Elkészült a tanárképzés átalakításának terve, tovább mélyülhet az iskolai szegregáció.
Mi történt? A kormány szétválasztaná a tehetősebb és a szegényebb családból származó gyerekek tanárainak képzését, írja a Jelen. A portál kormányközeli forrásoktól úgy tudja, elkészült a tanárképzés átalakításának terve, amit két körben már tárgyalt a kormány. Az új tervezet értelmében létrejönne egy egyfajta elitpedagógus-képzés a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen (NKE), a nehezebb sorsú gyerekeket oktató pedagógusok képzéséért az egyházi felsőoktatási intézmények felelnének.
Részletek. Az új kar létrehozásának célja a közszolgálati egyetemen az, hogy itt folyjon az elitképzés. Ez az új kar az ELTE tanárképzővel párhuzamosan indulna, ahol az anyagi feltételek hiánya miatt (az ELTE nem csatlakozott a modellváltó egyetemekhez, ezért a költségvetése egyre jobban recseg) ezzel nehezen fognak tudni versenybe szállni. Az NKE-s tanárképző projektet ugyanis százmilliárdos nagyságrendűre tervezik a Jelen szerint. A kormányzati tervek másik lába a társadalmi felzárkózás segítése, ezt a feladatot az egyházakra bíznák. Vagyis, a hátrányos helyzetű gyerekeket oktató iskolákban tanító tanárok képzését ráhagyná a kormány az egyházi felsőoktatási intézményekre. A tervek harmadik lába kapcsolódik a modellváltott egyetemekhez: ezek a térségi tanárképzési igényeket szolgálnák ki.
A középiskolák tömeges fenntartóváltása is ehhez a tervhez illeszkedik.
Kontextus. Ha mindezek a tervek megvalósulnak, értelemszerűen az várható, hogy tovább növekszik az oktatási szegregáció, hiszen a szegény és a tehetősebb gyerekek külön iskolába járnak majd, és eltérő képzésben részesülő pedagógusok tanítják majd őket. Magyarország pedig ebben eleve nem áll jól: már a 2015-ös PISA-felmérésből is az derült ki, hogy az OECD-országok közül Magyarországon határozza meg leginkább a gyerekek iskolai teljesítményét a társadalmi helyzetük.