A Boeing egyik beszállítója fedezte fel, hogy az ablakelemeken rosszul kifúrt lyukak lehetnek, így több, mint 50 átadás előtt álló gép szorul további munkálatokra.
Mi történt? A Reuters exkluzív anyagában összefoglalja, hogy a Boeing egyik fontos, a repülőgép törzsének különböző elemeit beszállító alvállalkozója, a Spirit AeroSystems az ablakkeretek csavarhelyeinek kifúrásakor a „hibahatárt meghaladó” távolságbeli eltéréseket fedezett fel. Ennek nyomán 50 szállításra váró gép szorul további munkálatokra, ami további csúszásokat okozhat a megrendelések teljesítésében.
Miért fontos? A Boeing január eleje óta támadások kereszttüzében áll, miután egy Alaska Airlines által üzemeltetett 737 Max ajtótakaró panelje kiszakadt a helyéről a levegőben. A vizsgálatok feltárták, hogy a panelt rögzítő reteszelő elemek nem megfelelően voltak beszerelve, valószínűleg az egyik beszállítónál történt mulasztás.
Kontextus. A Boeing 737 Max konstrukciójával kapcsolatban már 2018 óta több ízben jelentős problémák adódtak. Először 2018 végén és 2019 elején, fél éven belül két utasszállító is lezuhant egy hibás repülésirányítási-rendszernek köszönhetően, ami a 737 Max nagyobb és emiatt előrébb tolt hajtóműveinek megváltozott aerodinamikai karakterisztikáit igyekezett a háttérben orvosolni, és amivel kapcsolatban a Boeing nem adott megfelelő tájékoztatást a megrendelőknek és végső soron a pilótáknak. Ezután egészen 2020-ig nem repülhettek a 737 Max-ok. Ráadásul a problémák után kinevezett új vezérigazgató, Dave Calhoun a cég hagyományaival szakítva nem mérnöki, hanem üzleti háttérrel rendelkezik, a Blackstone private equity csoport egyik prominens vezetője volt. Sokan őt és az általa hozott „költségcsökkentő szemléletet” hibáztatják a mostani problémákért.