2023-ra 76 millió okosautó lesz forgalomban világszerte, de még most, három évvel korábban is sok a kérdés ezen járművek adatbiztonsági megoldásaival kapcsolatban – írja közleményében a Leaseplan.
A cég 16 ország 4000 játművezetőjét kérdezte arról, ők
hogyan állnak az okosautók adatkezelési problémájához, a válaszok alapján
pedig, úgy tűnik, a sofőrök sem tudják, mire számítsanak. A válaszadók 53
százalékát aggasztja az autók által gyűjtött adatok minősége, 52 százalékuk az
autógyáraknál maradó adatbázisok utólagos felhasználásától tart. A válaszadók
49 százaléka nem szeretné, ha az adataik harmadik félhez kerülnének.
Ugyanakkor ez elsősorban akkor igaz, ha beazonosításra is
lehetőséget adó információkról van szó. Amennyiben egy gyártó anonim adatokat
gyűjtene annak érdekében, hogy a vezetési élmény a jövőben még jobb lehessen,
úgy a válaszadók többsége belemenne a dologba. Sőt 70 százalékuk a forgalmi
dugók csökkentését várná az adatalapú fejlesztésektől, szintén 70 százalék az
üzemanyag- és karbantartási költségek lefaragására számítana, míg 68 százalék a
károsanyag-kibocsátás csökkentését látná szívesen. 66 százalék örülne, ha az
autó teljesítménye is javulhatna az utólagos adatelemzések által.
Mi tagadás, ezeket a fejlesztéseket mind indukálhatják az
okosrendszerekkel felszerelt autók adtai, hisz a vezetési stílustól a megtett
útvonalakon át az üzemanyagfogyasztásig mindent monitoroznak, elemeznek. A
helyadatok, a zenehallgatási szokások, sőt akár telefonhívások elemzése azonban
már a személyes adatok birtoklásának és felhasználásának veszélyeit is felvetik
– az sem mindig érthető, hogy az egyes gyártók miként értelmezik és tartják be
a GDPR előírásait.
A LeasePlan szerint az összes iparági szereplőnek felelőssége, hogy az adatokat megfelelően kezeljék. „Véleményünk szerint az adatoknak inkább egy köztes helyre, egy „semleges szerverre” kellene kerülniük, amelyeket nem a gyártók, hanem egy független fél működtet és finanszíroz, így elkerülhető, hogy bármelyik vállalat adatmonopóliummá válhasson. Egy felügyelt, de semleges szerverrel anonim módon összesíthetők az adatok, így azok az adatvédelem biztosítása mellett használhatók fel a vezetési élmény javítására” – mondta Tex Gunning, a cég vezérigazgatója.
Kép: Tesla.com