A Route4U évek óta nyeri a startup-versenyeket, de igazán mostanra lett jól használható. És most jött el a pillanat, hogy külföldön is megjelenjen.
Az egész úgy indult, hogy Bodó Péter térképmániás geológus és autodidakta kódoló, nem mellesleg váci lakos a babakocsit tologató korszakába érkezett. Vácon pedig igen sok a macskakő. „Ha ez babakocsival problémás, milyen lehet kerekes székkel?” – gondolta magában Péter valamikor 2014 őszén, és ezzel megszületett a Route4U.
Legalábbis maga a gondolat, miszerint hasznos lenne egy olyan alkalmazás, amely segít a közlekedésben mindazoknak – kerekesszékeseknek, babakocsisoknak –, akik mozgásukban korlátozottak. Térképre teszi, hogy hol van akadálymentes járdahálózat a városokban, bejáratok, alacsony járdaszegélyek, rámpák, és jelzi a szintkülönbségeket, meredekséget, az útfelület simaságát vagy durvaságát, de akár azt is, hogy hol van a környéken mozgáskorlátozottak számára elérhető mosdó.
![bodo_peter-vincze-zoltan-2015-szept-10-bp-terkep-bemutato](https://forbes.hu/wp-content/uploads/2017/08/bodo_peter-vincze-zoltan-2015-szept-10-bp-terkep-bemutato-640x422.jpg)
Vincze Zoltán tapasztalati szakértő és Bodó Péter ötletgazda, alapító
Az ötlet kipattanásától mostanáig eltelt szűk három év alatt a Route4U számos fejlődési szakaszon átesett:
- benevezett sok startup-versenyre, és kis túlzással, amelyiken elindult, meg is nyerte;
- lett cég (Route4U Magyarország Kft.) stabil csapattal (Bodó Péter mellett a társalapító Székely Tamással, a térinformatikus Dobai Tiborral és az úgynevezett tapasztalati szakértővel, Vincze Zoltánnal, aki maga is kerekesszékkel közlekedik);
- a csapat köré lelkes tesztelő felhasználók gyűltek, akik a kerekesszékükkel gurulva mobilos szenzoron keresztül küldik be az adatokat a térkép bővítése, az alkalmazás fejlesztése, minél jobb használhatósága érdekében;
- 2015 szeptemberére elkészült egy prototípus (Tamás szerint inkább elő-prototípus), aztán tavaly lett egy sokkal profibb alkalmazás, amit eddig körülbelül 1500-2000 user töltött le Androidos vagy iOS-platformon, illetve még egyszer ennyien webes felületen szerte a világon;
- túl vannak több befektetői tőkebevonáson, és
- folyamatosan bővülget a térkép: Budapest belvárosa nagyjából megvan, Zugló szintén, Székesfehérvárnak is elég nagy részét feltérképezték, és a világ néhány nagyvárosának (Washington, Austin, London, Bécs) egyes kerületeire elkészült egy demo verzió.
![szekely_tamas-bodo_peter-1776-challenge-cup-global-final-washington-dc](https://forbes.hu/wp-content/uploads/2017/08/szekely_tamas-bodo_peter-1776-challenge-cup-global-final-washington-dc-640x480.jpg)
Székely Tamás és Bodó Péter Washingtonban (miután épp nyertek egy startup díjat)
Miből és hogyan?
Ahogy egy kerekesszékesnek a magas járdaszegélyekkel és a durva útfelületekkel kell nap mint nap megküzdenie, úgy a Route4U-nak a finanszírozási és a technológiai dilemmák jelentették/jelentik a legfőbb akadályt. „Az elején sokszor éreztük, hogy tyúk-tojás problémával állunk szemben – mondja Tamás. – A térkép akkor tud bővülni, ha minél többen használják az alkalmazást, és az általuk generált és beküldött adatokkal minél pontosabb adatbázisunk lesz, viszont akkor használják sokan szívesen, ha már profibb, pontosabb a térkép.” Ehhez viszont sok idő, energia, ember, némi pénz és profi fejlesztő csapat kell.
A legelején egy baráti angyalbefektető állt a projekt mellé, aki 2015-ben néhány hónapra és az első kódsorokra elegendő forrást tett a cégbe. Ezt saját tartalékokkal és a pénzdíjas startup-versenyek jutalmával tudták kiegészíteni az alapítók, mígnem a csapat bekerült a Design Terminál mentorprogramjába és ezzel párhuzamosan megállapodott a Budapesti Városarculati Nonprofit Zrt.-vel, majd a Magyar Turizmus Zrt.-vel is. Ez egyszerre segített az adatgyűjtésben (a belváros járdahálózatának és bejáratainak térképre vitelében) és az applikáció fejlesztésében, de az igazán nagy lépést egy következő körös befektetés jelentette.
![app_screen](https://forbes.hu/wp-content/uploads/2017/08/app_screen-360x640.jpg)
A Virgo Systems fejlesztette az applikációt
Egy évvel ezelőtt az Aquincum Inkubátor és a Virgo Systems összesen 60 millió forintos befektetése juttatta egy következő szintre a céget. A Virgo gyakorlatilag a nulláról újrafejlesztette az addigi fapadosabb – csak androidos – applikációt (immár iOS-re is), az Aquincum pedig az alapítók fejében kezdettől meglévő külföldi terjeszkedésben adta meg az első löketet.
Felkészül: Portsmouth, Brighton, Dublin
A fő célpiac ugyanis itt nem csupán Budapest, hanem elméletileg a világ bármely nagyvárosa. „Konkurens szerencsére nem nagyon van, pont ilyet senki nem csinál. Egy német alapítványnak van hasonló megoldása, de ők csak a helyek akadálymentességét mutatják, mi a járdákét is” – mondja Tamás. A sales ciklus viszont nagyon hosszú, egy magyar városnál vagy kerületnél is simán lehet egy év, mint ahogy az egyébként erre nyitott zuglói önkormányzatnál vagy a Belvárosnál is történt.
Nem könnyű tehát a világpiacra betörni, de zajlanak ígéretes tárgyalások. A 200 ezer lakosú dél-angliai Portsmouth vezetésével másfél évvel ezelőtt találkoztak először, akkor a város finanszírozott egy pilot projektet a belváros feltérképezésére. Tetszett nekik, azóta folyamatosan finomítják az elképzeléseket, és nagyon bíznak benne, hogy küszöbön a megállapodás az egész város térképre viteléről. Brightonban hasonlóan pozitív a fogadtatásuk, „hétfőn pedig Dublinba utazunk”. (Utóbbi a BVK – Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány – támogatásával történik). Az ír főváros ugyanis nemrég kiírt egy smartcity pályázatot, ahol a Route4U is a shortlistre került.
![kiallitas-dobai-tibor-szekely-tamas](https://forbes.hu/wp-content/uploads/2017/08/kiállitas-dobai-tibor-székely-tamás-640x427.jpg)
Dobai Tibor és Székely Tamás Dublinban. Az ír fővárossal is összejöhet egy együttműködés
Az alkalmazás egyébként is épp mostanra érett abba a fázisba, hogy a csapat tagjai is úgy érzik, nem csak jó, de hasznos is az ötletük. Az egyik friss főpróba a Szigeten zajlott, és kimondottan jól sikerült, az Island of Freedomot tényleg profin bekalibrálták a kerekesszékes fesztiválózóknak. Persze nem voltak sokan, nagyjából 20-30-ról tudtak, de az biztos, hogy a Sziget ideje alatt 34 friss helyi felhasználóval gyarapodott a Route4U. És mivel egyébként Budapesten hetente csak 4-5 új felhasználót szoktak regisztrálni, gyanús, hogy az új userek a Sziget miatt használták az appot.
![zoli_szigeten-2017-2](https://forbes.hu/wp-content/uploads/2017/08/zoli_szigeten-2017-2-640x333.jpg)
Vincze Zoli a Szigeten
A potenciális felhasználás amúgy sokkal többrétűbb, és az utóbbi időben más irányú megkeresésekre is bőven volt példa. Cégek, egyetemek, irodaházak, plázák, repülőterek külső-belső tereinek pontos feltérképezésére ugyanúgy alkalmas, mint városok járdahálózatára, csak persze ezekhez is nagyon sok mérés, nagyon sok adat, és – egyelőre – elég sok kézimunka (az adatok térinformatikus általi pontosítása, finomítása) szükséges.
A továbblépéshez újabb körös befektetésről tárgyal a csapat, ezúttal körülbelül az előbbi tőke kétszeresét vonnák be (120 millió forint). A pénz nagy részét ugyanakkor már nem a technológiai fejlesztésre fordítanák, hanem a sales kapacitások növelésére, és – ambiciózus tervek – a világ meghódításának előfinanszírozására.
Székely Tamás társalapítóval (ő a cég marketingvezetője) a pesti Opera melletti Hajós utcában beszélgettünk. Egy idő után azt néztem, milyen a környező kávézók bejárata. Mekkora a küszöb, milyen nehéz volna a bejutás nem járó emberként… Azt mondja, ez természetes. Náluk is szakmai ártalom, könnyen rákattan az ember.