A budapesti központban két, Airbus A320-as pilótafülkét modellező szimulátor is helyet kapott. A 3800 négyzetméteres épületben párhuzamosan zajlik a későbbi pilóták és utaskísérők képzése, amelyen akár napi 300 tanuló is részt vehet.
„Dupla ekkorák leszünk, több mint 200 géppel, és elviszünk évente 60-70 millió utast, mint a mai easyJet” – ezek a szavak Váradi Józseftől, a Wizz Air vezérigazgatójától származnak, a novemberi lapszámunk címlapinterjújában beszélt többek között arról, hogy ötéves távlatban milyen növekedési potenciált tart reálisnak a cég életében. Ambiciózus célokban nincs hiány, pilótából és úgy általában, dolgozókból viszont igen, nemcsak nálunk, a világon mindenütt.
Eleinte ebben a kis dobozban képzik a pilótákat. Fotó: Wizz Air
A Wizz Air más stratégiát választott, mint a fapadosipar mammutja, az ír Ryanair, akik valamivel jobb fizetéseket adnak – ezzel szemben a magyar hátterű cég a jobb munkakörülményekre és a nagyobb lojalitásra helyezi a hangsúlyt. Ennek az egyik mérföldköve a most megnyílt nemzetközi oktatóközpont,
a Wizz Air Training Centre, ahol naponta akár 300 pilótát és utaskísérőt is képezhetnek egyszerre.
Oktatóközpont összesen 3800 négyzetméteren. Fotó: Wizz Air
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér szomszédságában 8 hónap alatt felépült központ fejlesztője a Wing, tervezője az Építész Stúdió Kft. (vezető tervezők Félix Zsolt DLA és Fialovszky Tamás, munkatárs Gulyás Bálint).
A Forbes kérdésére Félix Zsolt elmondta, hogy az épületet az első megkereséstől fogva szűk másfél év alatt tervezték meg és építették fel, ami rekordidőnek számít. Ehhez persze az is kellett, hogy a megbízó és a fejlesztő meglehetősen pontos programmal érkezzen. A dobozszerű tömbben helyet kapott központ két nagy részre bontható: egyrészt három, nagyméretű csarnok kapott benne helyet, itt üzemelnek a szimulátorok, ezekhez egy meglehetősen kötött, klasszikus irodaház funkciójú tömb kapcsolódik.
A központ egyébként a 18. kerületben, egy korábbi laktanya helyén, barnamezős beruházással jött létre. Mivel a Wizz Air részéről különösen fontos volt a határidők és a költségkeret betartása, így gyorsan megépíthető, előregyártott elemekből álló, racionálisan használható épületet hoztak létre.
Az építész kérdésünkre azt is elárulta, hogy a tantermi részleg a klasszikus irodaházakkal szemben éjjel-nappali használatra lett tervezve, hiszen a képzés részét képezheti akár még olyan extrémebb szituációk gyakorlása is, mint egy magáról megfeledkezett utas megfékezése éjszaka. Sőt,
van olyan helyiség, amit speciális akusztikával terveztek, éppen azért, hogy az utaskísérők a dühöngő utasokkal való speciális bánásmódot gyakorolják.
A 3800 négyzetméteren a tantermi oktatás, a repülésszimuláció és a kabinos képzés is az oktatás részét képzi. A különböző rendeltetésű tantermek mellett több ultramodern szimulátor is helyet kapott:
- a CAE 7000XR Series mozgó szimulátorából kettő is (ezek az Airbus A320-as pilótafülkéjét képesek szimulálni)
- a Flame Aviation V9000 Commander típusú tűzoltási kiképző központ
- a TFC kabin vészhelyzeti eljárás oktatási eszköz
A Wizz Air képzési partnere, a szimulátorokat is szállító CAE nemzetközi szinten is jelentős szereplőnek számít a polgári repüléshez kapcsolódó képzés terén, évente 1500-nál több is több pilótát képeznek világszerte.
A megnyitó eseményen Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója elmondta, hogy jelenleg két szimulátort bérelnek, de felkészültek egy harmadik beépítésére is. Váradi szerint az új létesítmény biztos alapot ad ahhoz, hogy a vállalat egy
háromszáz repülőgépet üzemeltető, tízezer fős személyzetet foglalkoztató, évente százmillió utast szállító légitársasággá váljon.
Ilyen lesz a WizzAir tíz év múlva – interjú Váradi József alapítóval
További képek az oktatóközpontról:
Fotók: Wizz Air