A Harvard Egyetem friss kutatása szerint a zoomolható felületű prezentációs szoftverek sokkal jobban lekötik a hallgatóságot, mint a hagyományos slide-ok.
A friss kutatás a különböző kommunikációs csatornák pszichológiáját vizsgálta kettős vakteszttel végzett méréseken, az eredményekről a PLOS ONE tudományos magazinban számoltak be.
Az eltérő prezentációs technikák összehasonlításakor a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy az interaktív előadás és a zoomlolható felület (Zoomable User Interface – ZUI) – amelyben az előadó egy elméletben végtelen vászonon helyezi el az információkat és azokba belezoomolva illetve a hallgatókat végigvezetve mondja el az előadását – emlékezetesebb, magával ragadóbb, és hallgatóság figyelmét jobban lekötő prezentációkat eredményezett.
A kutatók a kísérlethez a zoomolható felületű szoftverre a példaként a Prezit, a slide alapú prezentációs szoftverek közül pedig a Power Pointot használták. “A kutatásban részt vett alanyok, a Prezit (a zoomolható felületű szoftvert) rendszerezettebbnek, magával ragadóbbnak, meggyőzőbbnek és hatékonyabbnak találták, mint a PowerPoint-tal vagy a csak szóban elmondott előadásokat” – írták a kutatók a PLOS ONE-ban megjelent cikkükben.
A hangsúly ugyanakkor nem a Prezin vagy a Powerpointon van, hanem a prezentációk közötti technológiai különbségeken: “a tesztalanyok a zoomolható felület, illetve a slide alapú előadás, nem pedig nevesítve a Prezi és a Power Point között hoztak döntést” – tették hozzá a kutatók. Ezzel együtt azt is kiemelték, hogy a kutatás alapján “a közönség a Prezit, (zoomolható felületű szoftver) preferálta a Power Pointtal szemben (slide alapú szoftver), valamint, hogy a különbség a zoomolható felület tulajdonságaiban kereshető: azaz oldalirányú mozgás és a zoomolás lehetőségében”.
Árvai Péter, a Prezi egyik alapítója, A magyar startupnak ma már Budapesten, San Fransisco-ban és Mexikóvárosban is van irodája
A Harvard egyetem kutatását, amelynek célja az volt, hogy jobban megértsék az “üzenet” és a “médium” közötti kapcsolatot, a Prezi kezdeményezte és finanszírozta. A kutatás az egyetemmel kötött megállapodás értelmében függetlenül, kettős vakteszttel készült. A kutatást, Samuel T. Moulton, a Harvard Egyetem Pszichológia tanszékének munkatársa, a Harvard Tanulási és Tanítási központjának korábbi igazgatója vezette.
A kutatás részletei
A tanulmány valódi üzleti élethelyzetek szimulálásával készült, amelyben a résztvevőket véletlenszerűen csoportokra osztották. A csoport tagjai Power Pointtal slide alapú, Prezivel pedig zoomolható felületű előadásokat készítettek. Emellett csak szóban, vizuális segédeszköz nélkül is előadták az előadásukat egy reprezentatív mintájú közönségnek.
- A vizuális segítség nélkül szóban elmondott, valamint a slide alapú előadásokkal szemben (amelyek egy előre meghatározott útvonalon lineáris előadást tesznek lehetővé) a zoomolható virtuális vásznon készült előadások jobban lekötötték a közönség figyelmét és élvezetesebbek voltak számukra.
- Mivel a zoomolható felülettel elmondott előadások élvezetesebbek voltak és a jobban megfogták a közönséget, ezért azokat az előadókat, akik ezt használták, pozitívabban ítélte meg a hallgatóság.
- Az eredmények azt mutatják, hogy a résztvevők a prezentációk alapján hoztak üzleti döntést az előadókkal kapcsolatban és a zoomolható felüleletű szoftverek, mint például a Prezi, előnyösen befolyásolta, hogy milyen véleményt formáltak.