Technológiai malőrök, kiberbűnözés, természeti katasztrófák – a cégvezetők többsége úgy gondolja, hogy a jövőben szembe kell néznie válsághelyzettel és majdnem 70 százalékuk már meg is tapasztalt ilyen esetet. Erre vonatkozó tervvel azonban 29 százalékuk egyáltalán nem rendelkezik – derül ki a PwC 2019-es globális válságfelméréséből, amely 2084 vezető tisztségviselővel folytatott beszélgetés alapján készült különböző méretű szervezeteknél, 25 iparágban, 43 országban.
A kutatásból kiderül, hogy a cégvezetők nem ringatják magukat naiv tévképzetekbe, így csaknem az összes megkérdezett cégvezető (95 százalék) számít arra, hogy vállalata a jövőben válsághelyzetbe kerülhet, 69 százalékuk pedig úgy nyilatkozott, hogy már keresztülment valamilyen krízisen az elmúlt öt évben.
A leggyakoribbak a pénzügyi likviditással és a technológiai hibákkal kapcsolatos válságok, ezek a válaszadók 23 százalékánál már előfordultak.
Az 5000 vagy annál több alkalmazottat foglalkoztató cégeket érintő válsághelyzetek leginkább a kiberbűnözéssel (26 százalék), a természeti katasztrófákkal (22 százalék) vagy a vezetők általi (17 százalék), illetve etikai vétségekkel (16 százalék) kapcsolatosak, beleértve a csalást, a korrupciót és más vállalati visszaélést.
A felmérés 19 lehetséges válságot kiváltó tényezőt vizsgált, amelyek hét nagyobb kategóriába sorolhatók: operatív, technológiai, humanitárius, pénzügyi, jogi, humántőke és hírnévvel kapcsolatos válság. Ezek közül a legtöbb cég által átélt típus a működési, tehát operatív válság, ez már 53 százalékukat elérte legalább egyszer. A technológiai problémákkal és a kiberbűnözéssel kapcsolatos technológiai válságot a válaszadók egyharmada említette, ezt követi szorosan a humanitárius (29 százalék) és a jogi (28 százalék) válságkategória.
Forrás: PwC 2019-es globális válságfelmérése
A felmérés eredményei alapján a vállalatok a következő lépésekkel képesek versenyelőnyt teremteni válság idején:
- Még a válság bekövetkezte előtt rendeljünk megfelelő költségvetési forrásokat a válságkezeléshez.
- Legyen kipróbált folyamatunk ezekre az esetekre.
- Alkalmazzunk tényalapú megközelítést – és vonjuk be a legfontosabb érintetteket.
- Végezzünk okfeltáró elemzést – majd kövessük is nyomon azt.
- Cselekedjünk csapatként és ragaszkodjunk vállalati értékeinkhez.
Fotó: Robert Metz / Unsplash