Generációkon átívelő üzletek – amit elvett a XX. század, visszaadják az utódok

Sok olyan történet került a februári lapba, ami részben arról szól, hogy a XX. század viharai és a szocializmus hogyan akasztotta meg virágzó családi cégek és ágazati integrációk létrejöttét – a történelem miatt elvesztegetett évtizedek lemaradását az utódok igyekeznek pótolni. Mindenki más stratégiával.

Bővebben

15 centért fél óra tekerés – milliárdossá hízik a kínai bringabiznisz

Elegük van az embereknek büdös és szmogos, dugóval telített városokból a Távol-Keleten, a közösségi bringás startupok gyorsabban nőnek, mint korábban bármi más.

Az Ofo és a Mobike a két legnépszerűbb közösségi bingabérlő szolgáltatás Kínában, az amerikai Forbes szerint az értékük idén már meghaladhatja az egymilliárd dollárt.

Az utóbbi években több tucat ezekhez hasonló startup árasztotta el színes bringákkal a városokat, hogy a dugókban és a légszennyezettségben megfáradt kínaiak gyorsabb, és kevésbé környezetszennyező módon jussanak el az úticéljukig.  A különlegességük, hogy nem kell dokkolóhoz letenni őket, hanem bárhol ott lehet hagyni a kerékpárt. A célcsoport mindenki, aki kerékpárra tud ülni, a gyári melóstól kezdve az IT-guruig bezárólag.

 

 

De miért fektet valaki egy ilyen szolgáltatásba? A választ többek között az Alibaba pénzügyi partnerénél érdemes keresni,  az Ant Financial ugyanis azt reméli, hogy össze tudja kötni a kerekezést az egyébként nyíltan kütyübolond felhasználók megismerésével, és így részletesebb képet kapjon róluk, arról, hogy és mennyi ideig használnak kerékpárt, mennyit költenek rá – a piacon a célcsoport ilyen mértékű ismerete kincsnek számít.

A bringás startupok növekedése most egyedülálló méretet öltött, az egyik helyi befektető, a Qiming Venture Partners szakértője szerint lenyomja a közösségi autózós és házhoz szállítós cégek ebben a stádiumban nyújtott teljesítményét.

Úgy becsülik, hogy a bringamegosztó szolgáltatások az év végére elérik a másfél milliárdos, 2019-re pedig a 3,5 milliárdos piacot.

Persze nem mindenki osztja a lelkesedést, a kritikusok szerint nehéz elképzelni, hogy a 15 centes, vagy néha ingyenes bérlésekből valaki fenntartható üzletet tudjon csinálni, figyelembe véve, hogy egy kerékpár legyártásaa 440 dollár körül van, és általában fél évet bír, amíg el nem lopják vagy le nem harcoljákteljesen. Problémát is okoznak a kerékpárok tömegei, sokszor akadályozzák az autókat és a gyalogosokat is az egymásra pakolt bringahegyek, a kérdés csak az, hogy vajon ez a bosszankodás nagyobb lesz-e, mint a gyors és környezetbarát célba érés iránti igény.

Olvasd el Üzlet rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő