at!” – Kleb Attila és Vető Balázs, a Get Closer Concerts Kft. alapítói egészséges öniróniával idézik fel 2014 októberét, amikor nullkilométeres koncertszervezőként meghívták a legendás GFS-triót – azaz Trilok Gurtu indiai ütőhangszer-virtuózt, Paolo Fresu olasz trombitást és Omar Sosa kubai zongoristát – az Akvárium Klubba koncertezni.
„Nagyon ritkán lép fel ez a különleges produkció, és én mindig lemaradtam külföldön a koncertjeikről” – indokolja Attila, miért éppen ők jutottak eszükbe elsőként. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy Szardíniáról ismerte Paolo Fresut, miután ott már segített összművészeti fesztiválokat szervezni egy kinti szobrászbarátjának. És amúgy is, Attila mindig is szerette a jazzt, korábban CD-boltot működtetett a Magyar Jakobinusok terén, tele amerikai és nyugat-európai jazz, és klasszikus zenei ínyencségekkel.
Kleb Attila és Vető Balázs mindent máshogyan csinálnak.
Fennállása eddigi öt évében a Get Closer olyan zenészeket hozott el Magyarországra, mint Quincy Jones, Suzanne Vega, Chick Corea, Omara Portuondo és még vagy száz ismert és kevésbé ismert jazzsztár.
A Forbesnak elmesélték azt is, hogy mennyibe került Quincy Jones és zenésztársai itteni szállása – itt csak annyit árulunk el, hogy fogyasztás nélkül is 4,5 millió forintba –, sőt azt is, hogy a koncertszervezésben nem feltétlenül a gázsi jelenti a legnagyobb tételt, időnként a terembérlet is hasonló összegű: a legkisebb koncerthelyszínért is legalább félmillió forintot kell fizetni Budapesten, de például az Arénáért több tízmilliót kérnek.
„Kezdetben komoly vitáink voltak Attilával, aki azt mondta, hogy igenis kellenek az óriásplakátok. Aztán belátta, hogy mégsem” – mondja Balázs, aki szerint a koncertszervező szakma sem értette eleinte őket.
Csakhogy a közterületi reklám ekkora árbevételnél kifizethetetlen – állítják –, legfeljebb egy Aréna méretű, 12 ezres közönségű bulinál férhet bele. Quincy Jones koncertje tavaly nyáron ilyen volt, el is költöttek 26 millió forintot plakátra, de azt mondják, sokkal jobban elérik speciális online hirdetésekkel a célközönségüket.
Balázsnak köszönhetően sokat spórolnak is vele a jegyértékesítés költségein is.
Az Interticket 10 százalékos jutalékát már 2016-ban lecserélték a saját fejlesztésű jegyeladási rendszerükre, ami igencsak ritka Magyarországon, főleg akkor, ha helyre szóló jegyeket is akar árulni egy szervező.
Eközben Attila immár szokást kreált abból, hogy a saját lakásán látja vendégül a zenészeket. Az első koncertjük előtt történt ugyanis, hogy Omar Sosa és zenekar fő hangmérnöke egy nappal korábban érkeztek volna, csakhogy délután kettő helyett éjfélkor szállt le a gépük. „Gondoltam, lehet, hogy éhesek lesznek – meséli Attila -, vettem hát fagyasztott tenger gyümölcseit. Amikor megkérdezték, hol lehet itt ilyenkor enni, a McDonalds és a török büfé helyett valóban az én lakásomat választották, miután megnyugtattam őket, hogy nem ciki.
Azóta meghívok magamhoz mindenkit, aki két éjszakát tölt Budapesten – már bánom, hogy nem kezdtem velük aláíratni az étkezőasztalt!”
A Get Closer teljes sztoriját, hogy miként nőtt öt év alatt csaknem 800 millió forint árbevételű céggé, az augusztusi Forbesban olvashatod, itt pedig bele is tudsz lapozni a magazinba: