Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

A könyörületesség az üzleti életben is kifizetődhet

A könyörületesség, mint a megengedő gondviselés egyik fajtája nemcsak mások iránt, hanem saját magunkkal szemben is értendő – mondja Liz Hall. A mindfulness szakértője szerint ezeket a fogalmakat az üzleti életbe is be lehet építeni. 

Nemrégiben a CHN (Coaching Határok Nélkül) vendégelőadója Liz Hall brit coach, mindfulness szakértő volt. Bátran mondhatjuk a mindfulness ma divat. Sokan beszélnek róla, sokan már ki is próbálták, és utána is előszeretettel alkalmazzák, divat vállalati napokra behozni, mint népszerű újdonságot a stresszmentes munkakörnyezet, a tudatos és fókuszált vezetés megteremtése érdekében. A mindfulness elterjedtségének köszönhető, hogy ma már annak eredményeit kutatják, mert meg akarják érteni népszerűségének titkát.

A mindfulness tudatos, éber figyelmet jelent, vagyis azt, hogy ítéletektől mentesen igyekszünk befogadni a jelen történéseit – nyitottan és együttérzéssel figyeljük a világot. A jelent tudatos megélése azt is jelenti, hogy magunk irányítjuk az életünket.

2014-ben az angol parlamenti pártok egybehangzó konszenzussal egy Parlamenti Mindfulness Munkacsoportot hoztak létre Mindfulness Initiative (MI) néven. 2015-ben az MI egy jelentést publikált, amelyben ajánlásokat fogalmazott meg a mindfulness alkalmazását illetően az igazságszolgáltatás, az egészségügy, az oktatás és a munkahelyek számára. A legfrissebb, 2016 októberében napvilágot látott tanulmány kifejezetten a munkahelyi alkalmazásokból hoz példákat és mutat be esettanulmányokat olyan cégek közreműködésével, mint a British Telecom, a GlaxoSmithKline, a McKinsey, a General Electric, az HSBC vagy a Jaguar Land Rover.

Advertisement

A budapesti workshop kezdetén Liz egy megjegyzésre már rögtön elismerte, igaz, amit hallottunk róla, – hisz ezért hozta el a CHN Budapestre ezt a témát -, igen, „a csapból is a mindfulness folyik”, ám attól még nem rossz.

liz_hall

Liz Hall, coack és mindfulness szakértő. Fotó: CHN

Először oszlassuk el a tévhiteket. A mindfulness nem kötődik valláshoz és nem meditáció (bár tartalmazhat meditációs elemeket), nem kell hozzá lótusz ülés, sem csukott szem, nem elméleti filozófia, nem misztikum, hanem maga a gyakorlat, ami hatással van tudatosságunkra, ezáltal önismeretünkre és közösségi jelenlétünkre is.

Mert mi is az a mindfulness? Nem New Age találmány, legalább 2500 éve jelen van. A buddhizmusban, a kereszténységben is egyaránt megtaláljuk. Jon Kabat-Zinn stresszkezelési programja révén, 1979-től került szélesebb körben ismertté. „Ítélkezés nélküli szándékos, fókuszált figyelem, különös tekintettel a jelen pillanatra.” (Kabat-Zinn)

„Az a nem ítélkező állapot, amelyben az egyén gondolatainak, érzelmeinek, tapasztalásainak pillanatról pillanatra magas szinten, vagy teljesen tudatában van.” (Merriam – Webster)

Amit Liz Hall a mindfulness ezer éves hagyományaihoz hozzá tett az, hogy kutatásokra alapozva beszélt és tanított, és idézte a legfrissebb eredményeket, amik által jobban reflektorfénybe állította a mindfulness alkalmazásának érdemeit. Ma már tények támasztják alá, hogy rendszeres napi 10-15 perces mindfulness gyakorlattal a lelki megerősödéshez pénzügyi előnyök is társulnak. Olyan bizonyított dolgokról beszélünk, mint kisebb stressz, pihentetőbb alvás, kevesebb munkahelyi hiányzás stressz okozta betegség miatt, kiegyensúlyozottabb lét több önbizalommal és önbecsüléssel, több kreativitás és innováció, az egyén jobban képes önmagát menedzselni, gyorsabb, racionálisabb és jobb döntésekre lesz képes – és még sok más is előjött a parlamenti vizsgáló bizottság megbízása alapján végzett „Building the Case for Mindfulness in the Workplace” kutatásból. További részletek itt olvashatóak: http://www.themindfulnessinitiative.org.uk/building-the-case

Így néz ki egy gyakorlat 

Liz workshopja egy kis gyakorlattal indult, ami a test-tudatosságon keresztül. A légzésre figyelés technikájával felkészíti a résztvevőket a testi lét és figyelem tudatosítására. Ez a gyakorlat egy lenyugvást, elfogadást, megérkezést hoz abba a pillanatba, ahol éppen vagyunk. Majd később több gyakorlat is bemutatásra került, amik a stressz csökkentést szolgálták, és megtanultuk, hogy a mindfulness nemcsak a saját stressz csökkentésünkre alkalmas, hanem a szervezeteknél a vezetők, a munkatársak és az ügyfelek életében, és kapcsolataikban egyaránt képes változást létrehozni, javítja a döntéshozatal minőségét, növeli a rezilienciát.

A testre figyelés (body scan) után Liz módszerében a következő lépés a „szeretetteli kedvesség meditáció” (Loving Kindness Meditation) volt. Ez az „én” és a „mi” elfogadására, a bizalom és a biztonság megteremtésére irányul: fogadjuk el saját magunkat olyannak, amilyenek vagyunk, fogadjuk el magunkat a többiekkel együtt olyannak, amilyenek vagyunk, érezzük magunkat biztonságban, teremtsük meg az önsanyargatás nélküli létet, akkor is, ha mi, vagy akár mások, „nehéz esetnek” hisszük magunkat és oly gyakran túlzott önkritikával illetjük működésünket. Egyéni és csoport szinten ez a megengedő és elfogadó gondolkodás és szemlélet önmagában is pozitív eredményeket hoz.

Itt jelenik meg új, de hétköznapi elemként beiktatva az együttérző könyörületesség. Ez fontos része a folyamatnak. A magyar nyelvben, az üzleti életben, ezt a szót nem használjuk. A szó mindfulness jelentése alapján viszont a jó vezető (és a jó munkatárs, a jó csapattag) egyik fontos tulajdonságának kell tekintenünk! A szó a másik emberrel való együtt érzésre és együtt cselekvésre is utal. „Érzékenység a másik ember szenvedése, nehéz helyzete iránt, amely azzal az elkötelezettséggel társul, hogy próbáljuk enyhíteni azt.” (Dalai Láma).

Liz Hall szerint a könyörületesség, mint a megengedő gondviselés egyik fajtája nemcsak mások iránt, hanem saját magunkkal szemben is értendő és a másoktól érkező együtt érző, jóindulattal átitatott könyörület elfogadását és befogadását is jelenti. Ez önmagunkra kivetítve így néz ki:

  • Mindfulness – a tudatos jelenlét;
  • Közös emberi mivoltunk megélése (common humanity) – szemben az elszigeteltséggel;
  • Kedvesség magunkkal szemben (self-kindness) – szemben az önítélkezéssel, önsanyargatással

Liz Hall együtt érző mindfulness modellje a F E L T névre hallgat. A modell a szervezetekben az együttműködő vezetés modelljeként is alkalmazható. Olyan vezetőkhöz és emberekhez szól, akiknek fontos, hogy legyen egy   struktúra, amit követni tudnak. Néhány szóban a modell alkalmazásáról és magáról a folyamatról:

Focus – Explore&Embrace – Let be/Let in/Let go – Transform

F: Fókusz, figyeljünk arra, amit fel akarunk fedezni, meg akarunk tudni (magunkról, érzéseinkről, gondolatainkról, valamilyen témáról, stb).

E: Felfedezés, érdeklődés, kíváncsiság (explore), befogadás (embrace) az iránt, ami vagy aki „figyelmet kér” a folyamat során. Ez egy olyan folyamat, ami a testünkben keletkezett érzéséket (szín, illat, méret, érzelmek, stb.) azonosítja. Vagyis „megtestesítjük” gondolatban az adott dolgot, majd megvizsgáljuk, mindez mit mond nekünk, mit jelent számunkra. A befogadással pedig ítélkezés mentesen fordulunk felé, kedvesen, könyörületességgel „dajkáljuk”, elfogadjuk úgy, ahogy van.

L: Megengedés, beengedés, elengedés, , vagyis elengedni mindazt, ami már nem szolgál minket, hagyni, hogy megtörténjen valami, ami éppen beengedést kér az életünkbe, kéri a figyelmünket.  Azután hagyni elmenni vagy bejönni vagy megtörténni.

T: Átalakítás, átalakulás, ami a változás maga. Annak vizsgálata, hogy megjelennek-e új dolgok az átélt folyamat részeként, megváltoznak-e az értékeink, felbukkannak-e új utak, új lehetőségek.

A modellt, mint páros feladatot a workshop során a gyakorlatban is kipróbáltuk és meglepő felismeréseket hozott. A saját tapasztalat a legjobb bizonyíték arra, hogy valami működik – ez esetben is igaz. Az egyénen túl, sok üzleti, szervezeti esetre használható mindfulness megközelítés. Liz Hall használati utasítása: azonosítsuk az esetet, majd alkalmazzuk valamelyik mindfulness gyakorlatot. Ha rendszeresen alkalmazzuk biztos, hogy jobban tudjuk megélni és élvezni a pillanatot, a mi élet pillanatainkat. Ha jelen vagyunk a pillanatban, akkor tudunk alkotni, kreatívan működni, akkor fog nőni egyidejűleg az egyéni lét és a társas összetartozás érzése és élménye.

Dr. Gogolák Zoltán
coach, szervezetfejlesztési tanácsadó

 

A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlen tükrözi a Forbesét.

Liz Hallt a Coaching Határok Nélkül (CHN) hozta el Magyarországra. A szervezet öt éve, havi rendszerességgel szállít neves nemzetközi előadókat Magyarországra mindazoknak, akik vezetőként vagy emberként fejlődni akarnak.

 

 

Mehettem volna akárhova a világon, és úgy döntöttem, hogy ide szeretnék jönni, Magyarországot választottam.