Richard Branson, a Virgin Group légitársaságok alapító-cégvezetője magánszigetét ajánlotta fel hitelbiztosítékként, a brit és az ausztrál kormányoktól piaci alapon vár kölcsönt. Az ausztrál kormány már vissza is dobta az ötletet, így csődvédelmet kért az ottani leánycégük.
Kormányzati segítségre lesz szüksége Richard Branson brit milliárdos cégcsoportjának, a koronavírus-járvány okozta gazdasági visszaesés komolyan érinti a Virgin Atlantic-et és a Virgin Australiát is.
A milliárdos alapító hétfőn beszélt arról, hogy a légitársaságinak segítséget kell kérnie az Egyesült Királyság és Ausztrália kormányaitól, hiszen a világjárvány miatt befékezett a turimzus, egyelőre még azt sem lehet megmondani, meddig kell a földön tartani a Virgin gépeit.
A munkavállalóknak írt levelében Branson arra is kitért, hogy már csak a British Airways-zel és a Quantas légitársasággal vívott verseny miatt is fontos, hogy a Virgin túléljen. “Ha a Virgin Australia eltűnik, a Quantas monopolhelyzetbe kerül az ausztrál piacon.”
A kérés nem hatotta meg az ausztrál szövetségi kormányt, mint kiderült a piac második legnagyobb szereplőjeként a Virgin Australia csődvédelmet kért, Branson befektetőket keres és biztosította a munkatársait, a cégnek még nincs vége. Az ausztrál leánycéget 5 milliárd dolláros hitelállomány is nyomja, nem lesz egyszerű újraszervezni.
A milliárdos komolyan gondolta, hogy segítséget kér, de nem támogatást, hanem kormányhitelt szeretett volna kicsikarni, biztosítékként ugyanis saját magánszigetét, a karibi térségben található Necker-szigetet ajánlotta fel. A BBC szerint Bransonnak 500 millió fontra volna szüksége, és piaci alapon szeretne megállapodni a londoni kormányzattal, egyelőre nincs köztük megállapodás.
Branson amúgy válaszolt az őt ért kritikákra is: újfent azt hangoztatta, nem adóoptimalizálási okokból hagyta el Nagy-Britanniát, feleségével együtt beleszerettek a Brit Virgin-szigetekbe.
A milliárdos azt is felhozta, hogy a példátlan válságban egyre több légitársaság kér és kap is állami segítséget. Ha ez nincs, akkor kisebb lesz a verseny, ráadásul százezrek veszíthetik el a munkájukat.
Az Air Transport Association (ATA) múlt héten azzal számolt, a 2019-es felére, 314 milliárd dollárra eshet idén a légiipar bevétele.
Az amerikai és európai kormányok máshogy próbálják menteni a légitársaságokat. Az amerikai szereplők a kormány mentőcsomagjából több tízmilliárd dollárhoz jutnak. Európában ugyanakkor nem jellemző az ehhez hasonló iparági mentőcsomag, ehelyett a kormányok bértámogatással és kedvezményes kölcsönökkel kezelik az ágazat egyes szereplőinek problémáit.