Egy különc milliárdos, aki luxus autók és jachtok között éli mindennapjait, mindkettőhöz szenvedélyes kapcsolat fűzi, csak a hajóktól a jó üzlet miatt könnyedén meg is válik.
Herb Chambers szenvedélyesen viszonyul saját jachtjaihoz, de ebben az esetben nemcsak érzelmi kötődésről van szó. Még 1970-ben tett szert az elsőre, egy Trojan nevű halászhajóra, aztán az egymást követő újabb hajóinak mérete és kényelmi fokozata egyre csak nőtt. Előbb egy 61 méter hosszú Hatterast vásárolt, majd személyes használatra egy 23 méter hosszú olasz Pershing-et, később pedig megvette a 60 méter hosszú, német Abeking & Rasmussen (A&R) által épített luxus hajót (figyelem, bérbe is adja jó pénzért bárkinek!).
De itt is a következő: az említett német építőktől megrendelt egy újabb szuperjárművet, amely már majdnem kész. Ez a 80 méteres hajó sajátos keresztezése lesz az orosz milliárdos, Andrej Melnyicsenkó Sailing Yach A nevű csodájának és egy hagyományos hajónak. „Azért döntöttem a keresztezés mellett, mert az emberek háromnegyedének nem tetszik az ‚A‘, mivel egy tengeralattjáróra emlékezteti őket“ – mondta Chamber. A készülőben lévő „alkotásról“ nem árult el többet, mindössze annyit, hogy függőleges romboló-stílusú hajóorra és egzotikus külseje jól illeszkedik majd tradícionális belső kialakításához.
Chamber számára a hajók megépíttetése több élvezetet nyújt, mint azok használata.
Egy-egy ilyen luxus jármű létrehozása általában 3-5 évet vesz igénybe és a német vagy holland hajóépítő üzemekben méterenként 15 ezer dollárért ( ami aktuális árfolyamon számolva 45 millió forint/méter) készül. Ő ezért inkább török vagy ázsiai gyárakban építtet, amelyek alacsonyabb költséggekkel dolgoznak, de a belső famunkák kialakításában kizárólag az A&R-t és a holland Feadship-et bizza meg. Számára egy ideális hajó 60 méteres, olyan uticélokkal, mint Nantucket, St. Bart’s és San Tropez. A kedvenc kikötője pedig Capri.
Azért pénzt is keres vele
Egy bizonyos ponton a hajók iránti szenvedélye átfordult valami másba, méghozzá jó üzletbe. Már nemcsak egy meglehetősen költséges hobbit jelenti számára, hanem sokkal inkább olyasmit, amivel lehet „egy kis pénzt keresni“. 1986-ban építette a 39 méteres Feadship Excellence nevű jachtját, amit szintén bérbe ad. „Ekkor vált üzletté számomra ez az egész“- erre szüksége is volt, éppen az ilyen drága hajók hatalmas fenntartási költségei miatt. Azóta számos újabbat építtetett, amiket aztán vagy bérbe- vagy elad. Legutóbb egy orosz oligarcha vett meg tőle egy szinte már teljesen kész, 60 méteres luxus alkotást. „Jól jártam vele“ – mondja lakonikusan. A bérbeadás se olcsó mulatság, az Excellence V nevű hajóját például heti 700 ezer dollárért (210 millió forintért) bárki kikölcsönözheti. (Amúgy, egyebek mellett a mozgatás és karbantartás miatt, egy évben átlagosan csak 12-15 hétig tudja bérbe adni.)
Az Excellence V, 60 méteres luxusalkotás
A már majdnem kész hajók eladása egyébként azért lehet jó üzlet, mert a multimilliárdosok, akik valamilyen hajócsodára vágynak nem akarnak várni, no meg használtat sem szeretnének venni. Chambers számára semmi sem szent: annak ellenére, hogy a saját használatára szolgál, jó pénzért, 9 millió dollárért (azaz 2,1 milliárd forintért) az olaszok által épített Pershing-től is megválna.
Chambers, aki az amerikai hadiflottánál szolgált, első nagy üzletét az „A Copy“, a világ legnagyobb fénymásoló hálózatának létrehozásával, majd eladásával szerezte. A vásárló, az Ikon 1983-ban 80 millió dollárt fizetett a cégért neki. Később egy autókereskedő-láncba fektetett be, amely nagyjából 2 milliárd dolláros forgalmat bonyolít évente (tavaly igencsak jó évet zárt 2,5 milliárd dolláros forgalmával). Ötvenöt autószalonjában szép számmal akadnak Ferrarik, Lamborghinik és egyéb luxusmárkák. A különc milliárdos amúgy a luxusverdákért is rajong, egy régi F1-es McLarent is őriz otthon például. Chambers vagyonát az amerikai Forbes legutóbb 1,35 milliárd dollárra becsülte.