A metaverzumhoz kapcsolódó kereskedelmi oltalmat kért a FIFA több olyan témában, aminek semmi köze a focihoz. Szakértőt kérdeztünk, mire gondolhatott a költő.
Ugyan a nemzetközi foci már mélyen benne van a kriptovilágban, a világfutballt összefogó FIFA oldaláról pár szponzoráción kívül még kevés a kézzel fogható lépés. Egy friss védjegyoltalom iránti kérelemben azonban érdekes sorokat találni.
Egy washingtoni székhelyű szabadalmi ügyvéd (és Twitter-profilja szerint asztrofizikus is) kirakta közösségi felületére, hogy a FIFA beadta kérelmét az Egyesült Államok Szabadalmi és Védjegy Hivatalához több oltalom miatt a 2026-os világbajnokságra. Ebben vannak könnyen értelmezhető dolgok, mint divatáruk, sportfelszerelések és virtuális javak kiskereskedelme, akár a metaverzumban, mert a FIFA ott is akar majd árusítani 2026-ban.
Pár sorban ennél érdekesebb dolgokra lehet bukkanni:
- pénzügyi és monetáris szolgáltatások nyújtása,
- virtuális tőzsdei kereskedés, valamint
- digitális-, virtuális- és kriptovalutatőzsde.
És ez mit is jelent?
Nem tudni pontosan, mire gondolt a FIFA, a témában angolul sem jelentek meg nagyon elemzések arról, milyen tevékenységekkel készülhet a szervezet 2026-ra. Azt tudni, hogy egyre mélyebbre akar nyúlni a kriptovilágba:
- a Crypto.com az idei, katari világbajnokság egyik szponzora,
- az Algorand nevű decentralizált fejlesztői platform lett a FIFA hivatalos blockchain-partnere, ők fejlesztik a FIFA kriptontárcáját is és
- hangsúlyozza, hogy be akar lépni a metaverzumba, ezt készíti elő a friss beadvány.
A fentiekből az első kettő jól érthető folyamat. Az egyik a szponzoráció, (amiről itt írtunk részletesen), a másik egy már bőven felmerülő fogyasztói igény, a blockchain-alapú szolgáltatások fejlesztéséhez kapcsolódik. A harmadik pedig egy jól hangzó szlogen: sok nagy cég tart a metaverzumba anélkül, hogy (a fogyasztókkal együtt) bármilyen elképzelésük lenne, mit is jelent a metaverzumban létezni.
A mostani védjegykérelemben viszont olyan dolgokat olvasni, amik eddig távol álltak a FIFA-tól. Feltételezni ugyanakkor lehet, hogy mire gondol a költő.
„Ez úgy működik, hogy első körben levédenek mindent, ami eszükbe jut”
– magyarázta lapunknak Szabados Gábor sportközgazdász azt a szinte természetes eljárást, hogy egy cég sokkal nagyobb, bővebb körben védet le védjegyeket, tevékenységeket, mint kellene.
Azt is, aminek semmi köze hozzá
Ahogy a szakember hangsúlyozta: a világbajnoksághoz hozzá lehet kapcsolni számtalan terméket és szolgáltatást is, amelyeknek amúgy semmi köze nincs a focihoz. „Ha megnézed, számtalan promóciót, akciót látni a boltokban, amik nem használhatják sem a világbajnokság, sem a FIFA szavakat, sőt, még a focihoz sem kapcsolódnak, de megpróbálják egy szlogennel hozzákötni magukat az eseményhez.”
Szabados szerint a FIFA már előre levédi magának a pénzügyi szolgáltatások egyes területeit, amiket aztán a világbajnokság előtt értékesíthet a pénzügyi szolgáltatóknak. „Képzelj el egy Világbajnokság 2026 nevű biztosítási konstrukciót. Mondjuk azzal a feltétellel, hogy a világbajnokság ideje alatt bármi történik a lakásoddal, akkor jobb feltételekkel fizet a biztosító.
Ez egy pénzügyi szolgáltatás, amit úgy kötnek hozzá a vb-hez, hogy igazából semmi köze nincs a játékhoz, mégis behúzhat sok rajongót.”
Ugyanez működik, ha például indítanak egy „VB 2026 Alap” nevű befektetési alapot, amibe a rendezőországok részvénypiaci eszközeit gyűjtik. Ez esetben sem a FIFA akar konkrét pénzügyi szolgáltatást nyújtani, csak előre megágyaz a lehetőségnek, hogy a jogot értékesítse a piacon – amely jog Szabados szerint lehet, hogy négy év múlva sokkal többet ér majd, mint idén.
Kriptotőzsdét indít a FIFA?
Homályosabb a kriptós rész, „a virtuális tőzsdei kereskedés” és „digitális, virtuális és kriptovaluta tőzsde” kitételek. Jelenleg nincs olyan eszköz a FIFA-nál, aminek megvásárlásához, birtoklásához bármilyen, szigorúan blockchain-alapú rendszerre lenne szükség. A FIFA azonban többször hangsúlyozta: készül a metaverzum világára, igyekezne minél több fogyasztót és use case-t átvinni a virtuális világba.
Szabados szerint hasonlót látunk a kriptós kitételek terén is:
a FIFA előre megágyaz a lehetőségnek, hogy a digitális eszközök kereskedési jogait eladja külső szereplőnek.
Nem véletlen, hogy a Crypto.com, a forgalomra a világ egyik legnagyobb, centralizált kriptotőzsdéje a torna egyik szponzora.
NFT-k és fan tokenek
Ha mindezt összekapcsoljuk az Algoranddal és a Crypto.commal, több lehetőség nyílik ki. A FIFA a nemzeti szövetségekkel, a klubokkal és a játékosokkal ellentétben például még nem foglalkozott NFT-kkel, nem adta ki a saját nagy pillanatait, klasszis játékosait tokenizált kártyák formájában. Az Algorand ökoszisztémájában azonban több NFT- applikáció van, a platformon több eszköz is elérhető, amelyekkel az NFT-technológia előnyei kihasználhatók. A FIFA így könnyen lehet, hogy egy későbbi NFT-piacnak ágyaz meg.
Úgyszintén a kriptotőzsdei rész ágyazhat meg például a fan tokenek értékesítésének is. A fan tokenekről itt írtunk részletesebben, egyetlen céljuk, hogy a birtokosaik kisebb horderejű, de a klubbal, szövetséggel kapcsolatos kérdésekben szavazni tudjon. A FIFA nem rendelkezik semmi hasonlóval, de ha nyújthat kriptotőzsdei és ahhoz kapcsolódó pénzügyi szolgáltatásokat, akkor máris megteheti, vagy azt kiszervezheti másnak.
És ezzel ágyazhat meg annak a tevékenységnek is, hogy szabadon válthasson hagyományos valutákat kriptovalutákra, azaz hogy minden egyes termékük és szolgáltatásuk megvásárolható legyen digitális eszközökkel is.
Borítókép: Gianni Infantino, a FIFA elnöke sajtótájékoztatót tart.