Egy házaspár nem bírta, hogy nem tudnak hová szórakozni járni, utazni a kutyájukkal, vállalkozást indítottak a kutyabarát helyek nyilvántartására. Az októberi Flow-n meséltek nekünk.
Egy ügyvédnő és egy reklámszakember 2011-ben hozták el első közös kutyájukat egy menhelyről. A nagytestű ebbel különösen nehéz volt étterembe, szállodába járniuk. Eleinte csak egy gyűjtőoldalra tették le a kezdő egy millió forintot, amennyibe a weboldal, a grafika és a reklám került, de hamar kiviláglott, több lesz ez annál. Amikor egyre több, magát kutyabarátnak tartó vendéglátó egység jelentkezett be, hogy szeretne szerepelni a Kutyabarat.hu oldalon, amelynek látogatottsága pedig folyamatosan nőtt, Sziládi-Kovács Tibor és felesége, Dr. Sziládi-Kovács Hajnalka érezték, van létjogosultsága az ötletüknek. Ma átlag 100 ezres havi látogatottságot érnek el.
Az is az elején vált egyértelművé, hogy ez nem csak egy hobbiprojekt lesz munka mellett, kellett neki tisztességes üzleti terv is, és hogy a kutyabarát helyek felpakolása mellett legalább olyan fontos a misszió (a felelős kutyatartás népszerűsítése), amibe belevágtak. „Sok üzemeltető tőlünk kérdezte, mi kell ahhoz, hogy kutyabarátok legyenek, mi pedig utánajártunk és legnagyobb meglepetésünkre kiderült: semmi különös, a kutyabarát hozzáállás mellett egyszerűen csak be kell tartani a meglévő szabályokat” – mondta az ügyvédi hátterét már a kezdetekben használni tudó Hajnalka.
Sziládi-Kovács Tibor és Sziládi-Kovács Hajnalka (Fotó: Orbital Strangers)
Merthogy a magyar jogszabályok nem ismerik a kutyabarát kifejezést és annak ellenkezőjét sem. Az ebeket nem beengedni vágyók maguk dönthetnek úgy, nem engednek be négylábúakat az ajtón. Aki viszont mégis, annak csak arra kell ügyelni, hogy az állatok csak a vendégtérben tartózkodhatnak, így a konyhába vagy élelmiszerraktárba nem mehetnek be – de oda az embervendégek sem.
Hajnalka és Tibor fő állásaik mellett üzemeltetik a weboldalt, ahol jelenleg egy alkalmazottjuk van. A vendéglátó egységektől egyszeri és jelképesnek mondható díjat (5-10 ezer forint, a vállalkozás nagysága szerint) szednek, valamint az évente megrendezésre kerülő „Év kutyabarát helye” pályázat nevezési díjából, és rendezvények szervezéséből tartja el magát a vállalkozás (évi átlag egy millió forintos bevételük van). Emellett a szerzett kapcsolati tőke, ami hozadékként jelentkezik, ezt mindketten saját vállalkozásaikba is tudják kamatoztatni.
Az évek során kibővült a Kutyabarat.hu oldal is: már nem csak éttermeket, szállodákat sorolnak fel, de kutyabarát szolgáltatókat, boltokat, múzeumokat, legújabban pedig munkahelyeket is. (Jelenleg 245 vendéglátóegység, 78 szállás, 34 munkahely, 18 üzlet és 6 múzeum van fent, hetente egy-két új hely kerül fel.) Mindemellett a honlap saját tartalmat is szolgáltat (hírek, hasznos információk, publikációk), illetve társadalmi misszióként a felelős kutyatartás népszerűsítése érdekében kampányokat, projekteket szerveznek. A következő lépésük a webshop lesz, ahol kutyabarát üzenetekkel ellátott ajándék- és használati tárgyakat árulnak majd.