Sandstone
Fotó: Sandstone
Üzlet

A címkékre bátran kiírták, hogy Made in Hungary

Bagi László
2022. február 03. 3 perc olvasás

A Sandstone az ezredforduló kultikus túraruhamárkája volt Magyarországon. A korábbi sikerek ellenére az utóbbi tíz év nem a csúcstámadásról szólt, így az alapítók tavaly eladták a márkát. Sárközy Mihály, a Mountex egyik tulajdonosa még egy éve sincs, hogy megvásárolta a céget, de már hazahozta a gyártást, és részben újrahasznosított anyagokkal állítja új pályára a jó nevű márkát.

„Na, hát ennyi, és jó volt a cikk, én kb. 20-25 éve gyűröm a tőlük vásárolt sídzsekimet és még mindig tökéletes!” – valahogy így zárta egyik levelét néhány nappal ezelőtt Fekete Emese kolléganőm, a magazin vezető szerkesztője, miután nyomdába küldtük a lapot. Az említett sídzseki az első modellek egyike lehetett.

Magyarországon a nyolcvanas években nem volt magashegység – ez mit sem változott –, így azt gondolhatnánk, hogy mászók sem igen voltak. De ha valaki sziklát akart mászni, azt a vasfüggöny sem állíthatta meg. Kicsi, összetartó közösség volt ez, akiket összehozott az is, hogy a hiánygazdaságban nehezen jutottak jó minőségű nyugati túrafelszereléshez, amihez meg igen, az jó drága volt. Mindezt Nagy Zsolt is jól tudta, hiszen nemcsak mászó volt, de övé volt az egyik első túrabolt az országban.

A Vadvidék 1989-ben nyílt meg Budapesten, mind az öt négyzetméterét a mászásnak szentelve.

Nem sokkal később, a kilencvenes évek elején ismerte meg feleségét, Egyed Andreát, akinek első diplomája ruhaipari mérnök volt, ráadásul az édesanyjának volt egy komoly, ötven fővel üzemelő varrodája egy kis Vas megyei faluban. Jánosházán régóta foglalkoztak nyugati bérmunkával, a varrónők jól képzettek voltak, így adta magát a gondolat, hogy elindítsanak egy saját, hazai gyártású, szélesebb körnek elérhető túramárkát.

Balra Sárközy Mihály, a Mountex egyik tulajdonosa, mellette Nagy Zsolt, a Sandstone márka alapítója. A régi és az új tulajdonos együtt dolgozik a magyar túramárkán.

De a technikai termékek nem véletlenül drágák, minőségi alapanyag és sok tudás kell hozzá. Kezdetben ezért viszonylag egyszerűen előállítható termékekkel, pólókkal, rövidnadrágokkal indultak, ekkor még márkajelzés nélkül. Nem sokkal később aztán – a németországi homokköves mászások tiszteletére – megszületett a Sandstone márkanév is, amit rögtön le is védtek, 1996-ban pedig elindult a cég. „Sose tagadtuk le, hogy magyar márka, de nem is promotáltuk. A kilencvenes években volt egy beidegződés, hogy ha te Magyarországon csinálsz valamit, az jó nem lehet.”

A Sandstone történetéről és a Mountexről további részleteket tudhatsz meg lapunk februári portrécikkéből. Lapozz bele itt, és keresd a postaládádban vagy az újságárusoknál!