Tesla szalonok előtt tiltakoznak Musk kormányzati munkája ellen, és a Tesla bojkottjára szólítják fel az embereket.
Mi történt? Több mint ötven Tesla bemutatóterem előtt tüntetnek az Egyesült Államokban. Az összegyűltek az úgynevezett kormányhatékonysági osztály, a DOGE ellen tiltakoznak, melyet Donald Trump hívott életre és Elon Musk vezeti.
A tüntetések a Tesla Takedown nevű kezdeményezés részei, melynek a célja, hogy az emberek adják el a Teslájukat és ne vegyenek újat, a végén pedig a Tesla részvényesei bizalmatlanságot szavazzanak Elon Musknak, eltávolítva őt a cégé éléről. Az első Tesla Takedown tüntetésre február 15-én került sor, és egyre nagyobb teret hódít, pénteken már Barcelonában, a hétvégén pedig Londonban, Lisszabonban és Reykjavíkban is tüntettek Musk ellen.
Kontextus. Musk a világ leggazdagabb embereként került január 20-án a DOGE élére. A szerepét az első pillanattól kezdve bírálták a szövetségi alkalmazottak elbocsátása és az érzékeny fizetési rendszerekhez való hozzáférése miatt.
Oda ütni, ahol fáj. Musk vagyonának nagy részét a Tesla részvényei teszik ki, összesen 411 millió részvénnyel rendelkezik, ami a cég 13 százaléka. A cég értéke sokak szerint lufi, ráadásul a Tesla eladásai csökkennek, a cég bevételének a nagy része a széndioxid kvótával való kereskedésből származik.
Decemberben Musk lett az első ember, akinek a nettó vagyona meghaladta a 400 milliárd dollárt, ám azóta 52 milliárdot veszített a vagyonából, mivel a Tesla részvényei 27,6 százalékot zuhantak. 2024-ben 1,79 millió autót adtak el, míg 2023-ban 1,81 milliót, vagyis 12 év után a tavalyi volt az első év, amikor az eladásaik nem nőttek. Noha 2023 és 2024 között 1,1 százalékos a visszaesés, december-január között 16 százalékot estek az eladások.
Miért esik a Tesla? Noha szeretik Musk személyére visszavezetni a romló értékesítéseket, valószínűbb, hogy sokkal inkább az újdonságok elmaradása és a konkurencia felzárkózása a magyarázat. Egyfelől a Tesla már nem számít különlegességnek, másrészt a Cybertruck megjelenése óta igazán nagy újdonságot nem gurítottak, a GM, a Ford, a Volkswagen és a kínai gyártók viszont egyre erősebb konkurenciát jelentenek az elektromos autók piacán, ahol esett a Tesla részesedése.