Cinemagraphot készíteni alapvetően macerás, de néhány pécsi fiatal kitalált rá egy egyszerűsített módszert. A bétatesztelés alatt álló Vimage app máris több díjat nyert, a felhasználók és a befektetők is érdeklődnek.
Látsz egy fotót az Instagramon: egy lány kezében gusztusosan gőzölög egy csésze kávé. Ja, nem, ez videó, hiszen gomolyog a gőz! Vagy mégsem? Valószínűleg egy cinemagraphot bámulsz éppen, a fotó és a videó sajátos keresztezését, amit prózaian úgy lehet leírni, hogy egy fotó, aminek egy kis részlete mozog. A tájkép mögött felhők vonulnak, a dohányzó srácot ábrázoló képen a cigiből füst kúszik felfelé, a köves gyűrűn megcsillan a fény.
A cinemagraphot a fotós Jamie Beck és a webdizájner Kevin Burg találta fel és nevezte el 2011-ben, és azóta is rendszeresen használják, többek között arra, hogy egy kis csavart vigyenek a divatfotóikba. Persze sokan mások is elkezdték alkalmazni a szemet vonzó technikát, ami a statisztikák szerint növeli az online reklámok hatékonyságát: nagyobb az átkattintási arány ott, ahol statikus fénykép helyett cinemagraphot alkalmaznak.
Fontos, hogy miközben fényképről beszélünk, nem mondunk teljesen igazat: a cinemagraphok alapja legtöbbször nem fotó, hanem videó, amelynek a nagyobb részét kimerevítik, és csak egy kis részét hagyják mozogni. Az előállításához szükséges profi kamera, állvány, megfelelő szoftver és relatíve sok idő.
Ezen változtathat a folyamatot leegyszerűsítő Vimage app. Az ötlet megszületését Czigler Zsolt, a 27 éves ötletgazda így meséli el: „Tavaly láttam először cinemagraphot, és amint megpillantottam, teljesen elragadott az élmény, rögtön elkezdtem keresni, hogy hogyan kell egy ilyet összehozni. Komoly felszerelésre lett volna hozzá szükség, és még akkor sem tuti a végeredmény, mert nem egyszerű tökéletesen loopolni (végtelenített mozgóképet csinálni, amelynek az első és az utolsó képkockája megegyezik – a szerk.). Viszont, mondjuk egy gőzölgő kávé esetében nem lehet megállapítani, hogy videót látsz vagy egy olyan fotót, amire utólag dobtak rá egy effektet.”
Zsolt marketing szakon végzett a Pécsi Tudományegyetemen, elsősorban szabadúszó grafikusként és online marketingesként dolgozik. Ezen kívül PhotoShophoz is gyárt különböző kiegészítőket, köztük mockupokat (olyan sablonok, amelyeket a felhasználó alapként használ és a saját fotójával, szövegével stb. kiegészítve hoz létre egy kész produktumot – a szerk.), így nem okozott neki gondot, hogy pár nap alatt megcsinálja a későbbi app PhotoShop-verzióját: egy fotót, amelyen elhelyezett egy szikrázó csillagszórót.
A Vimage tehát azt tudja, hogy különböző mozgó effektekkel egészíti ki a felhasználó fotóját, az emlegetett gőz mellett készen van már 10-15 másik, köztük tűzijáték, cigifüst, vonuló felhők, hullámzó víz, ablaküvegen folyó vízcseppek és hóesés. Zsolt jelenleg többek között pohárban kavargó vörösboron dolgozik – összesen nagyjából 50 effektet szeretnének megalkotni.
A csillagszóró tavaly áprilisban készült, utána Zsoltnak nem tartott sokáig, amíg maga köré gyűjtötte azt a csapatot, akikkel elkezdték fejleszteni az appot. Ma már heten vannak, kész az Androidon futó béta verzió, van több mint 4500 Instagram-követőjük, és megnyertek több díjat is: az International Video Pitch nevű rendezvény magyar, majd nemzetközi fordulóját, amellyel 1500 dollár nyeremény is járt, a Hiventures kockázati tőkealap által rendezett Startup Campus pitch-versenyét, illetve a Pécsi közgázon működő Simonyi Üzlet- és Gazdaságfejlesztési Központ inkubációs programjának Final Pitch-én a Profit díjat. (Az appot egyébként nem az inkubációs program keretében fejlesztik, de külsős meghívottak is részt vehettek a pitch-en.)
Az állami tulajdonban levő Hiventures 100 millió forintra taksálta a céget, és elindultak a tárgyalások a befektetésről, de a Vimage-esek nemet mondtak, többek között azért, mert túl korainak érezték még ezt a lépést: „Még nincs elég tapasztalatunk, igazából nem tudjuk pontosan, mennyit is érünk, és mivel a Hiventures már a második potenciális befektető volt, aki megkeresett minket, bízunk benne, hogy később is lesz még ilyen opciónk, amikor már többet látunk”.
A csapatuk jelenleg úgy áll fel, hogy Zsolt viszi a grafikai feladatokat és irányítja a marketinget, Horváth Gábor vezető mérnökként összefogja a fejlesztést, Zsolt unokatestvére, Czigler András és Harmouche Ahmed programoznak, Dósa Alex pedig az app iOS-verzióját fejleszti. Zsolt húga, Czigler Enikő projektmenedzserként és marketingesként működik közre, Gaál Adrián szintén projektmenedzserként dolgozik.
Gaál Adrián, Horváth Gábor, Harmouche Ahmed, Czigler Zsolt és Czigler Enikő
Zsolt úgy érzi, hogy „elképesztően nagy szerencsém volt, hogy rögtön a legjobb embereket találtam meg. Mindenki azonnal beleszeretett az ötletbe, és mindenki ingyen dolgozik, a fő tevékenysége mellett, szenvedélyből. Megvan a kémia a csapatban, ráadásul mindenki foglalkozik egy kicsit mindennel, előfordul például, hogy a fejlesztő segít be a marketingbe.” Zsolt szerint extrém, hogy egy ilyen projekten máris ennyien dolgoznak, de nekik eddig bevált ez a modell. „A Vimage-be eddig mindössze 1-200 ezer forintot tettünk bele saját zsebből, ami licencekre, domainre, alapeszközökre kellett. Mi inkább munkában tudjuk beletolni azt, amit mások pénzben tesznek bele az appjuk fejlesztésébe.” Zsolt úgy tippeli, eddig összesen 5-600 munkaórát fektettek a Vimage-be.
Megy magától
„Az alaphipotézisünk az volt, hogy az app és a vele készült cinemagraphok jó esetben virálissá válnak, mert nem valószínű, hogy valaki elkészít egy cinemagraphot, és azt a telefonján őrizgeti anélkül, hogy megmutatná másoknak. Ha megosztják, akkor elkezd terjedni anélkül, hogy nekünk külön pénzt és energiát kellene raknunk a terjesztésbe. Egyelőre úgy tűnik, hogy működik a dolog, mert több az appon belüli megosztás, mint ahány felhasználónk van: egy userre jelenleg 1,3 megosztás jut, azaz a tesztelők viszik a hírünket.”
Az ősz elejére tervezett publikus verziónak lesz majd ingyenes és fizetős változata, utóbbival lehet majd csak vízjel nélküli cinemagraphokat gyártani, és ez több effektet és kapcsolódó szolgáltatást tartalmaz majd, mint az ingyenes. Zsolt tervei szerint 1 és 3 dollár közti, egyszeri díjért lesz megvásárolható. Hozzáteszi, hogy azok az early birdök, akik már most bizalmat szavaznak nekik azzal, hogy aktívan részt vesznek a tesztelésben, örökre szóló ingyenes hozzáférést kapnak.
Gondolkodnak még egy hagyományostól eltérő bevételi forrásban is: bizonyos effekteket megszponzoráltatnának. A kávégőz példájánál maradva, ehhez az effekthez remekül lehetne társítani valamelyik világméretű kávéházlánc logóját. De akár lokális szponzorokat is el tudnak képzelni, egy pécsi felhasználónál például a borospoharas effekthez társítva megjelenhetne egy villányi borászat hirdetése.
Mivel a Vimage elsősorban „azokat célozza meg, akik Instagramon követőket akarnak szerezni, olyan tartalmakat akarnak előállítani, amikbe a követőik beleszerelmesednek”, Zsolt eredetileg arra tippelt, hogy a legtöbb felhasználójuk 18 és 25 év közti nő lesz. Ehhez képest egyelőre a 25 és 35 év közti férfiak vannak többségben, aminek az okát Zsolt nem tudja, de megjegyzi, hogy még nem használják annyian az appot (konkrét számot nem akar mondani), hogy komoly statisztikai következtetéseket lehessen levonni.
A fejlesztés javában folyik és folyamatosan készülnek az újabb és újabb effektek, amelyeknél az a legfontosabb szempont, hogy a lehető legéletszerűbbek legyenek. Zsolt mostanában bajlódik a buborékfújós effekttel – „nehéz úgy felvenni, hogy könnyen lekapható háttere legyen” –, a képen átszálló madár pedig pláne nem sima ügy: „fogalmam sincs, hogy mikor fog egy madár éppen olyan szépen elszállni előttem, hogy még a háttér is homogén mögötte”. A torta tetején szikrázó turbócsillagszóró viszont már alakul.
Amikor megkérdezem, hogy szerinte tulajdonképpen mi fogja meg az embereket a cinemagraphokban, azzal a magyarázattal áll elő, hogy „a tábortüzet is bámulod, beszippant, pedig pontosan tudod, hogy nem fog semmi különös történni, de valamiért mégis vonzza a tekinteted. A pszichológiai hátterét nem tudom, de látom a reakciókat, amikor körbeadom a telefonomat: már nyolcadszor kezdődik elölről a lejátszás, de még mindig nézik.”