Jubileumi tizedik celeblista – most először a 40 legértékesebb magyar celebbel. Keresd a teljes listát az augusztusi Forbes magazinban és a Forbes.hu-n!
Ki a legismertebb? Ki a legprofibb? Ki tudja (sok) pénzzé tenni sztárságát? Kire kíváncsiak legtöbben? Kitől vennének meg bármit, mert annyira hiteles? A sztárstátusz sok összetevős, a látszatnál komplexebb és képlékenyebb jellemző, nem is képes mindenki tartósan reflektorfényben maradni.
Azért van néhány állócsillag, vannak visszatérők, és mindig jönnek friss és gyorsan emelkedő ünnepeltek.
A legértékesebb magyar celebek 2023-as, jubileumi negyvenfős listájáért kattints ide! >>
Jubileumi tizedik celeblistánkkal most minden eddiginél hosszabb, teljesebb formában mustrázzuk a magyar celebvilágot. Idén először negyven főre bővítettük összeállításunkat, amit az eddiginél részletesebb, még több bemeneti adattal dolgozó kutatással készítettünk el. Az eredmény? Meglepő zakózások, nagy esések és sok új arc, aki a jövőben átveheti az irányítást.
A dobogó nem, a celeblista élmezőnye átíródott
Hat tényezőt (ismertség, láthatóság, kedveltség, hitelesség, pénztermelő képesség és online jelenlét) vizsgáló, tavaly bevezetett módszertanunk alapján papírforma szerint alakult a dobogó. A címvédő Majka 2023-ban is elnyerte az év legértékesebb magyar celebje titulust. Ez azonban sokáig nem volt egyértelmű. Az énmárkáját tavaly csúcsra pörgető énekes-műsorvezető ugyanis a tavaly februári Forbes címlapsztorijában lengette be: kicsit visszavesz, ősszel négy-öt hónapra Las Vegasba költözik családjával.
Kíváncsian vártuk, a szünet hogyan befolyásolja ranglistás szereplését. Az őszből végül tavasz, a négy-ötből pedig egyetlen hónap lett, és mivel így a magyar közönségnek nem kellett huzamosabb ideig hiányolnia, Majka címvédő maradt. Az ózdi rapper listánk történetében másodszor végez a dobogó élén. A TV2 rendszeresen bombázza főműsoridős lehetőségekkel (a Sztárban sztár leszek! zsűrifeladatai mellett egy régi-új klasszikust, a Zsákbamacskát támaszthatta fel Pápai Jocival), a bulvár előszeretettel ír róla (úgy tűnik, a Curtis-sztoriban van még pár kör), és koncertjei is jól zenélnek (ahogy illik, most épp egy Budapest Park-os nagy show-ra készül).
Ahogy tavaly, idén is fej-fej mellett folyt a küzdelem a dobogó felső fokáért. A szintén kétszeres aranyérmes Sebestyén Balázs ismét a címlapok, sajtóemlítések és online mutatók terén maradt alul. A Celeb vagyok, ments ki innen! kisebb botránya sem tett jót a műsorvezető márkaegészségének, a róla szóló negatív töltetű tartalmak már majdnem túlsúlyba kerültek a pozitívakhoz képest. Ennek ellenére töretlen kedveltségét a reprezentatív kutatás is alátámasztja – és az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. országos, reprezentatív kutatása alapján idén is ő a legismertebb magyar celeb.
Rúzsa Magdi tavalyi pozícióját szintén tartva 2023-as összeállításunk harmadik legértékesebb magyar celebje. Ugyan a fiatalabb Spotify-közönséget még le kell kenyereznie, a magyar rádiós slágerlisták koronázatlan királynőjének nincs oka panaszra. Rúzsa alighanem minden lélegzetvételére elkel minden jegy (legutóbb februárban, a Budapest Arénában adott dupla koncertet – ez tőle nem szokatlan, de a magyar könnyűzenei előadók körében ritka), és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság kutatása szerint a tehetségkutatókból induló magyar énekesek között ő a legsikeresebb.
A legértékesebb magyar celebek 2023-as, jubileumi negyvenfős listájáért kattints ide! >>
Ugyan idén a dobogón nem, az élmezőnyben már látni nagyobb mozgásokat. A lista első felében a legnagyobb ugrást Csobot Adél produkálta, aki a huszadik helyről ugrott a kilencedikre. Till Attila is sokat javított tavalyi visszaeséséhez képest, hét pozícióval előrébb újra az első tízben köszönthetjük. A Valmar egyenesen szárnyal, egészen a tizenharmadik helyig jutott Valkusz Milán és Marics Péter duója, így ők lettek a legjobb helyezést elérő új belépők. Mellettük Kajdi Csaba Cyla (17. hely), Tóth Andi (20. hely) és Azahriah (23. hely) debütálása figyelemre méltó.
Érték, nem értékítélet
Celeblistánk, mint mindig, idén is üzleti- és márkaértékről szól. Arról, hogy egy vállalat marketingvezetőjének kihez érdemes fordulni, ha sikerre szeretné vinni cége termékét. Vagy éppen arról, hogy kit kell elhívni egy televíziós műsorba, ha nézettséget szeretne.
Mindennek természetesen eleme a mögöttes tartalom, a valódi teljesítmény és az üzenet is – azaz a „hagyományos” értelemben vett érték. De ez csak egy része a teljes képnek.
Kutatásunk nem értékíteletet mond, hanem énmárka-értéket számol. A hitelesség és a tartalmi igényesség mellett a celebek általános ismertségét, média- és online jelenlétét, kedveltségét, pénztermelő képességét is értékeljük. Hat kategória összesítésével határozzuk meg egy-egy szereplő Forbes-Celebindexét (FCI).
Az FCI számításához saját kutatásunk mellett az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. végzett reprezentatív felmérést a magyar lakosság 18-59 éves korcsoportjában, valamint a SentiOne online médiafigyelő platformmal és a HypeAuditorral közösen monitoroztuk a celebek aktivitását, követettségét és elérését. (A részletes módszertanért görgess a cikk végére!)
A hat dimenziót leíró FCI részeredményeivel jelenítjük meg a most megjelent augusztusi magazinunkban a celebek kategóriánként elért értékeit. A csúszkák méretéből válik egyértelművé, kinek mi az erőssége. Éttermeinek, a Costesnek és a Rumournak tavaly két Michelin-csillagot szerző Rácz Jenőt, listánk 15. helyezettjét például kifejezetten kedveli a közönség és a szakmai zsűri is értékelte a hitelességét és pénztermelő képességét. Nevét azonban még kevesebben ismerik az NRC reprezentatív kutatása szerint, így a tízes élmezőnybe idén még nem sikerült betörnie.
A Forbes-Celebindex (FCI)
A celebek részeredményeit hat szempont – ismertség, láthatóság, kedveltség, hitelesség, pénzteremtő képesség és online jelenlét – szerint, egytől tízig terjedő skálán osztályoztuk. Ezek átlaga az énmárkájuk értékét mutató Forbes-Celebindex (FCI).
- Ismertség: mennyire ismert a magyar lakosság körében?
- Láthatóság: milyen sűrűn „forgott” a neve a médiában (print és online sajtómegjelenések, címlapszereplések, tévés-rádiós jelenlét), mennyire volt az elmúlt egy évben beszédtéma?
- Kedveltség: mennyire „egészséges” az énmárkája – milyen arányban jelennek meg róla pozitív-negatív tartalmak, hozzászólások és mennyire kedveli a lakosság?
- Hitelesség: mennyire gondolja hitelesnek a lakosság? Van-e mögötte valódi teljesítmény és minőségi tartalom? Tudatosan ápolja és kezeli saját imidzsét, hitelesen képes közvetíteni egy márka üzenetét?
- Pénztermelő képesség: mennyire lehet vele műsort-újságot, termékeket és szolgáltatásokat eladni? Mennyire használja ki tudatosan a szereplő a pénztermelő képességét (saját üzleti tevékenység, támogatott tartalmak, reklámfelkérések mennyisége és minősége)?
- Online jelenlét: mekkora a követőbázisa és a saját, valamint róla szóló online tartalmak elérése? Milyen arányban tudja aktivizálni követőit (lájkok, kommentek, megosztások aránya)?
Borbás a leghitelesebb, Kasza zuhanásban, Schobert kibukott
Az összeállításban 2019-ben a tizedik helyen debütáló, idén a nyolcadik helyig menetelő Borbás Marcsit évről évre a legkedveltebb és leghitelesebb celebnek szavazza a közönség. Előbbi kategóriában tavaly ugyan Fördős Zé beelőzte, idén ismét nála landolt a két titulus. Az összesített bronzérmes, Rúzsa a második legkedveltebb, Zséda pedig dobogós. Kutatásunk alapján a nézők és a szakmai zsűri együttese Ördög Nórát és Sebestyén Balázst tartja a második és harmadik leghitelesebbnek.
Borbás Marcsi kiemelkedő pénzteremtő képességéhez nagyban hozzájárul, hogy idén is az általa ajánlott termékeket vásárolnák meg a legtöbben. Ezt a gasztroangyal is igyekszik kamatoztatni: áprilisban a YouTube-on népszerű Kertem videósorozatáról elnevezett natúrkozmetikumokat dobott a piacra. Illusztráció: Csuth Péter
Ha a kőkemény számokról van szó, pénztermelő képességét Kasza Tibi tudja a leginkább demonstrálni. A Challenge étrendkiegészítővel ráadásul saját malmára hajtja a vizet, így milliárdos árbevételével és adózott eredményével nem kérdés az üzleti siker. A hitelesség igen: a Gazdasági Versenyhivatal tavaly júniusban indított vizsgálatot vállalata ellen, és bár az ügyben még nincs verdikt, a műsorvezető márkaegészség-indexe esett. Ugyanígy a róla szóló online tartalmak elérése is csökkent – tavalyhoz képest tizenegy helyet hátracsúszva Kaszának idén a 16. pozícióval kell beérnie.
Hasonlóan nagyot, tíz helyet esett Rubint Réka (18. hely), akinek hirtelen kétszázezer követővel megugró Instagram-oldaláról húsvétkor cikkezett a sajtó. A lista abszolút negatív rekordját azonban férje, Schobert Norbi jegyzi: a Norbi Update adósságával és az ezt követő negatív médiahullámmal küzdő fitneszguru a tavalyi 19. helyezésével szemben
idén kiesett a legértékesebb celebek közül.
G.w.M, Berki Mazsi, Kulcsár Edina – hol vagytok?
A legkedveltebb-leghitelesebb kategóriák leckét tanítanak a celebeknek: ugyan sok út vezet a legértékesebb negyvenbe, és szenzációhajhász bulvárt etető profi celeb és sztárallűröket nélkülőzó, Instagram-tagadó sztár is jól megfér egymás mellett, sokan ezen a két szemponton hasaltak el. Hiába a sokszázezres követőtábor és a folyamatos figyelem, a kedveltségi-hitelességi mutatók épp ellentétesen arányosak az ismertséget és láthatóságot adó bulvárszereplésekkel.
A legnagyobb példányszámban eladott napilapok, heti sztármagazinok, valamint periodikusan megjelenő magazinok közel ezerkétszáz címlapjának szemléje épp ezt a feltételezést erősíti meg. A legkelendőbb témákat Berki Mazsi, Kulcsár Edina és G.w.M. szolgáltatta: Berki a címlapmegjelenések gyakoriságát pontozó összesítésünk első, Kulcsár harmadik, párja pedig negyedik helyezettje lett. A reprezentatív kutatás ugyanakkor a hitelességi-kedveltségi kategória legaljára sorolta őket. Kulcsár ezt a hátrányt még le tudta küzdeni, így a 32. helyig jutott – Mazsinak és G.w.M-nek nem sikerült a bravúr.
Az ominózus Szolnoki Palacsintafesztivál és utórengései ugyan már nem tartoztak a tavaly júliustól idén júliusig tartó kutatási periódusunkba, Azahriah a bulvárbotrány „segítsége” nélkül is simán a középmezőnyben landol. Sőt, Kulcsárék példája mutatja: a bulvárhős-szerep nem mindig kifizetődő. Illusztráció: Csuth Péter
A bulvársztárok legtöbbje megosztó, és ha a nagyvállalatok nem tartják profinak, és a közönség nagy része kifejezetten nem kedveli, megéri az adott szereplővel reklámozni a márkát?
A napi- és hetilapok szalagcímei között óvatosan kell lavírozni, és sokszor jobban jár, akiről egyáltalán nem írnak, mint akiről heti két címlapanyag születik.
Ez csak egy bevezető, a celeblista részletes értékeléseiért vedd meg az augusztusi magazinunkat! A legértékesebb magyar celebek mellett Balázsék-címlapsztorit, a rák ellenszeréért dolgozó Genomate-cégsztorit, Janikovszky János-villáminterjút és Sziget-ajánlót is találsz a nyár utolsó lapszámában. Lapozz bele most!
Részletes módszertan
Kétszáz fős gyűjtésünket a szereplők magazinos címlapmegjelenései, egyéb sajtótalálatai, közösségi médiás aktivitása és követőszámai alapján szűkítettük hatvan főre. Módszertanunk visszatérő eleme az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. reprezentatív kutatása a 18–59 éves magyar lakosság körében. A celebek ismertségét, kedveltségét, hitelességét, a „hagyományos” (magazinos, tévés) és közösségi médiás követését mérték, valamint rákérdeztek arra is, hogy a válaszadók megfontolnák-e az adott celeb által ajánlott termékek, szolgáltatások megvásárlását.
A SentiOne online médiafigyelő platform is segítette a hazai sztárok teljesítményének értékelését. A SentiOne az interneten (híroldalakon, fórumokon, blogokon, közösségi médiafelületeken és értékelőszájtokon) nyilvánosan közzétett, egy-egy celebről szóló összes magyar tartalom mennyiségét és érzelmi töltetét is figyelembe vette. Brand Health Index mutatójuk a vizsgált szereplőkről szóló tartalmak pozitív-negatív töltetének arányát – azaz énmárkájuk egészségét, kedveltségét – számolta ki. Egyedi algoritmusukkal pedig az egy-egy celebről szóló összes említés elérését, valamint facebookos-instagramos követőtáboruk interakcióinak arányát vizsgálták.
Kutatásunkhoz összegyűjtöttük a nyomtatott sajtós, rádiós és tévés megjelenéseket, valamint pontoztuk a címlapszerepléseket is: a hazai bulvármédia legnagyobb példányszámban eladott napilapjainak (Blikk, Bors), a heti sztármagazinoknak (Hot!, Story, Best, Kiskegyed, Blikk Nők, Meglepetés), valamint a periodikusan megjelenő magazinok (Nők Lapja, Nők Lapja Egészség, Nők Lapja Évszakok, Nők Lapja Szépség, Glamour, Cosmopolitan, Elle, Marie Claire, Joy) 2022. július 1. és 2023. június 30. között publikált kiadásait vettük figyelembe. A nagyjából ezerkétszáz címlap között megkülönböztettük a magazinos megjelenéseket (egy megjelenés tíz pontot ért), a heti bulvárlapok és napilapok vezető, közepes és kis anyagait (hetilapoknál öt, három és két pont, napilapoknál három, kettő, illetve egy pont járt egy-egy címlapos szereplésért).
A celebek Instagramját idén is megállás nélkül pörgettük: influenszerlistánkhoz hasonlóan a HypeAuditor segítségével mértük közönségük minőségét, valódiságát, növekedési trendjeit, és pontoztuk a követőtábor aktivitásának mutatóit (lájkok átlagos száma és tartalmak közötti eloszlása; hozzászólások átlagos száma, valódisága; a posztok potenciális elérése és megtekintése). Vizsgáltuk, hogyan teljesítenek a szponzorált tartalmak a személyes posztokkal szemben, továbbá a SentiOne mérte a fizetett tartalmak arányát is. A túl ritka vagy túl gyakori reklámtevékenység csökkentette az adott celeb üzleti sikerességét vagy hitelességét.
Végül a médiapiac képviselőiből, a hazai top márkák marketing- és kommunikációs igazgatóiból, reklámügynökségek vezetőiből álló húszfős zsűri és a Forbes szerkesztősége is pontozta a sztárok pénzteremtő képességét, láthatóságát, tartalmi profizmusát és hitelességét. A szakmai zsűri pontozásánál szűrtük a korábbi, vagy jelenleg is aktív szerződéses viszonyból adódó torzító hatásokat.
A szakmai zsűri tagjai
Vállalatok:
Horváth Bence – marketingigazgató, Mercedes-Benz
Lángi Dorottya – marketingmenedzer, Triumph International
Varga-Nagy Eszter – kommunikációs igazgató, Heineken
Veres Katinka – kommunikációs menedzser, Paramount CEE
Vida Annamária – szenior marketingmenedzser, The Coca-Cola Company
Reklámügynökségek:
Balatoni Zsófia – alapító ügyvezető, Uniomedia Communications
Borókai Fanni – alapító-tulajdonos, Florence Lifestyle Agency
Forgács Mariann – alapító-tulajdonos, BeSocial
Hajagos Rita (és csapata) – tulajdonos, Red Lemon Media
Hadacs Bálint – közösségimédia- és tartalommenedzser, Mito
Média:
Akovács Éva – főszerkesztő, Nők Lapja
Farkas Anikó, Szabó Zsófia – kommunikációs specialisták, SentiOne
Hermann Irén – főszerkesztő, Kreatív
Kende-Hofherr Krisztina – alapító-tulajdonos, TMC Management
Kolosi Péter – programigazgató, vezérigazgatóhelyettes, RTL
Pácsonyi Daniella – digitális lapigazgató, Central Médiacsoport
Szalay Dániel – alapító-főszerkesztő, Media1.hu
Takács Gabriella – főszerkesztő, Story, Best, Meglepetés
Várhelyi Zoltán – Sztárvilág-rovatvezető, Blikk
Vida Ferenc – főszerkesztő-helyettes, Elle
Bánáti Anna – vezető szerkesztő, Forbes-listák
Fekete Emese – vezető szerkesztő, Forbes magazin
Gólya Ági – újságíró, Forbes
Kis Judit – újságíró, Forbes
Knittel Martin – újságíró, Forbes
Madzin Emília – újságíró, Forbes
Nagy Nikolett – közösségimédia-szerkesztő, Forbes
Tiefenthaler Eszter – vezető szerkesztő, Forbes Life
Vaszkó Iván – szerkesztő, Forbes.hu
Zsiborás Gergő – vezető szerkesztő, Forbes.hu