Több amerikai lap is arról írt tegnap este, hogy a The New York Times 550 millió dollárért felvásárolhatja a népszerű sportoldalt, a The Athletic-et.
FRISSÍTÉS: A Financial Times azt írja, a felek megegyeztek, a The New York Times megvásárolta a sportoldalt.
A 2016-ban indított, kizárólag előfizetőknek elérhető online sportoldal, a The Athletic elsősorban az angolszász piacokon erős, de összesen 47 országban van jelen, és immár 600 alkalmazottja van. A cég stratégiája szinte mindenhol az volt, hogy kiemelt fizetésért leigazolta a legismertebb sportújságírókat előfizetéses platformjára. A minőségi sportkontentre vágyók és a lelkes szurkolók pedig követték is kedvenc szerzőiket a The Athleticre.
A Stravától a fizetős média víziójáig
A céget Alex Mather és Adam Hansmann alapította, akik korábban a Strava nevű sportalkalmazásnál dolgoztak. A Strava szintén előfizetéses modellben működik, bár van ingyenes verziója is, amiben csak az alapszolgáltatások elérhetőek. A két sportrajongó úgy gondolta, hogyha van valami, ami miatt az ingyen tartalomhoz szokott internetezők fizetnek, az a minőségi sportelemzések, tudósítások, hírek. Az internetezőkön belül is a hozzájuk hasonló sportőrültekre lőttek, de egy globális piacon. Az amerikai major sportokban és a futballban a legtöbb ismert és elismert szerző ott van a The Athletic gárdájában. Fontos kiemelni, hogy Mather és Hansmann még akkor vágott bele ebbe, amikor a legtöbb nagy kiadó biztos volt benne, hogy fizetőfalat felhúzni az online oldalára felér az öngyilkossággal.
10 millió előfizető kell
A Forbes, a Bloomberg és az Axios is arról ír, a Times célja a felvásárlással az lehet, hogy elérje a 2025-re kitűzött célját: 10 millió előfizetőt. Jelenleg 8,3 millió előfizetőjük van, ehhez adódhat hozzá a The Athletic 1,2 milliós olvasótábora. Ennek pedig megvan az ára: a különböző források 550 millió dolláros (nagyjából 175 milliárd forintos) felvásárlásról írnak. Összehasonlításul: hozzávetőleg ennyi pénzért vette meg a Demján Sándor-féle Trigránit ingatlanbirodalmat az amerikai TPG.
Megszenvedték a covidot
A sportoldal, amiben indulása után az előfizetéses modell reneszánszát látták sokan, 2020-ban 47 millió dolláros (15 milliárd forint) forgalmat csinált és a várakozások szerint 2023-ban fordult volna nyereségesre. A hírt először közlő The Information szerint a tulajdonosok már egy ideje vevőt kerestek az oldalra, 750 millió dolláros árcédula mellett. Ez igencsak túlzónak tűnik, tekintve, hogy 2020-ban 500 millió dolláros értékbecslést kaptak. A Times mellett az Axios is érdeklődik a médiacég iránt – az amerikai Forbesnak ugyanakkor az érintettek nem reagáltak a hírrel kapcsolatban.
Noha a The Athletic sem a Facebooknak, sem pedig a hirdetési piacnak nincs kitéve, 2020 nyarán a világjárvány miatt a stáb 8 százalékától kényszerültek megválni. Kevesebb sportesemény is volt (így kevesebb tartalom) és a bizonytalan időre leálló világban kevesen fizettek elő. A még mindig média startupként számon tartott céget az amerikai Forbes az egyik legjobb munkáltatónak választotta tavaly. Emellett is igen nagy lett a presztízse rövid idő alatt, a neves szerzőgárda mellett a letisztult alkalmazás tényleg prémiumélményt ad a felhasználóiknak.
Az amerikai médiapiacon elindult egy kisebb konszolidációs hullám az elmúlt években, a Times kiadója is felvásárolt az elmúlt évben több kisebb, izgalmas médiacéget. A Vox Media pedig 2019-ben a New York magazint, nemrég pedig a Group Nine Mediát vásárolta fel.