A nyolcvanas években Nyugat-Európába jártak játékmintákért, hogy aztán azokat a hazai kisiparosokkal lemásoltassák. Generációkat láttak el Gazdálkodj okosan! társassal és diavetítővel. A Gyaraki család ma már az ország legnagyobb játékkereskedő cégét viszi – két generációs cégvezetéssel. A Regio több mint negyedszázados története a szeptemberi Forbes magazinban.
A nyaralások úgy zajlottak a Gyaraki családban, hogy a külföldi városokban órákat töltöttek játékboltokban, és nem csak a gyerekek válogathattak: a cégalapító-apa Gyaraki József alaposan megszemlélte a nyugati játékokat, hogy aztán ellássa a hazai gyártókat munkával. Az ő mérnöki tudásának és műszaki érdeklődésének köszönhető, hogy az 1980-as években sorra jelentek meg nyugati menő játékok KGST-változatai a magyar boltokban is.
Persze az egész kelet-európai régióban hasonlóan működött a játékpiac, nem csoda, hogy akkora sztár volt annak idején a japán Moncsicsi – pontosabban annak keleti blokkos utánzata.
Gyarakiék forgalmazták a híres tévés, Egri János társasjátékait is, az egyik legnagyobb sikerük pedig a Gazdálkodj okosan! volt, amelyet azóta is időnként aktualizálnak az árváltozásokat követve.
Az évtizedek során kialakult az a különleges képességük, hogy ráéreznek: milyen játékok lesznek kapósak. Így például a francia mesecsatornákat nézve villámgyorsan eldöntik, hogy a Pizsihősök vagy a Mancs Őrjárat figuráit kell azonnal legyártatni.
Az üzletet Gyaraki József és felesége, Bayer Andrea indította el 1982-ben, méghozzá a nászútjukon. Cikkünkben a különlegesre sikerült nászútról, illetve arról is lehet olvasni, hogy azóta milyen szerepet játszik a vállalkozásban a két felnőtt Gyaraki-fiú, András és Dávid.
Fotók: Orbital Strangers