Sebestyén Balázs beelőzte Majkát, Azahriah pedig a teljes celebipart. A legismertebb, legprofibb, leghitelesebb hírességek, akiknek márka lett a nevükből. Megjelent a Forbes friss celeblistája, a teljes, harmincfős lista az augusztusi Forbes magazinban, valamint a Forbes.hu-n.
>> A LISTA ONLINE VERZIÓJA IDE KATTINTVA ÉRHETŐ EL. Írta és szerkesztette: Vaszkó Iván. Számolta: Golovics Milán.
A 22 éves srác, aki egyik nap wunderkind, másnap már botrányhős. A szakács, aki elvált, és a körömlakkos, aki a nagy őt kereste. A zeneipar ifjú titánjai, akik nem félnek forintosítani posztjaikat. Immár tizenegyedik alkalommal rangsoroltuk a legértékesebb magyar celebeket üzleti és márkaértékük alapján.
A dobogó. Azahriah (1.) huszonkét helyet ugorva idén mindenkit előz. Közösségi médiás felületeinek összes követője a kétmilliót súrolja, Z generációs popsztár létére az utóbbi évben a nyomtatott bulvársajtóban is az egyik legtöbbször címlapra pakolt név volt. A vizsgált hat kategóriából (ismertség, láthatóság, kedveltség, hitelesség, pénzteremtő képesség és online jelenlét) hármat is Azahriah nyert. Békeidőben Sebestyén Balázs (2.) lehet, első lenne, két év után ugyanis beelőzte a 2022-ben és 2023-ban még első Majkát (3.) – csakhogy Azahriah pedig mindkettejüket lehagyta.
A meglepetések. Tavalyhoz képest kilenc helyett ugrott előre a Valmar (4.), Marics Petit és Valkusz Milánt nemcsak koncerteken, de a közösségi médiában is tömegek figyelik. Palvin Barbit (6.) a lista szabadesői is elősegíthették abban, hogy most az eddigi legjobb listás helyezését érte el. Rúzsa Magdi (7.) két évig harmadik volt, most visszább esett, és igen: 2024-et írunk, Geszti Péter (9.) pedig hosszú idő után újra a listára került.
Az újoncok. Debütál Krausz Gábor (10.), aki az elmúlt egy év leggyakoribb címlapszereplője volt (238-szor!), a Nagy Ő, Jákob Zoltán (14.), aki majdnem kétmilliós közösségimédia-birodalmat verbuvált magának, valamint T. Danny (20.), akit, mint a lista többi celebzenészét, szintén az online jelenlét húz fel iszonyatosan.
A legek. A legkedveltebb celeb még mindig Borbás Marcsi (13.), a Kertem Youtube-sorozat és termékcsalád, valamint az Egy.hu életmódszájt és webshop arca. A leghitelesebb DTK, vagyis D. Tóth Krisztina (23.), a WMN alapítója, a magyar média egyik legbefolyásosabb nője (lásd A legbefolyásosabb magyar nők listánkat).
A szabadesők. Csobot Adél (21.) jócskán visszaesett a tavalyi kilencedik helyhez képest, és Hosszú Katinka (24.) feje felett is összecsaptak a hullámok, tizennyolc helyet zuhant. A legértékesebb harmincból idén olyan nevek szorultak ki, mint Alföldi Róbert (2014-ben és 2015-ben még első volt), Tóth Gabi vagy Stohl András.
Hogyan tovább? A teljes lista az augusztusi Forbes magazinban – címlapon Frei Tamás szerencsés életével –, valamint a Forbes.hu-n érhető el ide kattintva. Lapozz bele a magazinba:
Módszertan
Kétszázhúsz fős gyűjtésünket a szereplők magazinos címlapmegjelenései, egyéb sajtótalálatai, közösségi médiás aktivitása és követőszámai alapján szűkítettük negyvenöt főre. Módszertanunk visszatérő eleme az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. kifejezetten nekünk készített reprezentatív kutatása a 18–59 éves magyar lakosság körében. A celebek ismertségét, kedveltségét, hitelességét, a hagyományos (magazinos, tévés) és közösségi médiás követését mérték, valamint rákérdeztek arra is, hogy a válaszadók megfontolnák-e az adott celeb által ajánlott termékek, szolgáltatások megvásárlását.
A SentiOne online médiafigyelő platform is segítette az értékelést. A SentiOne az interneten (híroldalakon, fórumokon, blogokon, közösségi médiafelületeken, értékelőszájtokon) nyilvánosan közzétett, egy-egy celebről szóló összes magyar tartalom mennyiségét és érzelmi töltetét is figyelembe vette. Brand Health Index mutatójuk a vizsgált szereplőkről szóló tartalmak pozitív-negatív töltetének arányát – énmárkájuk egészségét, kedveltségét – számolta ki. Egyedi algoritmusukkal az egy-egy celebről szóló összes említés elérését, valamint facebookos-instagramos követőtáboruk interakcióinak arányát is vizsgálták.
Kutatásunkhoz összegyűjtöttük a nyomtatott sajtós, rádiós és tévés megjelenéseket, valamint pontoztuk a címlapszerepléseket a hazai médiapiac legkelendőbb magazinjaiban. Az influenszerlistánkhoz (Forbes, 2024/5) hasonlóan a HypeAuditor adatbázis segítségével mértük közönségük minőségét, valódiságát, növekedési trendjeit, és pontoztuk a követőtábor aktivitásának mutatóit (lájkok átlagos száma és tartalmak közötti eloszlása; hozzászólások átlagos száma, valódisága; a posztok potenciális elérése és megtekintése). Vizsgáltuk, hogyan teljesítenek a szponzorált tartalmak a személyes posztokkal szemben, továbbá a SentiOne mérte a fizetett tartalmak arányát is. A túl ritka vagy túl gyakori reklámtevékenység csökkentette az adott celeb üzleti sikerességét vagy hitelességét.
Végül a médiapiac képviselőiből, a hazai topmárkák marketing- és kommunikációs igazgatóiból, menedzsereiből és a reklámügynökségek vezetőiből álló huszonegy fős zsűri, valamint a Forbes szerkesztőségének tagjai is pontozták a sztárok láthatóságát, pénzteremtő képességét és tartalmi profizmusát. A szakmai zsűri pontozásánál szűrtük a korábbi vagy jelenleg is aktív szerződéses viszonyból adódó torzító hatásokat. Az idei végső rangsor harminc főből áll.
Forbes-celebindex
A celebek részeredményeit hat szempont (ismertség, láthatóság, kedveltség, hitelesség, pénzteremtő képesség és online jelenlét) szerint, egytől tízig terjedő skálán osztályoztuk. Ezek súlyozott átlaga az énmárkájuk értékét mutató Forbes-celebindex.
Celeb vagy influenszer?!
Az utóbbi időkben a celebek is rákapcsoltak online jelenlétük szponzortartalmakkal való kiaknázására. A korábbi teljesítményből, ismertségből, hírnévből építkező celebeket elkülönítjük a pusztán digitális tartalomgyártásból híressé váló influenszerektől, őket a hozzájuk igazított módszertannal rangsoroljuk A legértékesebb magyar influenszerek listáján.
A szakmai zsűri
Vállalatok
- Bazsali-Németh Flóra PR-szakmaivezető, Magyar Telekom
- Beretka Bernadett marketingkommunikációs vezető, BioTechUSA
- Biczó Andrea PR-menedzser, Budapest Park
- Buda Andrea marketing- és PR-igazgató, Cinema City
- Horváth Bence kommunikációs és PR-vezető, Renault, Dacia és Alpine
- Varga Anita Ágnes marketingvezető, Rossmann Magyarország
- Vida Annamária szenior marketingmenedzser, Coca-Cola Magyarország
Reklámügynökségek
- Blaskó Nikolett tulajdonos-ügyvezető, ACG
- Forgács Mariann alapító-tulajdonos, BeSocial
- Gulyás János tulajdonos, Wavemaker; elnök, Magyar Reklámszövetség
- Hadacs Bálint közösségimédia- és tartalmi igazgató, Mito
- Hajagos Rita tulajdonos és csapata, Red Lemon Media
- Horváth Ádám alapító, NuHeadz Talent Management
- Magócsi Anikó szenior PR-menedzser, Mitte; sajtófőnök, Vígszínház
- R. Nagy András ügyvezető-partner és csapata, Próbakő Kommunikáció
Média
- Horváth Ágnes főszerkesztő, Kreatív
- Kolosi Péter tartalomért felelős vezérigazgató-helyettes, RTL Magyarország
- Kende-Hofherr Krisztina alapító-tulajdonos, TMC Management
- Pácsonyi Daniella kreatív és kommunikációs igazgató, Central Médiacsoport
- Takács Gabriella főszerkesztő, Story és Best
- Várhelyi Zoltán rovatvezető, Blikk
- a Forbes szerkesztőségéből: Fekete Emese vezető szerkesztő, Golovics Milán újságíró, Lits Benedek újságíró és Vaszkó Iván szerkesztő-újságíró