Van, aki a szülői házból indul, és van, aki egy ismerős garázsából – utóbbiaknál fennáll a veszély, hogy milliárddolláros vállalkozást hoznak létre.
Egy korszakos zseni, egy a Wall Streetnek hátat fordító sztárbróker – és a Völgy alapítói is mind ugyanott kezdték: egy koszos garázsban, ahol volt áram, hely és kellő rendetlenség ahhoz, hogy a semmiből kinőjenek az új évezred cégóriásai. (Azt a kérdés pedig mi tesszük fel halkan: vajon hány garázst hagy majd üresen az önvezető autók és a carsharing közös forradalma?)
Amazon
1990-ben a D.E. Shaw befektetési cég kinevezte története legfiatalabb alelnökét, a Princeton Egyetemen végzett Star Trek-őrült Jeff Bezos-t. A Wall Street őt ünnepelte, négy év múlva mégis hátat fordított ennek a világnak, egy seattle-e ház garázsát választotta inkább. Bezos a fejébe vette, hogy az emberek vásárolni is fognak az interneten (ekkor ez még koránt sem volt egyértelmű) és a legjobb árunak a könyvek tűntek. Nem kell felpróbálni, megfogdosni, megszagolni – az ember csak megveszi. Vagy kattint és megveszi. Bezos 1995-ben értékesítette az első könyvet online. Az első hónapban már Amerika-szerte rendeltek tőlük, és már ekkor 45 országba szállítottak ki. Két évvel később jött az IPO. A kubai emigráns mostohaapja nevét felvevő zseni ma már Amerika második leggazdagabb embere 67 milliárd dolláros vagyonával – amit annak köszönhet, hogy az Amazon-részvények árfolyama az elmúlt évben folyamatosan emelkedett, 20 milliárd dollárral növelve az alapító vagyonát. Az pedig már tényleg az amerikai álom, hogy a sci-fi rajongó Bezos elindította saját űrcégét is, a Blue Origint.
A világ egyik legnagyobb online piactere ebből a garázsból indult.
Apple
1976. Két Steve, mindkettő huszonéves – Wozniak és Jobs volt a vezetéknevük – épp a garázsban bütyköl egy kis csapattal. Nem autót, hanem számítógépeket – éppen bejött egy megrendelés, van rá 30 napjuk, hogy összerakják az 50 gépet. Megcsinálták.
A világ legnagyobb piaci kapizalizációjú cégét építették fel, melynek ma több mint 115 ezer alkalmazottja van és világszerte közel 500 boltja. Garázscég ilyen erős márkát sem épített, mint az Apple – majdnem olyan erős a brand, mint a Coca-Cola.
Google
1998-ban Susan Wocjicki garázsában sem az autónak kellett a hely – Larry Page és Sergei Brin itt dolgozott a saját kis projektjén, aztán elegük lett az egészből, mert elvonta az idejüket a tanulástól, ezért megpróbálták eladni egymillió dollárért, de nem kellett senkinek. Micsoda mázlijuk volt!
Susan Wocjicki sem akárki. Az elismert lengyel-amerikai fizikus professzor Stanley Wocjicki lánya, gyerekkorát a Stanford kampuszán töltötte jóformán. Nemcsak a garázsukat adta a két srácnak, a cég meglapításától kezdve ott dolgozott, felelt a hirdetésekért is, jelenleg ő a Youtube első embere. Testvére Anne pedig hosszú ideig volt Sergey Brin felesége – házasságuknak Brin románca vetett véget, elszerette egy másik Google-vezető barátnőjét.
Hewlett-Packard
1936-ban járunk, Bill Hewlett és Dave Packard egy cirka ötszáz dolláros kezdőtőkével beindítja a közös vállalkozásukat Packard garázsában. Első termékük egy oszcillátor lett, az egyik első vevő rá pedig a Walt Disney Studio hangmérnöke volt. Sokan egyébként ezt a helyet tekintik a Völgy szülőhelyének – ma múzeumként funkcionál.