A volt indexesek új lapját, a Telexet egy cseh kiadóvállalat, az Economia támogatta a kampány egyik legnagyobb, nyilvánosságra került összegével, kétszázezer euróval, ami több mint hetvenmillió forintnak felel meg. A lap azóta elindult, a támogató kiadót tulajdonló Zdenek Bakalát, a cseh milliárdost azóta Soros György cseh megfelelőjeként próbálta beállítani a magyar kormánypropaganda. A Svájcban élő filantróp üzletember nem akarja magát az ügyet elfedni a személyével, inkább a háttérben marad, és ezt a kiadója is így tenné. Az Economia igazgatótanácsának elnökével, Zuzana Reznickovával a független sajtó új igazságairól és ellentmondásairól, az üzlet és a filantrópia különbségeiről beszélgettünk.
Elindult a Telex, és azt hiszem, joggal mondhatjuk, hogy ebben nagy részük van. Ki állt elő az ötlettel?
Először fontos azt megérteni, mi hogyan dolgozunk a cégnél. Van egy tulajdonosunk és egy igazgatótanács, aminek én vagyok a vezetője. Az Economia napi ügyei mellett foglalkozunk a filantróp projektjeinkkel is, ezekről időről időre megbeszélést tartunk, ahol ott a tulaj és a teljes tanács is, eldöntjük, mik a prioritásaink, mik a témák, amikre most oda kell figyelnük. Pont akkor volt az egyik ilyen megbeszélésünk, amikor Munk Veronika adott egy interjút az egyik lapunknak, a Respektnek. Mivel láttuk, hogy Magyarországon a független sajtó helyzete elég szomorú, úgy döntöttük, megkeressük Veronikát, így is lett. Nem terveztük előre. Jól jött ki az időzítés, csak át kellett beszélnünk egymás között.
Hosszú megbeszélés volt?
Nem, nagyon rövid. A top menedzsment pontosan megértette a probléma nagyságát és láttuk, hogy emellé odaállunk. A mi és a tulajdonosunk célja is az, hogy a szabad sajtóban továbbra is minőségi tartalomgyártás folyjon. Magyarországon most kellett a támogatás.
Az ügyvédek még mindig dolgoznak a körülményeken, hogy látják, mikor kaphatja meg a Telex a pénzt?
Most náluk a labda, mi akár azonnal készek vagyunk utalni. Azt hiszem, nekik most minden percüket a gördülékeny szolgáltatás foglalja le, az olvasók, a támogatóik, nem könnyű napokat élnek. Szerencsére nem a mi adományunktól függ a költségvetésük, elég pénzt kaptak a kampányuk során ahhoz, hogy ne egyik napról a másikra éljenek. Így van időnk olyan átláthatóvá tenni a folyamatot, amennyire csak lehet, ez mindkettőnknek nagyon fontos.
A sajtóra sokszor úgy hivatkoznak, mint a negyedik hatalmi ág, de mint egy nagy kiadó vezetője, mit gondol, jó üzlet is lehet?
Nem látom jó üzletnek most vagy akár a közeljövőben sem. A médiacégek egy szeizmikus változás közepén vannak, a klasszikus nyomtatott sajtó oda, a digitális átállás még mindig tart, ezért nekünk kötelességünk befektetni, nem választás kérdése a pénzköltés.
Én az úgynevezett pozitív nullában hiszek, ami azt jelenti, hogy fedezzük a költségeinket, pénzügyileg függetlenek vagyunk, miközben minőségi munkát végzünk, ami a sajtó igazi feladata.
Nem ismerek olyan médiacéget, kiadót, ami óriási fejős tehén lenne, de nem is ez a prioritás. Ha a munkád az elsődleges, a pénz nem lehet ugyanolyan fontos.
Ön szerint utópisztikus azt mondani, hogy a sajtó 100 százalékban független lehet bármilyen politikai befolyástól?
Nem, mert Csehországban ez így van. A tulajdonosunk sem az igazgatótanácsban, sem az ellenőrző bizottságban nincs benne, mert számára is az a legfontosabb, hogy az újságírók és a vezetőség munkáját, a tartalmat csak az etika szabályai befolyásolják. Őszintén szólva, amit a magyar piacon látunk, az kicsit más, de reméljük, ott sem marad ez utópia sokáig. Ezért is adományoztunk a Telexnek.
Tud bármit arról az időszakról, amikor 2006-ban Zdenek Bakala először lett a Respekt vezetője, de nem tudta elkezdeni a munkát, mert az újságírók felmondást tervezgettek, ezért inkább visszalépett?
Nem ismertem akkor még, bármi amit mondok, az én verzióm a történetről, de én azt gondolom, hogy Zdenek akkoriban még csak üzletemberként volt ismert, nem mint filantróp, így nem tudták, mire számítsanak az új tulajdonostól, aki egy üzletember. Ma már elsősorban adományozóként ismerik.
Bakala a 12. leggazdagabb cseh üzletember, vagyonát cseh laptársunk legutóbb 18 milliárd koronára tette, ami 236,3 milliárd forintnak felel meg. A filantróp cseh milliárdos ezzel a magyar listán a negyedik helyezett lenne közvetlenül Gattyán György mögött, megelőzve Szíjj László Duna Aszfalt-vezért.
A Telex egyik nagy dilemmája az indulás után, hogy a pénzügyi függetlenség megőrzése érdekében az olvasóikat előfizetőkké kell alakítaniuk. Ön szerint ezt hogy lehet hatékonyan csinálni?
Tudja, tanítani kell az embereket. Az olvasók az internet évtizedeiben megszokták, hogy bármi, ami online van, az ingyen van. Pedig ez sajnos nem igaz. Embereket kell fizetnünk, közvetítőket, sales-eseket, ez mind pénzbe kerül. Az Economiánál öt éve, tehát elég korán kezdtük az előfizetéses rendszert. Megértettük, hogy ahhoz, hogy az olvasó velünk tartson, olyasvalamit kell ajánlani neki, ami létszükséglet. Függetlenség, minőség és fair bánásmód, fair árak. Ha ez mind stimmel, fizetni fognak. Tudom, hogy ez egy hosszú út, nem hagyhatjuk ki belőle a PR-t, a marketinget, a tanulási folyamatban segíteni kell az olvasónak.
Elmagyarázni, miért van erre szükség.
Ezt kell megérteni a telexeseknek. Nem elég elindulni, ezt fenn kell tartani hosszú távon. Olyan tartalmat gyártsanak, ami nélkül az ember élete nem ugyanolyan.
Sokaknak egyszerűen nem opció, nem létszükséglet, hogy a tartalomért fizessen. Nem egy szomorú ellentmondás az, hogy a szabad sajtó nem lehet ingyen?
Tudja, mikor mi elkezdtük az előfizetős rendszerünket, nagyon meglepődtem, hogy 1-2 évvel később a többi kiadó is ugyanezt tette – egész egyszerűen azért, mert nem hittem el, hogy az ő tartalmukért elég sokan fognak fizetni. Mégis így lett. Igen, szomorú, de ez lett az üzletág helyzete. Ha pedig mindenki elkezdi, az egy fontos és erős üzenet a piac számára. Az olvasóknak is meg kell érteniük.
Ez a világ egyik új igazsága, amivel ki kell békülnünk?
Igen. De ismétlem: edukáció nélkül nem megy, segítenünk kell, hogy megértsék.
Ez az Economia első nagyobb adománya másik médiacég számára?
Igen, de Zdenek más módokon is támogatja az újságírást az alapítványán keresztül. Van egy regionális újságírótábor fiataloknak, ahol tíz napon keresztül a szakma legnagyobb neveitől, a Reuters, a Bloomberg, stb. újságíróitól tanulnak.
Akkor a Telex egy egyedi eset volt?
Egy egyszeri, fontos projekt, ami jókor került a látóterünkbe. Nincs semmilyen hosszú távú stratégia előttünk, ez egy projekt, amit észrevettünk, és támogattunk, mert fontos az ügye.
Olvasták, hogy a magyar sajtó egyes orgánumai milyen narratívát próbált felhúzni az adományozásra?
Igen, de nem szerettünk volna ebben részt venni, ez manipulatív címkézés, nem objektív újságírás. Nem veszünk részt olyan párbeszédben, ami kormányellenesnek próbál minket beállítani. Mi a szabad sajtó mellett foglaltunk állást, nem oldalak mellett. Pont.
Nyitottak bármilyen további együttműködésre a Telexszel? Mr. Bakala szakmai befektetőként is tevékenykedik.
Nem. Amikor átbeszéltük, az egész tanács egyetértett abban, hogy ez egy startup: tetszik, amit csinálnak, tehát támogatjuk. Ehhez az adomány a megfelelő forma. Ha Zdenek befektet, akkor az szigorúan üzletről szól. De ez nem az.
Borítókép: Economia