A nagy hatótávolságú, 2024-es gyártású Bombardier Global 6500-as repülőgép a kategóriája egyik csúcsmodellje. A 17 utas szállítására alkalmas jet 960 km/h-ás utazósebességgel hasíthatja az eget, és akár 12223 km-es utat tehet meg egyetlen tankolással, leszállás nélkül.
Mi történt? A vadonatúj, budapesti székhelyű, osztrák OE-LOT lajstromjellel ellátott privát jet külsőre szinte megegyezik a korábban Mészáros Lőrinc és más NER-es vállalkozók által használt OE-LEM jelzésű Bombardier Global 6000-rel. A 2024-es gyártású magánrepülő azonban a gépcsalád egy nagyobb hatótávolságú, 6500-as típusjelzésű változata. Az ára 56 millió dollár, azaz 22 milliárd 120 millió forint, írta meg az Átlátszó.
Nem tudni, hogy pontosan kié. A magángép – az útvonaladatai szerint – 2024. szeptember 4-én hagyta el a kanadai gyárat, és repült át Montreálból először Bécsbe, majd pár nappal később onnan Budapestre. A magyar főváros nemzetközi repülőtere azóta is bázisa a privát jetnek: innen indul útnak, és ide is érkezik vissza.
Mindez arra utal, hogy az OE-LOT lajstromjelű gépet – valamilyen pénzügyi konstrukcióban – Budapesten „vette” valaki, amely abból is sejthető, hogy a repülőnek több olyan útja is volt, amikor egy vagy akár több mint két hétig külföldön maradt az utasával. Ez pedig egyértelműen azt mutatja, hogy nem egyszerű, alkalmi bérlésről van szó: a privát jetet ilyekor a „tulajdonos” vagy hozzá köthető személyek használják.
Valószínűleg NER-es az illető. A jethez már több alkalommal repült a Mészáros-féle helikopter, októberben pedig pár óra különbséggel jött haza a NER-es kötődésű OE-HUG jelű repülővel Bordeaux-ból, ahol a Mészáros borászának nevezett Kalocsai Lászlónak a cége rendelkezik szőlőbirtokkal és szállodával. Az OE-LOT több alkalommal is heteket töltött külföldön az utasaira várva, ami egyértelműen azt jelzi, hogy nem bérelt járat, hanem valakinek az érdekeltségébe tartozik.