A tavaly december óta vevőt kereső Metro-Goldwyn-Mayer Studios hetek óta tárgyal az Amazonnal a felvásárlásról. A tech óriás a streaming szolgáltatását, a Prime Video-t szeretné felturbózni az üzlettel: ikonikus filmsorozatok és a stúdió 90 éves hollywoodi múltja is a kezébe kerülhet.
7 és 10 milliárd dollár közé teszik az elemzők a potenciális Amazon-MGM felvásárlást, ezzel követve az elmúlt évek giga-konszolidációs trendjét a szórakoztatóiparban. Habár a most megszellőztetett, 9 milliárd dolláros árcédula jócskán elmarad a Disney-20th Century Fox 72 milliárdos üzlete mögött, az Amazon ezzel a felvásárlással várhatóan hasonló álmokat dédelget: tovább népszerűsítené a Prime Video-t, hogy az éppen most zajló streaming-versenyben ő se maradjon hátra.
A felvásárlás így a következő évek egyik legfontosabb stratégiai mozzanata lehet, hiszen az MGM megvételével a Prime Video kínálata a két másik óriás, a Disney és a Netflix tartalmával vetekedhet majd.
Mentőöv lenne a felvásárlás a bajba jutott stúdiónak
Jókor jönne az MGM-nek az Amazon-üzlet: december óta keresnek potenciális vevőket a stúdió felvásárlásához. Hiába ugyanis a nagy múlt (a Metro-Goldwyn-Mayer Studios a hollywoodi filmgyártás aranykorának a legnagyobb piaci részesedéssel rendelkező szereplője volt), a 2000-es évek óta egyre zsugorodó vállalat az elmúlt években többször finanszírozási gondokba ütközött: 2010-ben például csődöt is jelentett.
A koronavírus következtében leállt mozik pedig azokat a kisebb stúdiókat sújtották a legjobban, akiknek – a Disney-vel és a Warner Bros.-szal ellentétben – nem volt egy, már jelentős ügyfélkörrel rendelkező streaming-szolgáltatásuk, ahol filmjeiket meg tudták volna jelentetni.
Ilyen stúdió az MGM is: a fő zászlóshajójuk, a 300 millió dollárból készülő új Bond-filmet először az eredeti rendező, Danny Boyle távozása után halasztották el 2019 novemberéről 2020 februárjára, majd áprilisra. Az akkor kirobbanó járványhelyzet miatt később áttették a film bemutatóját 2020 novemberére, majd később még két új dátumot kapott. A 007 Nincs idő meghalni végül úgy tűnik, idén októberben kerülhet a mozikba.
Jól tette az MGM, hogy tolta a megjelenést: az akár milliárd dolláros bevételi potenciállal rendelkező filmen az elemzők szerint nagyjából 300 millió dollárt is bukhatott volna, ha marad az eredeti, áprilisi bemutatónál. Ez eltörpül kb. 30-50 millió dolláros promóciós veszteséggel szemben.
Négyezer filmet kapna az Amazon Prime Video
Nem titkolt célja az Amazonnak, hogy a többi streaming szolgáltatóval venné fel a versenyt az MGM-üzlettel. Április közepén jelentette be a nagyvállalat, hogy – az ingyenes szállítás mellett a streaming üzletüket is magában foglaló – Prime előfizetésükért már globálisan 200 millióan fizetnek.
Ebből azonban nem az összes aktív felhasználója a Prime Video-nak, az Amazon azonban kihangsúlyozta, hogy 175 millióan legalább egyszer megnéztek valamit a streaming platformon.
A tech óriás az utóbbi hónapokban stratégiai fókuszterületként tekint a Prime Video térnyerésére: tavaly 11 milliárd dollárt költöttek tartalmakra (ebben a Netflix az éllovas mintegy 17 milliárddal). A hetekben pedig bejelentették, hogy a korábban top pozícióból távozó munkatársuk, Jeff Blackburn újra az Amazon csapatát erősíti, immár a „Global Media & Entertainment” vezető alelnökeként.
Ha az MGM is az Amazonhoz kerül, a nézők jelentős tartalmi bővülésnek lennének szemtanúi: a felvásárlás tárgya ugyanis a 90 éves múlttal rendelkező stúdió mintegy 4 000 filmjét, és 17 000 órányi TV sorozatát is tartalmazza, köztük olyan nagy nevekkel, mint a Rocky/Creed-filmszéria, A hobbit, az anno öt legfontosabb Oscart is elnyerő A bárányok hallgatnak, vagy a már említett James Bond-összes.
Ezzel a kínálattal pedig az előzetes győztesnek kikiáltott Disney+-szal is felvehetik a versenyt, pláne, ha a többi, már készülő Amazon-produkcióra – köztük egy nagyszabású Gyűrűk ura-sorozatra – gondolunk.
Hiába az elsődleges e-kereskedelmi szerep, az már biztos, hogy az Amazon a streaming szolgáltatók között sem akar másodhegedűs maradni.
Hollywood hozza el a Netflix egyeduralmának végét – és ezen mi is veszthetünk
Borítókép: MGM // YouTube