Év végén kerülhet a boltokba a BMW által megálmodott városi kétkerekű – 20 kiló, jogsi se kell hozzá, 35 km/óra a csúcssebessége. Mondjuk azt is, mennyibe fog kerülni.
A patinás bajor autógyár új pedelec típusú városi kétkerekűvel lép a piacra. A pedelec lényege – nem összekeverendő az e-bicajjal -, hogy elektromos rásegítést ad a bringásnak. Csakhogy a Motorroad X2 City valójában nemis egy pedelec, csak a szabványok tekintetében sorolható – erős jóindulattal – be ebbe a kategóriába. A BMW új városi járműve inkább nevezhető villanrollernak, hiszen például pedál sincs rajta.
A BMW Motorroad X2 City – 2017 végén lehet már rendelni belőle.
Biztonsági okokból 6 km/ó feletti sebességnél aktiválódik csak a villanymotor (lendületesen neki kell indulni), de a rásegítést bármikor ki lehet kapcsolni – vagy vissza lehet váltani egy magasabb fokozatról. A kormányon öt sebesség közül választhatunk: 8, 12, 16, 20 és 25 km/óra. A pedelechez hasonlóan 25 km/órás sebességnél automatikusan lekapcsol a motor (ha csökken a sebességünk, újra rásegít). A pedelec azért volt viszonyítási alap a BMW-nek, mert olyan egyszerűen használható városi járművet akartak alkotni, amihez nincs szükség jogosítványra (így persze a potenciális vevőkör is jóval szélesebb). Ez amúgy a magyar szabályozásban már meg is akad: a motorteljesítménye miatt ugyanis ez a modell már segédmotoros kerékpárnak minősül idehaza, vagyis jogsi nélkül nem vezethető.
A célcsoport: a 14 évnél idősebb városiak, akiknek a saját autó és/vagy a tömegközlekedés mellett kiváló alternatíva a villanyroller a kisebb távokra vagy a napközbeni városi rohangálásra. A gyártó szerint külön védőruházatot nem igényel a használata, de a bicajokhoz hasonlóan bukósisakot érdemes felvenni (és a biztosítást is ajánlják a gépre, noha erre a kategóriára nem minden országban kötelező).
14 éves kor felett bárki vezetheti – jogis nélkül is.
Széles kerekek és sárhányó – mostoha útviszonyokra is kiválóan alkalmas a használata.
25 km/óránál lekapcsol a villanymotor
A BMW szerint a gép maximum 35 km/órával képes száguldani, vagyis nagyjából annyit tud, mint egy jól megtekert városi bicikli jobb minőségű útszakaszon. Egy 408 wattos lítium-ion aksi ad energiát az elektromos motorhoz, amire a gyártó 48 hónapos garanciát vállal, és amit egy háztartási aljzatból is fel lehet tölteni, a BMW szerint 2,5 óra elég hozzá. Fontos érv mellette – akárcsak a pedeleceknél – hogy nincs károsanyag-kibocsátása.
A merev vázra két szélesebb gumikerék került, a bajor mérnökök arra is gondoltak, hogy egy ilyen gépnek Budapesten is tudnai kell mennie kényelmesen. Szélesek a sárhányók is, és persze minden vízálló – a cél az volt, hogy esőben is speciális ruha nélkül használható legyen. Viszonylag nagy féktárcsákat kapott elől és hátul is – hátul a piros lámpa össze van kötve a fékkarral, automatikusan világít, ha lassítunk.
Apropó, az egész canga súlya így is csak 20 kilogram, ami több mint egy átlagos városi bicajé, de például messze elmarad a budapesti közbringarendszerben használt 26 kilós bubiktól.
A kormányrúd teleszkópos, 1,60 és 1,90 közötti magassággal kényelmesen használható. A biztonság kedvéért egy microUSB portrnak is sikerült helyet szorítani, ha valaki akarja, menet közben rádughatja a telefonját is tölteni.
Érdekesség üzleti oldalról, hogy a villanyrollert a BMW nem fogja árusítani a szalonjaiban, külön megállapodott egy nagy német fitnesszgép- és bicajkereskedő-óriással, a többek között a Kettler, Bulls, Pegasus és a Hercules márkák képviseletét is ellátó ZEG kereskedelmi társulással – és online is lehet majd rendelni belőle. A boltokba év végén kerülhet a modell, és egyelőre nincs hivatalos ár, de a kiszivárgott hírek szerint 2500 euró körül lesz egy X2 City ára, vagyis mostani árfolyamon több mint 750 ezer forintért lehet majd hozzájutni.