A Google-nél valamit nagyon jól csinálnak: a legértékesebb és az egyik legerősebb márka a világon. De hova tűnt a Coca-Cola?
A Brand Finance legfrissebb riportja szerint az Apple ma már nem a világ legértékesebb márkája, értékének majd harmadát vesztette el egyetlen év alatt. Az új iPhone-ok aksiproblémái mellett a vállalat egyre inkább távolodik Steve Jobs életművétől és filozófiájától, ma az Apple már nehezen tudja elhitetni magáról, hogy ő a mindent felborító innovátor a piacon.
Hat év után újra az első helyen végzett a Google, ami azok után pláne szép teljesítmény, hogy a céget ma már nem is így hívják (technikailag ma már Alphabet az ernyőcég neve). A Google az elmúlt években nagyjából azonos mértékben tudta növelni márkájának értékét, miközben az Apple kilőtt, de mint láttuk, magasról lehet csak igazán nagyot esni.
Az egyik leglátványosabb növekedést az Amazon tudta felmutatni, 53 százalékkal nőtt a márka értéke, ami összefügg azzal, hogy az Amazon egyre több piaci szegmensbe tör be, innovatív megoldásai pedig általában jó fogadtatásra lelnek a piacon. Az abszolút csúcsugró azonban a Facebook, aki 28 millió dollárral volt képes növelni márkaértékét, ami tavalyhoz képest 82%-os növekedés – nemcsak a piacon megy nekik nagyon.
De hol van a Coca-Cola?
A szénsavas, cukrozott üdítőital szinonímája volt 100 évig, és 2007-ig a legértékesebb márkának számított a világon. Az elhízás ma már komoly társadalmi probléma, érinti a gyerekeket is, az egészséges életmód és ezzel együtt az egészségesebb táplálkozás egyre divatosabb lett, egyre trendibb, sőt – ma már a a fiatalkorúak védelme érdekében a jogszabályalkotók is felismerték számos országban, hogy a kérdést törvényi úton is rendezni kell (menzarendeletek, extraadók). Ugyan a Coca-Cola is lépett erre, új márkákat hozott létre (Coke Zero vagy Coke Diet és Life), de ez sem állította meg a lejtmenetet. A márka a Brand Finance-nál tavaly a 16. volt, idén már csak a 27. lett. A csúcson 43,1 milliárdot ért a márka, ma már 31,9 milliárdot, tavaly óta 7%-ot esett. A cég veszte épp a nagyon erős márka volt: a fogyasztók fejében a Coca-Cola sehogy sem kapcsolódik össze az egészséges életmóddal.
A Brand Finance a márkák értékeinél leginkább azt próbálja felmérni, a jövőbeni forgalomhoz mennyit tesz hozzá a márka értéke, erőssége és ismertsége. Az elemzőcég egy ennél összetettebb mérést is készít a márkákról, ahol a márkaérték és a marketingbüdzsé mellett vizsgálja a vásárlók, ügyfelek márkahűségét, a dolgozók hozzáállását a céghez, illetve hogy ezek milyen hatást gyakorolnak az adott cég üzleti eredményére (vagyis azt mutatja meg, mennyire gondozzák jól az adott márkát). Az így képzett mutató a BSI (Brand Strength Index).