Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

waymo

A Volvo viszi Kínába a Google önvezetőautó-technológiáját

Bejelentette együttműködését a kínai Geelyhez tartozó Volvo és a Google korábbi önvezető autós projektjéből alakult Waymo. Önvezető, elektromos járműveket fejlesztenének együtt – írja az amerikai Forbes.

Nem exkluzív megállapodásról van szó. A Waymo a Volvo mellett hasonló partnerségeket kötött a Fiattal, a Jaguarral és a Renault Nissannal is. Az autót, amire valószínűleg éveket kell várni, közösségi közlekedési célokra és autómegosztó szolgáltatásokhoz fogják használni. Ez már erősen mutatja, milyen irányba fejlődhet tovább a városi mobilitás: közösségi autómegosztókból bérlünk majd rövid távú utakra önvezető autókat.

Az együttműködés során a Volvo fogja tervezni és gyártani az autót, a Waymo lesz a felelős az önvezető szoftver és a mesterséges intelligencia érzékszerveiként szolgáló hardverek, például kamerák és radarok fejlesztéséért. A kocsikat arra fejlesztik, hogy sofőrök nélkül képesek legyenek közlekedni.

Érdekesség, hogy a Volvo 2017-ben alapította meg Polestar nevű, elektromos autókkal foglalkozó leányvállalatát, ami még nem adott ki saját járművet, de a tudása hasznos lehet a mostani együttműködés szempontjából.

Az együttműködés inkább a Waymo számára lehet nagy előrelépés és nem technológiai, hanem üzleti szempontób. Az eredetileg svéd Volvo ugyanis a kínai Geely tulajdonában van. Ez lehetővé teheti az eddig a kínai piacon alig megjelenő Waymo számára, hogy további partnerekre találjon a kínai autóipari vállalatokban.

A Volvo idén májusban bejelentette, hogy az amerikai Luminar vállalattal való együttműködése során lézeres érzékelőkkel szerelné fel a következő generációs típusait, amelyek már 2022-re az utakon lehetnek. Ezek a kocsik nem lesznek még teljesen önjáróak, ún. 3-as szintű autonómia lesz rájuk jellemző, ami azt jelenti, hogy a vezető egy bizonyos útszakaszon leveheti a kezét a kormányról (a Waymóval közös projektben már 4-es szintű autonómia lesz jellemző a technológiára).

A bejelentések között eltelt idő alapján a két fejlesztés párhuzamosan történik egymástól függetlenül: a 3-as szintű autonómia fejlesztését házon belül oldják meg a Volvonál, a 4-es szintűt kiszervezik a Waymónak.

Az Uber és a Volvo Cars 2016-ban kötött együttműködési megállapodást, aminek a keretében 2019-ben bemutatták a Volvo XC90 nevű autót. Ez az Uber önvezető rendszerével képes az önálló manőverezésre. Felmerült, hogy a későbbiekben a Volvo és a Waymo partnerségének köszönhetően az Uber autóiba is beépíthetik a Waymo technológiáit.

 

"Minden értelmes ember önfejűnek tűnik időnként."