Donald Tusk kormánya is beszállt Talgo-tangóba, az ügyben a legmagasabb szinteken folynak tárgyalások, Pedro Sanchez is képbe került.
Mi történt? A lengyel kormány támogatást kér Pedro Sanchez miniszterelnök kabinetjében a spanyol nagysebességű vonatgyártó vállalat átvételéhez – írja az economx.
A portál forrásai szerint a lengyel vezetés komolyan gondolja az ügyletet, és egy, az lengyel államkincstár által közvetlenül vagy közvetve ellenőrzött szervezet lehet a befektető.
Kontextus. A varsói vezetés már korábban elhatározta, hogy nagysebességű vasút építésébe kezd. A projektet a Centralny Port Komunikacyjny (CPK) vállalat fogja megvalósítani, és a tervezett hálózat nemcsak a fővárost köti majd össze a Baranówba tervezett repülőtérrel, hanem olyan fontos metropoliszokat is, mint Lódz, Poznan és Wroclaw.
Donald Tusk kormánya támogatja, hogy ennél is továbbmenjenek és megvásárolják a Talgo-t, ehhez azonban a spanyol kormány támogatása is szükséges.
Pedro Sánchez miniszterelnökkel is folytak megbeszélések a témában
– árulta el egy lengyel kormányközeli forrás. Az ügylet kulcsa azonban nyilvánvalóan az lesz, hogy a spanyol tőzsdén jegyzett vállalat részvényeseit is meggyőzzék az eladásról.
Magyar szál. A Talgo iránt a legnagyobb érdeklődést eddig a magyar Ganz-Mávag konzorciuma mutatta, márciusban tettek is egy 619 millió eurós nyilvános vételi ajánlatot a Talgo részvényeire.
Az üzletet azonban a spanyol hatóságok biztonsági kockázatokra hivatkozva megakadályozták. Sajtóinformációk szerint a nemzetbiztonsági szolgálat áll a vétó mögött, amely
a magyar csoport orosz kapcsolatára hívta fel a madridi kormány figyelmét.
A Ganz-Mávag a vétóra reagálva bejelentette, hogy uniós szinten is jogi lépéseket tesz a döntéssel kapcsolatban, az Európai Bizottság azonban nem látott problémát a madridi döntésben, mondván: a tagállamok biztonsági okokból korlátozhatják az egységes piaci szabadságjogokat.