Végigjárta Európában a logisztikai karrierlétrát, kényelmes vezetői állását hagyta ott, hogy saját céget alapítson és forradamasítsa a közúti fuvarszervezést. A TrucksOnTheMap-et beválogatták a legígéretesebb logisztikai startupok közé, legközelebb Helsinkibe utaznak versenyre – aminek persze örül, de legjobban az motiválja, amikor az ügyfelek mondják: ezért többet is fizetnének.
„A nagy nemzetközi kamionok egynegyede üresen, rakomány nélkül fut az utakon Európában az Eurostat szerint. Csak Németországban majdnem 6 milliárd kilométert tesznek meg feleslegesen évente, és ez a szám nő. Ha Európát és USA-t nézzük, akkor ez a szám 120 milliárd. Érzékeltetésképpen: egy kamionnal megtett kilométer átlagosan egy euróba kerül.”
Domonkos Tamás fejből löki két kávékorty között a vonatkozó statisztikákat. 17 éve van a logisztikai szakmában, megrendelői, lebonyolítói és fuvarszervezői oldalon is dolgozott, Budapesten kívül Angliában, Csehországban és Németországban. Ebben nagy szerepet játszott, hogy igazi multikulti gyerekkora volt: felvidéki magyarként a nyarakat Németországban töltötte, úgy nőtt fel, hogy a magyar mellett szlovák, cseh és német nyelven is megtanult folyékonyan beszélni, ami később jól jött az üzleti kapcsolatépítésben.
A probléma gyökere az, hogy a teherszállításban még nem ment végbe az a digitalizáció, ami a személyszállítást forradalmasította kis távolságra az Uberrel, nagy távolságra pedig a BlaBlaCarral és társaival. „A fuvarszervezők sokszor még mindig telefonon, faxon intézik a közvetítést, és mágnestáblákon követik a kamionokat. Így sok idő megy el telefonálással, és nem is látják pontosan, hogy a felpakolási ponthoz melyik a legközelebbi rendelkezésre álló üres kamion, ezért nem a legolcsóbb megoldást választják.” Persze léteznek erre részmegoldások, nyílt fuvarbörzék, ezeken azonban nagy a visszaélések aránya, akár a meghirdetett kamionok harmada lehet hamis hirdetés.
Ez hívta életre a TrucksOnTheMap-et, ami összeköti a megrendelőket, a fuvarszervezőket és a szállítókat egy térképes felületen. Ezen jövő időben követhető, hogy mikor és hol lesz üres kapacitás, a szállítóknak egy gombnyomással lehet felkérést küldeni, a beérkező árajánlatok közül pedig a legolcsóbbat kiválasztani.
Fontos tulajdonsága, hogy exkluzív, tehát csak azok látják egymást, akik igazoltan üzleti partnerek és szerződésben állnak egymással, így tudják kiszűrni a kamuprofilokat és biztosítani a minőséget.
Magát a programot úgy érdemes elképzelni, mint ami ötvözi a LinkedIn szakmai közösségét, a Skype visszaigazolásos partnelistáját, hajaz a Blablacarra a fuvarozók és eszközeik részletezesében (teherbírástól, motortípuson át a kamion műszaki vizsgájáig), a minőségbiztosítási rendszert pedig a Booking.com ihlette. Végül a csapat fejlesztőmérnökei ezt az egészet ültették egy térkép alapú felületre, persze a hatékonyság érdekében a lehető legfelhasználóbarátabb formában.
„A hatéves fiamon teszteltük a rendszert: amikor már ő is tudott fuvart szervezni a rendszerben, akkor mondtuk, hogy jó lesz.”
Egyszer már benne volt egy sikersztoriban, most a sajátját csinálná meg
2007-ben csábította magához Tamást egy Németországban induló logisztikai startup, a Transporeon, ami szintén a fuvarszervezés kommunikációjára kínált hatékonyabb, felhőalapú vállalatirányítási megoldást. “Egy-két évvel azelőtt léptek piacra, egy korábbi kollégám révén megkerestek engem, hogy legyek a közép-kelet-európai régió üzletfejlesztője. A négy alapító volt ekkor a cégnél, gyakorlatilag még garázscég, egy ablaktalan alagsorban dolgoztak a fejlesztők. Rajtam kívül még ketten csatlakoztak, az angol és a német piac üzletfejlesztője.” Magas labdát adott fel, rákérdeztem, hol tart most az a cég. “Jelenleg 700 alkalmazottjuk van, és az egyik piacvezető exkluzív fuvarodaítélési platform.”
2014-ben lépett ki, ekkor már tudta, hogy saját vállalkozást indít és mire akar megoldást kínálni, csak a hogyan volt kérdés. Megkeresett pár szakmabelit az ötletével. Közülük többen is alapító tagként szálltak be.
Az induló tőkét, összesen 160 ezer eurót két nemzetközi fuvarközvetítőtől kalapozták össze: egyikük a pozsonyi központú RT Logistics, másik az angol Eurogate, ahol Tamás a szakmai gyakorlatát töltötte még a főiskola mellett. És persze a saját bőrét is a vásárra vitte, vagy legalábbis a bőrülését – a céges Mercedest, amit a távozásakor kapott a Transporeontól, egyből eladta.
Az ötletet a 2015-es Transport Logistics expón validálták Münchenben, ami az egyik, ha nem a legnagyobb logisztikai kiállítás. Meghívtak tíz képviselőt a legnagyobb logisztikai cégektől egy kerekasztalhoz, hogy bemutassák nekik a megoldásukat: olyan európai óriások ültek az asztalnál, mint a Duvenbeck, a Kuehne + Nagel, a Waberer’s, vagy a DB Schenker (a német államvasutak logisztikai cége).
„Miután bemutattuk a TrucksOnTheMap ötletét, 10-ből 9-en kérték, hogy jövő hét hétfőn hozzuk a programot, ki akarják próbálni. Persze nem volt semmink, csak egy kezdetleges felület és néhány skicc. De ez elég erős visszajelzés volt, hogy bele kell vágni.”
Jelenleg heten vannak a csapatban: négy üzletfejlesztő, két szoftverfejlesztő és egy marketinges. Tamás az, aki főállásban képviseli a céget, a többiek egyelőre munka mellett építik a vállalkozást, tulajdonrészért cserébe.
A szoftver idén lett kész, 2017 márciusában nyitották meg 4 hétre a rendszert bétatesztre, 147 felhasználóval. Miután ez sikeres lett, május 30-án léptek piacra a termékkel, az áraikat úgy lőtték be, hogy heti 7 euró a fuvarközvetítőknek, és 17 euró a szállítmányozóknak, és 4 hetes ingyenes próbaidőszakot biztosítanak. A szoftvert elsők között vezette be a DHL Freight, és az Apollo Tyres -Vredenstein gumigyár, de a rendszerbevezetésre vár a MOL-leány Slovnaft is.
Megkerestük az Apollo Tyres logisztikai vezetőjét, Forray Tamást, hogy beszéljen tapasztalatairól, akit nem is feltétlenül a költségmegtakarítás, hanem a transzparens és kontrollált folyamatszervezés motivált a bevezetésre: „Az Apollo Tyres tudatosan választ ki és alkalmaz innovatív megoldásokat a logisztikában, a gyöngyöshalászi gyáregységben a TrucksOnTheMap-en kívül például egyedülálló raktárlogisztikai rendszereket használ. A TrucksOnTheMap egyedülálló átláthatóságot ad az ad-hoc fuvarárakról, még pedig egy magas biztonságú környezetben. Ez azt jelenti, hogy lehetőségünk van a minősített logisztikai szolgáltató partnereink árát valós időben összevetni.” – mondta.
Az igazán nagy fogás azonban két, már említett európai óriás lehet: a Kuehne + Nagel esetében már a svájci központtal tárgyalnak, és a DB Schenkel is ott van a jelentkezők között. Ezek viszont akkora cégek (előbbi piacvezető fuvartovábbító közel 20 milliárd svájci frankos forgalommal, utóbbinak 15 milliárd eurós forgalma van), hogy a rendszerbevezetés lebonyolítása állandó cégstruktúrát igényel, és hogy a csapat száz százalékban a TrucksOnTheMap-re tudjon koncentrálni. Ehhez pedig szükség van a következő tőkebevonási körre.
Climate-KIC accelerátor programban és Demo Day-en szerzett győzelmükkel nyertek egy 15 ezer eurós díjat, de ennél nagyságrendekkel nagyobb, legalább 500 ezer eurós befektetésről folytatnak előrehaladott tárgyalásokat egy kockázati tőkebefektetővel, akiket az ottani szereplésükkel győztek meg.
Részletekbe egyelőre még nem szeretne belemenni, de Tamás annyit elárult a Forbes.hu-nak, hogy a céget hétszámjegyű értékre becsülték euróban, és szerinte még ebben az évben megkötik az üzletet. De nem akarják elsietni, sem túl nagy kompromisszumot vállalni:
„Nem a gyors pénz hajt minket, a mi elképzeléseink szerint akarjuk sikerre vinni a céget”
A legkevésbé szexi 3000 milliárd dolláros iparág
Arra a kérdésre, kiket tekint a TrucksOnTheMap konkurenciájának, főleg az elavult, „jól bevált” iparági gyakorlatot válaszolja: az Excel táblázatot, a mágnestáblára írt menettáblázatokat, és telefonálgatást. Ezeket a berögzült szokásokat nem lehet egyik pillanatról a másikra megváltoztatni, de az idő – és persze a technológiai fejlődés és a szállítmányozók közötti verseny – nekik dolgozik.
A tengerentúlon már pezseg a teherszállítás-közvetítés piaca: a nyáron az Uber megalapította leányvállalatát, az Uber Freight-et, és ömlik a pénz az erre szakosodó startupokba: a Flexport idén 65, összesen 94 millió dollárt kapott befektetőktől, akik között ott van a Google és Ashton Kutcher is a Transfix idén júliusban kapott 42 millió dolláros friss befektetést, Bill Gates és Jeff Bezos pedig 62 millió dollárt invesztált a Convoyba.
De nem aggódnak a nagyágyúk miatt, Tamás szerint nem feltétlenül a tőkeerő fogja eldönteni, hogy ki lesz sikeres, és ki fog elbukni ebben a versenyben. A logisztikai iparág túl komplex és specializált ahhoz, hogy egy nagy letarolja a piacot, megférnek egymás mellett a megoldások, valamint az európai és amerikai piacok között is jelentős különbségek vannak. A tengerentúlon, ahol a kamionozás már-már életmód, nagyobb szerepet játszanak az egyéni döntések a fuvarozásban, inkább működhet az Uber-modell és a mobilapplikációs fuvartovábbítás, míg az európai rendszer szabályozottabb, központosítottabb a döntéshozatal: körülbelül 1,2 millió fuvarszervező ül cégközpontokban, asztali gépeken szervezik a szállítmányozást, a kontinensen a desktop alapú szoftverek terjedhetnek el könnyebben.
A TrucksOnTheMap most lépéselőnyben van Európában, de ez közel sem lefutott játék, még nem látni, mi lesz versenyképes technológia a piacon. Mindenesetre november végén Helsinkibe utaznak a Slush startupversenyre, ahova a Climate-KIC hazai győzelme után kvalifikálták magukat. Persze örülnének egy jó szerepelésnek, de pezsgőt akkor sem bontanának, ahhoz már túl rutinosak. Továbbra is elsősorban az üzletfejlesztésre, az ügyfelekre koncentrálnak, a céljuk 200 ezer felhasználó elérése. De ha 12 nagyvállalatot meggyőznek és alkalmazzák a TruckOnTheMap-et, akkor azért megengednek maguknak egy koccintást.