Mi kell ahhoz, hogy a semmiből pár év alatt a legnagyobbak közé furakodjon valaki a pizzaláncok piacán? Leginkább egy nagy név, aki nem csak dumál, de éttermet is nyit és be is fektet a cégbe.
Durva növekedési rekordot döntött egy amerikai pizzalánc: soha senkinek nem sikerült még korábban négy év alatt eljutnia két üzlettől kétszázig. Márpedig a Blaze Pizza ma már itt tart. És nem áll meg, heteken belül bejelentik a nemzetközi terjeszkedés részleteit, 2018-tól évente 100-150 új üzletet akarnak nyitni és komolyan hisznek abban, hogy három-öt év múlva milliárd dolláros értékeltség mellett tudnak majd tőzsdére menni.
Mi kellett ehhez? Minőségi termék jó áron? Nyilván, de olyat sokat csinálnak. Rátették még a rugalmasságot és a gyorsaságot, a lényeg, hogy ahol megjelentek, nagy számban tudtak gyorskajálókat elszipkázni a burgeresektől és burritósoktól. Állítsd össze a pizzádat és három perc alatt megsütjük – elég sokan gondolták úgy, hogy ezt azért minimum ki kell próbálni.
De valószínű, hogy még ezzel is csupán helyi sikereket érhetett volna el a Kaliforniából indult lánc, amely mára a második helyre ugrott a Harris piackutatócég legjobb pizzaláncokat összegyűjtő listáján: csak a Papa John’s előzi meg, a Pizza Hutot már lenyomták. Aki nélkül ez nem ment volna: LeBron James, a világ egyik legjobb és legsikeresebb kosárlabdázója.
Az amerikai Forbes cikke részletesen végigveszi, hogy James miért jelent olyan sokat a láncnak. A lényeg, hogy a kosaras, aki a a második helyen áll a világ legjobban fizetett sportolóinak listáján, pénzügyi tanácsadójára hallgatva választotta a Blaze Pizzát. Még csak pár üzlete volt a cégnek, amikor beszállt befektetőként és reklámarcként, aztán amikor Miamiban játszott, éttermeket is nyitott franchise-partnerként.
2015-ben duplázta a tétet, otthagyta a McDonald’s-ot és a 15 millió dollárt hozó négy éves szerződést is.
James értéke felbecsülhetetlen. Gyakran promózza a Blaze-t közösségi csatornáin, márpedig 91 millió követő nem piskóta. A videó, amiben beáll a pult mögé az egyik pizzázóban, 2,2 millió megtekintésnél jár a YouTube-on. A Technomic elemzőcég szakértője azt is kiemeli a siker okaként, hogy nagyon gyorsan tudtak nagyon jó szerződéseket kötni a legjobb franchise üzemeltetőkkel – ami persze megint összefüggésben lehet LeBron ismertségével, népszerűségével.