A világ legnagyobb és legjövedelmezőbb sportligája az amerikai-focibajnokság, az NFL a maga 13 milliárd dolláros bevételével. A NFL csapatai átlagosan 100 millió dolláros nyereséggel zárják a szezont, a csapatok átlagértéke 2,3 milliárd dollár. A csúcs azonban a döntő: a SuperBowl egyetlen nap mutatja meg mindazt a ragyogást, luxust és irdatlan pénzt, amit a profi liga jelent. Sztárok, milliárdosok és sport: az 51. SuperBowl legfontosabb számai az amerikai Forbes gyűjtésében.
A tulajdonosok
Az idei nagydöntőt a New Engand Patriots (Pats) és az Atlanta Falcons csapatai vívták, drámai végjátékban és hihetetlen fordítás után nyert az eddig négyszeres győztes Patriots, míg a Falcons újabb döntőt bukott.
Robert Kraft 1994-ben akkor rekordot jelentő összeget, 172 millió dollárt fizetett a Patriots csapatáért, ami ma 3,4 milliárd dollárt ér a Forbes becslése szerint – ezzel a bajnokság második legértékesebb csapata a Dallas Cowboys mögött (a világon a negyedik legértékesebb). Kraft a csomagolóiparban szedte össze első millióit, vagyona jelenleg 5,2 milliárd dollár.
Arthur Blank 2002-ben vásárolta meg az Atlanta Falcons csapatát 545 millió dollárért. A csapat értéke most 2,125 milliárd dollár, ezzel a Forbes NFL csapatokat rangsoroló listáján csupán a 19. helyen zárt a Falcons. Blank a Home Depot egyik társalapítója, társaival 1978-ban indították el barkácsáruházukat. A Forbes 3,3 milliárd dollárra becsüli vagyonát.
Az ötödik Super Bowl győzelme nemigen fog változtatni a Pats értékén, a Falconsnak annál inkább nagy lökést jelentett volna. Az atlantaiak a következő szezont már új otthonukban, a 1,5 milliárd dollárért felhúzott Mercedes-Benz Stadiumban játsszák majd. A klub sales osztálya gőzerővel árulja a bérleteket, a luxushelyeket és a szponzorációs lehetőségeket. A cím megnyerése egyértelműen megdobhatta volna a keresletet – szinte egy megnyert meccset buktak el ma hajnalban. Már csak emiatt is sajnálhatják.
Fizetések
Matt Ryan a legjobban fizetett Falcons játékos 15,75 millió dollárt tehetett zsebre ebben a szezonban. A legértékesebb játékos címre (MVP) is esélyesnek tartották a meccs előtt Ryant, aki 2013-ban írta alá 103,75 millió dolláros szerződését, amiből még két év van hátra. Az elkapó Julio Jones sem panaszkodhat éves 13,5 milliós szerződésével, a center Alex Mack a harmadik a fizetési listán – 11,5 millió dollárral.
Tom Brady, a Pats irányítója a legjobban kereső a másik oldalon, és őt választották a tegnapi döntő legértékesebb játékosának is. Ötödször nyert SuperBowlt, negyedszer lett a nagydöntő legértékesebbje. A sportág abszolút klasszisa tavaly tavasszal 39 évesen hosszabbított szerződést, korábbi 9 milliós fizetését 1 millióra vágták meg. Ezzel azonban többszörösen is jól járt. Egyrészt, a Pats 28 millió dolláros aláírási bónuszt fizetett neki, másrészt mivel a szezont 4 meccses eltiltással kezdte, csak 235 300 dollárt vesztett a fizetéséből 1,9 millió helyett. Ügyes. 42 éves koráig marad a csapatnál.
Aktív játékosként Brady a második legtöbb pénzt kereső NFL sztár, eddig összesen 196,2 millió dollárt sportolt össze, és nagyon nem gondolkozik a visszavonuláson (tavasszal legalább is arról beszélt, maradna a ligában akár még 10 évet is). Csak Eli Manning előzi meg ezen a listán, karrierje alatt eddig 205,8 millió dollárt keresett – Payton Manning előzi csak őket ebben a rangsorban, ha idevesszük azokat is, akik már visszavonultak. A másik oldalról Ryan kereste a legtöbbet eddigi karrierje során, 133,7 millió dollárt.
A győztesek pénze
A feltüntetett fizetések csak az alapszakaszra vonatkoznak. A januári playoff szakaszban a győzelemmel mindkét csapat tagjai 76 ezer dollárt söpörtek be. A SuperBowl győztes Patriots sportolói a győzelem után 107 ezer dollárt bónuszt kapnak (ez 5000 dollárral több, mint tavaly), de a Falcons játékosai is kapnak vigaszdíjat, 53 ezer dollárt fejenként.
A bónuszokkal együtt még a vesztes Falcon sztárjainak heti fizetése is majdnem elérte az 1 millió dollárt – Ryan például a szezonban heti átlag 926 471 dollárt keresett.
Majdnem 5 milliárd dollár csak a hirdetésekre
Noha tavaly a SuperBowl nézettsége 4 év után először csökkent, még mindig a nagydöntő az egyetlen televíziós műsor, ami képes több mint 100 millió amerikait a tévé elé ültetni. A meccset idén élőben közvetítő Fox nem is ment 5 millió dollár alá, a 30 perces reklámokért legalább ennyit kellett perkálni – összesen 385 millió dollárt kereshetett az eseményen a csatorna. Ez a Forbes becslése a mérkőzés előttről – csakhogy hosszabbítás is volt, vagyis ez a szám akár még emelkedhet is.
Az Ad Age szerint a teljes 2017-es amerikai televíziós költés 2,3%-a az, ami a SuperBowl alatt lemegy. Elképesztő.
Hirdetések természetesen nem csak a tévében lesznek, szintén az Ad Age becslése, hogy idén a SuperBowl hirdetések 4,9 milliárd dollárt mozdíthatnak meg.
A Heinz, a Doritos, a Toyota és a Mini is kihagyja ugyanakkor az idei alkalmat a SuperBowl rendszeres hirdetői közül, de itt van helyettük a GNC, a Procter & Gamble vagy a Top Games.
A jegyárak
A TicketIQ négy nappal a meccs előtt közölte utolsó statisztikáját a viszonteladóktól kapott adatok alapján, e szerint az átlag jegyár 4243 dollár (1,2 millió forint) volt – 13%-kal voltak olcsóbbak a jegyek, mint a tavalyi döntő előtt. Pedig a tegnap esti meccs történelmi volt, nemcsak azért, mert a Patriots a sírból hozta vissza a győzelmet, hanem azért is, mert először volt hosszabbítás – vagyis a nézők olcsóbban és több focit kaptak a pénzükért, mint tavaly.
A SuperBowl természetesen megmozgatja a sportfogadási piacot és a fantasy sportot is.
Idén arra is lehetett fogadni, hogy a közvetítés alatt hányszor hangzik el Donald Trump neve
(a Fox csatorna a republikánusok felé húz, de volt vitája az elnökkel). Az Amerikai Szerencsejáték Szövetség becslése szerint idén 11%-kal magasabb, 4,5 milliárd dollárt értékben köthetnek fogadásokat – és ebbe beleszámítják a feketepiacot is. Ez eltörpül amellett, amit a vegasi cégek keresnek a meccsen. A tavalyi döntő 132,5 millió dollárt mozgatott meg a nevadai sportalmanachok szerint, ez pedig azért mérvadó, mert az elmúlt negyedszázadban csak kétszer fordult elő, hogy nem Las Vegas-i cég nyerte a legtöbbet a fogadóirodák közül a SuperBowl-on.
Lady Gaga egy centet sem kap a fellépéséért
Ez az ötödik év, hogy a Pepsi szponzorálta a két félidő közti showműsort, a SportsBusiness Journal szerint 7 millió dollárt fizetnek ezért a 12 percért minden évben (persze ha a hirdetési tarifákhoz viszonyítunk, még olcsón megúszták). Az idei fellépő Lady Gaga volt – vajon mennyit keresett ő? Az NFL-től, vagyis a ligától egy vasat sem kapott, ahogy senki más nem kap. A döntő egyik legnézettebb része ugyanis a szünet, tavaly 118,5 millión kapcsoltak át a showműsorra, vagyis azok is nézték az adást, akik nem rajonganak a fociért. Az NFL szerint 12 perc önpromó ennyi ember előtt a fizetség az előadásért. Nincs is vita ebből. Bruno Mars, Katy Perry vagy Beyoncé is elégedetten nézte a fellépése után a letöltési és eladási mutatók grafikonjaiban hirtelen felbukkanó tüskét. Lady Gaga is a meccs utánra időzítette, hogy bejelentse legújabb turnéját.
A SuperBowl a legértékesebb sportesemény a világon, becslések szerint 630 millió bevételt hozott a tavalyi döntő is (merchandising, jegyek, szponzorok, közvetítés). Ez egyetlen esemény, nem az egész NFL szezon! A döntőnek helyt adó texasi Houstonban 190 millió dollárt hagyhattak az ide érkező szurkolók a PwC becslése szerint, négy éve ez az első alkalom, hogy ez a szám 200 millió dollár alatt van, köszönhetően annak, hogy a város alapvetően olcsóbb, mint a legtöbb amerikai nagyváros, és valószínűleg a meccsre érkezők hamar távoznak majd.