Sok a halálos baleset, áll az egyik indoklásban.
Mi történt? A Telex írta meg, hogy a Magyarországon nagymotoron közlekedők számára a bukósisak mellett, más védőfelszerelések is kötelezők lehetnek.
Mi a változás? A motoros jogosítvány megszerzése során szükséges a zárt cipő, protektoros kesztyű, kabát és nadrág viselése, ám a jogosítvány megszerzése után csak a bukósisak kötelező, ami az európai szabályoknak megfelelően az egyetlen előírt védőeszköz.
Mivel indokolják a szigorítást? Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) szerint a motoros balesetek magas kockázatot jelentenek, hiszen a motorkerékpárok lényegesen kevesebb védelmet biztosítanak, mint a zárt járművek. A statisztikák alapján az elmúlt években mintegy 1200-1300 motoros baleset történik Magyarországon, aminek 5 százaléka halálos kimenetelű. A szakértők szerint a bukósisak mellett más védőfelszerelések is életmentő szerepet játszhatnak, és indokolt lehet ezek használatának kötelezővé tétele. A szabályrendszer kidolgozásakor a minisztérium a motoros szervezetek és szakemberek véleményét is megkérdezi. A tervezett szigorítás egyelőre nem vonatkozna a segédmotorkerékpárok használóira.
Mi van az EU-ban? A legtöbb országban szintén csak az európai biztonsági szabványnak megfelelő sisakot írják elő a motor vezetője és utasa számára.
Kontextus. Az új KRESZ kidolgozása tavaly júliusban kezdődött, miután Lázár János építési és közlekedési miniszter bejelentette annak felülvizsgálatának szükségességét.