A kormány szerdán vitatja meg, lépjen-e a rendkívül magas magyarországi üzemanyagárak féken tartása érdekében.
Mi történt? Megvan a magyar kormány mozgástere az üzemanyagok árcsökkentésére: lefaraghat az érintett termékek mintegy 50 százalékos adótartalmából – válaszolt a Világgazdaságnak Egri Gábor, a Független Benzinkutasok Szövetségének (FBSZ) elnöke. Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára szerint is csak adócsökkentéssel nyomható le az üzemanyagár úgy, hogy ne keletkezzen zavar a piac működésében. A kormány szerdán vitatja meg, lépjen-e a rendkívül magas magyarországi üzemanyagárak féken tartása érdekében.
Miért érdekes ez? Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter a múlt héten jelezte, nem kizárt az ársapka újbóli bevezetése, de vannak más eszközök is, például az árrés szűkítése. Grád Ottó szerint azonban a piaci működés zavarának okozása nélkül a kormány nem tud belenyúlni az üzemanyagárakba, egyedül azok adótartalmát vehetné kisebbre. Szerinte csökkenthető a jövedéki adó, az áfa, eltörülhető a különadó, és ekkor megmarad a normál piaci működés is.
Hogyan tovább? Az olaj ára a világpiaci és világpolitikai helyzet miatt várhatóan még tovább fog emelkedni, ez pedig a hazai kutakon is további drágulást vetít előre. A Magyar Ásványolaj Szövetség múlt pénteken a Forbes.hu-val azt közölte, hogy hazai és régiós üzemanyagár-információkkal bővül a honlapjuk, e szerint a hazai dízel és benzin ára a harmadik–negyedik helyen a környező országok közt. Ugyanakkor kormányzati cselekvés nélkül könnyen a régiós élmezőnybe kerülhetünk.